• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pazuzu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 521
Sv: Eryk ox?

Jag tog fram ett kort album från den tiden och tycker att det ser ut som honom. Jag har för mig att han hadde problem med rörelse mönstret efter någon infektion han haft. Men kommer inte i håg så bra längre.

Ajdå, det lät inget vidare. Vad fick han för omdömme på benen?

Erlandsson måste ha haft många ston eftersom Eryk ändå fick ihop 38 registrerade avkommor...

Jag vet inte exakt vad felet var (har inte sett honom irl...) men det var tydligen tillräckligt för att hans rörelsemönster skulle vara påverkat. Kanske någon som sett honom live kan svara?!

/mvh

Helena

Erlandsson måste ha haft många ston eftersom Eryk ändå fick ihop 38 registrerade avkommor...

Jag glömde säga... Reglerna ändrades för avelsgodkännande 1985 och han avelsvärderades då med 72,83 p (poängen är endast för exteriör och gjordes på en vanlig utställning). Efter det kunde han användas till främmande ston.

Vad gäller prestationer så vet jag inte om han gick på galoppen, jag har inte hittat några resultat. Han var inkörd, Erlandsson visade upp honom körd på Fullblodsaraben Dag 1980 i Stockholm.

/Helena

Jag jobbade på Cavallo 1983 då kom det dit en hingst som hette Eryk, han är väldigt lik den hingsten som är på bild. Han var inte godkänd för avel i Sverige. Tyckte det var mycket som stämde. Men behöver ju inte vara samma hingst.

Det stämmer säkert, för 1984 har han några avkommor varav två av stona han betäckt är Cavallo-stammade ston och jag är ganska säker på att han hade stått där.

Det låter ju lite underligt att ett stuteri tar in en icke godkänd hingst, men kunde de avkommorna registreras trots att han inte var godkänd vid den tidpunkten?

Stort tack för bilderna! Väldigt kul att se hur han såg ut!:)

Ajdå, det lät inget vidare. Vad fick han för omdömme på benen?

Det kanske inte nedärvdes till avkommorna..I mina trakter finns en avkomma till Eryk som tävlar msv dressyr (bland stora hästar) med godkända resultat.

17790102.jpg

17790101.jpg

Provar på skolans dator istället, det kanske går bättre!

Oj, va bra det gick:o
Hästen på bilderna ovan är u.Bychava e.Partisan(u.Praktica u.Pochodnia) ue.Cadyk

*kl*

Kul att hitta denna tråden. Vi hade ett barnbarn och barnbarnsbarn till Eryk via hans dotter Woreka. Här är Worekas son Golden Star e. Golden Nugget (Ridponnyhingst). En väldigt trevligt kille. Har kanonben för övrigt.

1DSC00036%20(16).jpg

100_0020.JPG

1DSC00036%20(18).jpg

Liknande trådar

Avel Hej. Vi står med ett beslut att ta ang vårat hbl sto. Ska vi eller ska vi inte avla på vårat sto. Cox Ramona...
Svar
7
· Visningar
1 611
Småbarn Det går vattkoppor på dotterns dagis, och idag blev hon hemskickad med misstänkta koppor. Jag såg prickar i gårkväll men var säker på...
2
Svar
25
· Visningar
7 194
Senast: voltis
·
Western Rider en 22:årig halvblod/fullblodskorsning. Han är egentligen engelskriden, men hans sadel börjar ligga illa och eftersom han är så...
Svar
16
· Visningar
2 074
Senast: lobell
·
Utrustning Hoppas att någon kan hjälpa mig här. Var och hämtade denna sadel idag och var ute i stallet nu på kvällen för att prova den på hästen...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: REIN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka