• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pazuzu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 521

Pazuzu

Trådstartare
Någon som kan berätta lite om arabhingsten Eryk f 1973 e Dambor? Jag hittar direkt inte något när jag googlar.

Vad hade han för egna meriter, vad lämnade han för avkommor och har dessa presterat något? Det skulle vara kul att se bilder både på honom och avkommor.:)

Jag har känt en avkomma (tyvärr död nu, ue Cadyk - Bajdak - Priboj). Vet inte om hon var direkt rastypisk, men här är två bilder på henne:
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04230000-04239999/640x480/4237135.jpg
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04230000-04239999/640x480/4237136.jpg

Sv: Eryk ox?

*KL*
Är hästen på bilden u.Pocdyka u.Pochodnia?

Nej, men min mamma har haft Pochodnia. Jag har ett sto som har henne som mormor och ett annat som har henne som farmorsmor, det sistnämda stoet har även Cadyk som morfar så hon är ju lite släkt med ditt sto.

Eryk f. 1973 på Michalow i Polen e. Dambor u. Estebna importerad till Sverige 1977 av Erik Erlandsson. Avliden 1994. Tillhör hingstlinjen Kuhailan Afas OA.

Har 38 registrerade avkommor i den svenska stamboken.

Nej, men min mamma har haft Pochodnia. Jag har ett sto som har henne som mormor och ett annat som har henne som farmorsmor, det sistnämda stoet har även Cadyk som morfar så hon är ju lite släkt med ditt sto.

Aha, på så vis!:idea: Du har möjligtvis inga bilder att visa på din häst?

Eryk f. 1973 på Michalow i Polen e. Dambor u. Estebna importerad till Sverige 1977 av Erik Erlandsson. Avliden 1994. Tillhör hingstlinjen Kuhailan Afas OA.

Har 38 registrerade avkommor i den svenska stamboken.

Tack!:bow:

Vet inte hur man gör, men gör ett försök ändå.

Misslyckat

Senast ändrad av en moderator:

Eryk visades för premieringsnämden men fick nej pga inkorrekt benställning. Detta gjorde att han användes till Erlandssons egna ston. Han var också utlånad till Danmark i ett år.

Eryk PL

eryk1973damborxestebna.jpg

Eryka e Eryk u Lalage, dvs syster till *Aladdinn

eryka1979erykxlalage.jpg

/mvh Helena

Jag tror att det kan vara han som stog på Stuteri Cavallo när jag jobbade där för många år sedan.

Stort tack för bilderna! Väldigt kul att se hur han såg ut!:)

Eryk visades för premieringsnämden men fick nej pga inkorrekt benställning. Detta gjorde att han användes till Erlandssons egna ston.

Ajdå, det lät inget vidare. Vad fick han för omdömme på benen?

Erlandsson måste ha haft många ston eftersom Eryk ändå fick ihop 38 registrerade avkommor...

När jag jobbade på Cavallo 1985 så hade Julia (Damocles-Dora) ett hingstföl som hette Justus efter Eryk. Han såldes som föl till Equidae Arabians i USA och blev sedemera kastrerad.
Justus var min favorit bland fölen, full av bus och upptåg!

Jag har för mig att Eryk stod på Cavallo en kort tid sommaren 1984 och det enda föl han fick året efter var Justus.

Anette

Jag jobbade på Cavallo 1983 då kom det dit en hingst som hette Eryk, han är väldigt lik den hingsten som är på bild. Han var inte godkänd för avel i Sverige. Tyckte det var mycket som stämde. Men behöver ju inte vara samma hingst.

Det stämmer säkert, för 1984 har han några avkommor varav två av stona han betäckt är Cavallo-stammade ston och jag är ganska säker på att han hade stått där.

Anette

Liknande trådar

Avel Hej. Vi står med ett beslut att ta ang vårat hbl sto. Ska vi eller ska vi inte avla på vårat sto. Cox Ramona...
Svar
7
· Visningar
1 611
Småbarn Det går vattkoppor på dotterns dagis, och idag blev hon hemskickad med misstänkta koppor. Jag såg prickar i gårkväll men var säker på...
2
Svar
25
· Visningar
7 194
Senast: voltis
·
Western Rider en 22:årig halvblod/fullblodskorsning. Han är egentligen engelskriden, men hans sadel börjar ligga illa och eftersom han är så...
Svar
16
· Visningar
2 074
Senast: lobell
·
Utrustning Hoppas att någon kan hjälpa mig här. Var och hämtade denna sadel idag och var ute i stallet nu på kvällen för att prova den på hästen...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: REIN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka