Ert första "hopp"

Adelente

Trådstartare
Hej :)

Nu är det såhär att jag och min mamma håller på att ubilda vårt ridtravar sto, hon är endast riden i skritt trav och galopp och hoppad ca 30 cm, enligt förra ägaren. Vi ska börja hoppa lite smått i vår, och nu undrar jag hur högt och hur det gick när ni hoppade er ridtravare första gången !, Gärna bild ;)

/ Adelente :D

Sv: Ert första "hopp"

Min Nitro kan inte galoppen än men han har hoppat ett skutt i trav:D
Såhääär högt:
26083117.jpg

Första gången kommer jag inte riktigt ihåg, men vi körde mycket bommar och sedan något lite skutt. Diken och sånt gick med bra! Vad jag kommer på nu så var de nått sånt, var ett par år sedan :p

Ganska lågt kan jag säga! Man vill ju inte att det ska gå åt det motsatta hållet när det gäller nya saker så vi tog det lugnt. Hoppade honom för ca 3 månader första gången och det gick bra, han gillar dock inte bommarna så mycket. Vi hade ju tränat cavaletti och sånt först och gått över de och så men det är nu som han har börjat känna sig trygg med bommarna och hoppar jätte fint. Har gått för hoppinstruktör med honom nu i 2 månader, 1 gång i veckan och han är skit duktig. Han kan hoppa hur högt som helst men det är jag som tycker det är obehagligt, har hittils hoppat 65 cm, men han hoppar mycket högre över bommen så då kanske det blir 70-80 cm?
Lycka till med hoppningen iaf :D

Min medryttarhäst är ett ridtravarsto på tretton år. På länken här http://www.youtube.com/watch?v=fEsv55qhs2E hoppar hon för första gången (nästan säker på att det är första). Det är inte jag som rider henne där. Hon är iaf underbar bara så att alla vet :love:

blev " tvungen " ;) att hoppa över en liten stock( heter det så :S ) idag, vi var ute och red, tydligen hade en gigantisk "pinne" ramlat ner, mamma hoppar på den "gamla" först sen vi, gick bra, väldigt skönt faktiskt, följsam :love:

Jag började med bommar men det visade sig att hon var markskygg och mycket hellre hoppade hinder än klev över bommar av någon konstig anledning (kan ibland vara så fortfarande ;)) Jag tycker du ska börja med stockar i skogen - bommar - små kryss och fortsätta därifrån :) Viktigt är ju att hästen och du får bra självförtroende innan ni börjar höja.

Min var aldrig hoppad innan. Vi fick börja med att få honom mellan hinderstöden utan bom - han var rädd för det mesta på den tiden. Sen fick han gå över bommen i skritt, sen trav, sen höjde vi till 30 cm tror jag. Han hoppade som en älg, och det fortsatte han med i resten av sitt liv, dock liten förbättring. Jag är urusel på hoppning och vi hoppade inte jättemycket.

kl

Här är några bilder från då fina Wallit hoppade för första gången, tror det var hans första gång iaf :)

Longerade fina gubben först
26317449.jpg

Så hoppade vi lite, titta på Wallit, inte på mig :angel:
26317451.jpg

och efter en stund blev hopptekniken bättre och bättre! :)
26317450.jpg

Hoppade min travare för första gången igår, han har inte riktigt heller fått kläm på det här med galoppen än, men gick super bra att travskutta.
Började med att lägga ut cavaletti bommar och prövade sedan på ett kryss på 30 cm, han verkade tycka det var roligt, och det gick bättre än förväntat.
Var väl mest jag som var rädd då jag inte hoppat på 3 år och inte hade än anning om hur mycket han hade hoppat tidigare.
Men nu blir att hålla sig till det lägre, tills både han och jag känner mig säker och tills galoppen blir bättre :)

Hallå.

Började hoppa i sommras med min ridtravare.
Dock har han inte kläm på galoppen riktigt så vi trav"skuttar"

Började med markbommar, och sen med väldigt låga hinder. Konstigt nog verkar han tycka det är lättare att hoppa över än att travar över.
Sen har vi ökat hela tiden. Hos honom har det mycket med själfötroendet att göra. Så löshoppning har varit guld värt. Har varit en del nitar på vägen men nu tycker han verkligen det är jättekul att hoppa. Riktigt suger mot hindrena. :)

Man vet aldrig riktigt när han ska hoppa av så hoppen kan bli mycket ojämna och det gäller att hänga med. En travbom före hindrena har varit bra för att "hjälpa" han veta när han ska hoppa av.

Han har lärt sig mycket fort och säkert ännu fortare om det inte vore för att jag är lite hopprädd av mig. ;)

I slutet av sommaren hoppade vi bana med mycket låga hinder 50-60 cm. Hinderserier och det högsta vi hoppat var nog 80 cm. Jag var livrädd och hästen heltaggad. :laugh:

Okej.. får inte till det med någon bild. Men på pixbox finns kanske nån.

nettzki.pixbox.se
stall-prio på pixbox finns nog också nån bild.

Första gången jag hoppade min travare, så slängde jag bara upp en liten pinne över två spannar. Hon visste inte direkt hur man skulle göra så allt flög åt alla håll och kanter. ;)
Hon blev väldigt duktig sen men med åren så blev matte feg :angel:
Så den senaste filmen på när vi hoppade ( ligger långt bak i filmen, ca 04.30 och jag vet, ganska irriterande med slowmotion men det gick så himla fort. ) ;) http://www.youtube.com/watch?v=MMh3U_1zBps&feature=related

Första gången på min fd foderhäst:http://www.youtube.com/watch?v=keSE5n6c4RQ&feature=related

Andra gången:http://www.youtube.com/watch?v=qiBtjDrmggk&feature=related

men fasiken va sugen jag blev på att skutta lite! Borde kanske passa på att ta några skutt när jag ska löshoppa henne i veckan. :rofl: Har varken hoppat elller löshoppat på flera år, kommer bli en upplevelse

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka