Sv: Eselmule

Jag undrar främst för att Goldonkel var guldfux och jag har tänkt att Dragons gulanlag kom därifrån men så har andra påpekat att guldfux inte har något med gulanlag att göra. Den gula avkomman i mitt exempel var nära släkt med Goldonkel på mödernet.

Hade för mig det stod kopparfux på Goldonkel i någon gammal bok jag sett men inte har tillgång till.

Jag har också funderat en del över just Dragon, iom att jag sett hingsten massor av gånger, samt avkommor i alla tänkbara färger, dock väldigt få om någon med hans egen färg, som väl var mörk isabell om den beteckningen finns.
Antingen är det från Goldonkel det kommer, eller också från det varmblodiga stoet från Villands härad. Kan du hitta några andra gula Goldonkel avkommor i din gamla bok?

Det är roligt att läsa gamla stamböcker!

Vet du hur en guldfux såg ut?
Jag har sett ett sto med den färgen som fått en gul avkomma efter en hingst utan gulanlag.

Även om hon stod reggad som Guldfux så måste hon ha varit isabell (eller annan Cr (blekt), färg, men mest troligt isabell) rent genetiskt förutsatt att pappan till fölet inte var fel.

vem var pappan och vad låg bakom stoet?

En Bonaparte-Iran-Vagabond hade den iaf, vet jag. Nu var han lite ljusare brun, sa det syntes inte lika tydligt. Jag tror att anlaget är ganska utbrett, folk är inte vana att titta efter det bara.

Undra om Vagabond kan ha något med det att göra, för stallet hade på 80-talet en valack som hade stammen Vagabond-Verdi och han var brun med ljusare mule. Valacken tillhörde stofamilj 6 för övrigt.

Roligt att tråden utvecklats medan jag tillbringat helgen i Globen!

Där såg jag en utländsk häst som var brun med tydligt mjölfärgad mule, men just nu kommer jag inte ihåg stammen, har för mig att fädernet var från Rubinstein.

Jag kan inte komma att jag sett några avkommor till Goldonkel i stamböcker som varit gula. Däremot har stamstoet i familj (3) som var gul tre gula döttrar där bara en blev stamboksförd, så jag har undrat om det varmblodiga stoet från Vilands härad var en av de döttrarna?

Även om hon stod reggad som Guldfux så måste hon ha varit isabell (eller annan Cr (blekt), färg, men mest troligt isabell) rent genetiskt förutsatt att pappan till fölet inte var fel.

vem var pappan och vad låg bakom stoet?

Ska kolla ordentligt hemma, har tyvärr trasig dator hemma och mina anteckningar är kvar där.

Det är roligt att läsa gamla stamböcker!

Visst är det!

Vet du hur en guldfux såg ut?

Jag vet hur en guldfux ser ut, för jag har en alldeles egen sådan i stallet! Min lilla sydtyrolska haflingerdam (född 2002) är registrerad som guldfux! Goldfuchs/Sauro dorato står det i hennes pass. Det är den fuxnyans som den italienska haflingeravelsföreningen har som ideal i sitt avelsmål.

Så här såg hon ut som 3½-åring när jag köpte henne:

Fira2.jpg

Sen har jag sett en guldfux som dessutom hade "metallicanlaget" (vad det nu kan heta på korrekt fackspråk?). Det var den absolut coolaste färg jag sett på en häst - det såg verkligen ut som en GULDHÄST.

Jag har sett ett sto med den färgen som fått en gul avkomma efter en hingst utan gulanlag.

Då kan hon ju inte ha varit fux?

Visst är det!

Jag vet hur en guldfux ser ut, för jag har en alldeles egen sådan i stallet! Min lilla sydtyrolska haflingerdam (född 2002) är registrerad som guldfux! Goldfuchs/Sauro dorato står det i hennes pass. Det är den fuxnyans som den italienska haflingeravelsföreningen har som ideal i sitt avelsmål.

Så här såg hon ut som 3½-åring när jag köpte henne:

Fira2.jpg

Sen har jag sett en guldfux som dessutom hade "metallicanlaget" (vad det nu kan heta på korrekt fackspråk?). Det var den absolut coolaste färg jag sett på en häst - det såg verkligen ut som en GULDHÄST.

Då kan hon ju inte ha varit fux?

Fin häst!

Metallic anlaget heter champagne .

Görels häst måste vara en isabell som har misstagits för en fux med den färg som din häst har.

Hästarna jag tittat på är födda omkring förra sekelskiftet och de färgbeteckningar man använde sig av då är inte alltid desamma som idag. Det jag undrade över var om en guldfux född 1890 egentligen kunde varit en fux som drog mot gult och som alltså hade gulanlag.
En annan skojig färgbeteckning jag hittat är tiger. Och Regulator 211 född 1938 står som gulblack i den tidens stamböcker, inte gulbrun som han skulle kallats idag.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 025
Senast: Rosett
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: Freazer
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare