Ert bästa sällskapsspel?

farin

Trådstartare
Inför kommande ledighet skulle jag vilja hitta ett nytt sällskapsspel, så önskar tips på era favoriter 😊

Vi är fyra -sex vuxna som spelar. Vi gillar både strategiska samarbetsspel, frågespel och "vanliga" spel som typ Ticket to ride.

Vad gillar ni att spela?

Inför kommande ledighet skulle jag vilja hitta ett nytt sällskapsspel, så önskar tips på era favoriter 😊

Vi är fyra -sex vuxna som spelar. Vi gillar både strategiska samarbetsspel, frågespel och "vanliga" spel som typ Ticket to ride.

Vad gillar ni att spela?
Kan du ta en hint? är mitt absoluta favoritspel när man är ett gäng. Blir så mycket skratt!

Det jag och syskonen spelar mest just nu är Terraforming Mars och Catan. Nackdelen med bägge är dock begränsad mängd deltagare. Det förstnämnda har max fem spelare, medan Catan i grunden har max 4, men möjlighet att köpa expansion som möjliggör upp till 6. Annars Carcassonne eller Wingspan (det senare med max 5 spelare dock). Sedan har ju andra kommit med andra förslag som är bra också.

Vad gillar ni att spela?
Jag spelar mest brädspel, inte så mycket sällskapsspel, så tipsen baseras på det. Jag gillar Wingspan, Root, Terraforming Mars och Dune Imperium just nu 😊 Andra spel som tar lite kortare tid att spela är Photosynthesis och Roll for The Galaxy.

Sedan är jag uppvuxen med Trivial Pursuit så får la slänga med det också.

Quest for El Dorado - ett brädspel där man ska ta sig till El Dorado. Spelplanen varierar beroende hur man bygger den. Man går framåt genom att spela kort. En del av spelet går ut på att köpa bättre kort och slänga dåliga kort för att flytta sig snabbare över spelplanen. 2-4 spelare

Port Royal - Man drar kort och det gäller att sluta dra innan piratskeppet kommer. Man köper korten som ligger på bordet som är olika bra och värda olika många poäng. Mycket strategitänk. 2-5 spelare

One night ultimate werewolf - Ett appdrivet sällskapspel påminner om leken Maffia. Hysteriskt kul om man är en brädspelare som vill ha något lättsammare. 3-10 spelare

Sequence är kul. Annars älskar vi att spela Settlers med riddarexpansionen. Dock roligast med max fyra. Vi har grejer till att köra med fler men det blir lite trångt på spelplan så då har vi varit i lag istället.

Wow! Tusen tack för massa bra tips! Nu ska jag börja googla 😁
Fortsätt gärna med ännu fler favoriter 😍

Lägger till Ticket to ride som ett trevligt sällskapsspel. Enkelt även för den som kanske inte spelar så mycket brädspel.

7 wonders architects är också lite lättsamt och trevligt. Lättare än de övriga 7 wonders.

Liknande trådar

Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
788
Senast: Kirre
·
Fritid Jag behöver tips om 'litet' snabbt smart roligt sällskapsspel som ska vara till svärsonen i julklapp. Det får inte vara spel som håller...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 890
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar