Espanolan har anlänt!

S

sante

Fick hem sadeln idag så ikväll red jag ut på pållen med den.
Vad jag tycker:

Sadeln är väldigt snygg att se på, lite likt BB sadlar som han red i...så jag kände mig som en riktig barock ryttare där ja :angel:

Sadeln låg mycket högt på hästen så jag blev nästan lite skraj först.
Har framvalv 4 och det behövdes verkligen!

Bossorna fick jag flytta på annars satt jag i bakåtlut och sadeln vippade...breddade den hel del fram och minskade en del bak...efter det låg den mycket bättre på hästen och jag satt( lodräts sits) bra i den!

Stilädrena tycker jag låg bra till man satt där...kollar man på BB och när han red så satt de lädrena lite längre fram på hans sadlar åxo....comforten har ju som man kan fästa dem längre bak.

Sisten var så skön och jag satt djupt i henne..comforten kändes lite hård när jag bytte.

Ja det var min resume och jag ska rida den imorgon igen och få mig en uppfattning om den...men helt klart godkänd!

Sv: Espanolan har anlänt!

Har du inga foton? :bump:
Hade varit skoj att se!

Vad roligt!!! :bump:

För min del så går det inte längre...... -måste ha ett vidare järn och beställer det i dag. Hoppas ett vidare järn kan lösa mina bakåtlutsproblem.

Som föregående talare -BILDER???? :bump: :bump:

/T

Bilder ska ni få! Kanske tar några idag!
Ska du beställa ett ännu vidare framvalv? större är 4?
Isånnafall skulle jag åxo vara intresserad!

Vad har pållan för bomvidd? Hur satte du panelerna, brett i fram och smalt i bak... kom den ner i fram då?? Jag har ju flyttat runt på dom otaliga ggr, men jag har dom precis tvärt om, smalt i fram och brett i bak. Intressant, måste prova din variant (har gjort det iofs, fast inte så mycket).

Hon har 116 grader, men nu har jag beställt strl 5 och den kommer nästa vecka!!

Jo jag är ju sadelinprovare och ska kunna sånt här :angel: men det är lite annorlunda med just bomlöst har jag märkt ;)

Jo jag satte sadeln på hästen som bossorna redan vad fästa, jämns under sadeln...men då vippade hela sadeln och jag skulle garanterat ha suttit i bakåtlut! Så om jag vill komma ner mer fram då måste jag bredda dem fram( kanalen mellan bossorna) och även föra bossorna längre bak...och baktill gjorde jag det smalare( smalare kanal mellan bossorna)...och vips! Så kom sadeln upp och när jag spände sadlgjorden kom den främre delen mer ner...jag sitter mycket bra i denna sadel!!
Jag är bara så :love: ...jag kan ge hjälper lättare, jag kan följa hennes stora trav och sitta bra, galoppen är mycket bättre att följa med i nu...eller så har hästen börjar samla och jobba bättre i sadeln för det går jätte bra!!
Och det roliga är att jag känner mig som en barock ryttare :D :o :angel: :)
Och pållen känner sig nog som en barockhäst :)

Tog inga bilder idag, men ha tålamod...jag ska lägga upp dem snart!!!

Så jag tror att det finns hopp för de som har denna sadel!

Härligt att det funkar så bra med den!!! :)

Ja, mycket av mina problem kommer sig kanske av att den är för lång och min ovana vid sadel... Hoppas på att de kan göra den med en anläggningsyta på max 42 cm! :idea: Och att jag då får plats i den då :crazy: :D

Kan du inte bara få kortare bossor då?
Mina är snarare 43 cm långa än de 45 cm som anges på hemsidan.
Kan man dessutom få dom spcialstoppade mm så varför inte så korta som 40cm?

/T

Fast längden på sadeln är fortf 52 cm då... nej, det funkar inte, jag kan absolut inte behålla den jag har.

Jag trodde det var anläggningsytan som var problemet? Om det sticker ut lite läder fram och bak borde väl inte påverka hästen?
/T

Jo, det är anläggningsytan som är problemet, men är sadeln en decimeter längre än anläggningsytan lär det påverka sadeln på ett väldigt negativt sätt, det är inte bara 'lite' läder som sticker ut, det är 5 cm på vardera sida.... Dessutom är det inte särskilt snyggt med en så för stor sadel ;)

Kanske ska förtydliga. För att framvalvet ska ligga bra på honom kommer sadeln väldigt långt bak, upp på länden (med den längden som är på sadeln jag har nu). Pga framvalvet måste jag placera bossorna långt fram på sadeln (vilket gör att det blir närmare 10 cm bak i sadeln som inte är understödd av bossorna) och problemet med bakvikt lär knappast minska utan istället öka radikalt.

Senast ändrad:

Måste fråga:
har du testat det jag gör med bossorna?
Bredda framtill mer och minska baktill så att bossorna kommer "högre" upp under sadeln baktill, då lyfts bakvalvet upp....
Bossorna flyttar jag längre bak....och då kommer du garanerat upp?
Har du testat det? PÅ min fungerar det jätte bra, men har beställt framvalv 5 som jag får i början på nästa vecka.

Provat allt möjligt (både det och tvärt om och ha dom lika långt ifrån både bak och fram), men mycket hjälper ju inte pga längden gissar jag på.

Hur kortryggad är din häst då? om du ska mäta från bakre boglad till höften?

Hm ser kort ut...ser lite ut som islänningen faktikst!
Henne har en comfort till.

Det kommer!
Så fort jag satt på det nya framvalv (strl 5) och när hästen blivet bättre efter hovbölden.

*knapplån*

Finns det någon som har bilder när sadeln ligger perfekt på sin häst?
Jag blir lite förvirrad på hur den ska ligga. Som det är så försöker jag passa in så lägsta punkten i sadeln blir ungefär i mitten av sadeln/sitsen, tänker jag rätt då?

/T

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 545
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar