Ert äldsta träns

Ska leta reda på bilderna sen :D

Har ett som är från 1988. Det mjukaste trevligaste, tyvärr är det nog spännena som ger sej först- de rostar. Använder fortfarande. Har suttit på allt från shettis via ponny till cob och nu en liten full. :up:

Ett från 1989, engelskt läder, var dyrt då, jättemjukt.

En remontnosgrimma, 1980-tal.

Sen har jag några nyare men räknas ju knappt :p,
Bl.a. ett från 1996, ett från cirka 2006 och gäng andra som köptes innan 2010.

Men jag tänkte, billigt läder och slarvigt sytt kan ju göra att tränset går sönder i förtid. Tänker också på träns som hållit sig fina, oavsett vad som hänt dem typ, eller hur gamla dem är.

Mina träns är inte överösta med kärlek men vi är inte heller slarviga. Rider i regn och rusk osv.
Ett av som tränsen var dyrt(det enda dyra), är tom översmort, men alla mina har hållit bra oavsett pris och kvalitet sas.

De som går sönder är väl i regel de som har torrt läder redan från början. Men dom är ju i princip bortom räddning redan i inköp..

Slängde de äldsta i höstas de kom med min första häst och hade minst 20 år på nacken, ett brunt utan märkning med klinkers på pannbandet. Varför jag slängde de varför att de hade legat ned packat på en vind i hundra år typ och tyvärr möglat. För övrigt var de inget fel på de! ;) Men passar inte nuvarande ponny. Hennes äldsta träns är ett från hööks vi köpte för 8-9 år sedan pullarträns kostade väl ca 299 då :grin:

Jag har ett från typ 2004-2005, köpt på lantmännen av alla ställen. Nu har det visserligen varit tävlingsträns de första åren, men har använts oftare i alla fall i tio år.

Min andra har sitt vardagsträns som köptes på hööks för 149 kronor 2012, som ser helt nytt ut (används alltså i princip varje dag) men det är ju relativt nytt ändå.

Däremot har jag en sadel från 80 talet. Den är äldre än jag. :angel:

Tränset jag rider ut på köptes 1990 av okänt märke. Komplett med remontgrimma, har bara bytt pannband.
Köptes och användes till min egenuppfödda övervuxna d-ponny . (Cob storlek).

Jag har det som sagt till dags dato på min nuvarande storhäst och har bara bytt ut pannbandet pga hans huvuds storlek .
Jättefint mjukt träns och inte ens en söm som gått sönder på alla dessa år. Skicket är INTE för att det löper risk att vara pedantskött heller :D

Som har hållit läänge, hur gammalt är det och var kommer det ifrån?
Oj, jag vet inte vad det är för märke. Köpte det på Eko-hallen när jag var i tonåren, säkert runt 15 år nu. Minns att det var ett kandarträns från början, men jag har bara använt tränset utan kandar delen, den delen är nog såld nu också. :)

Mitt äldsta träns är från 91-92, ett Stübben som fortfarande är sanslöst fint. Strax efter köpte jag ett Dyon som fortfarande är ett favoritträns, betydligt bättre läder än dom senare Dyon träns jag haft/sett.

Julklapp 1981, kommer inte ihåg ifall det köptes på Stenbergs läder eller Fölet ridsport. Jag använder det fortfarande men främst vid tömkörning eftersom det är i ljust läder precis som min tömkörningsgjord.

Och så har jag en ryktborste som fyller 40 år nu i dagarna! Jag tycker att det många gånger var annan kvalitet på prylarna förr.

Har ett ca 20 år gammalt Stubben-träns. Använt flera gånger i veckan under alla år och fortfarande det bästa jag har.

@palle har inte du några jättegamla träns? :D

Nämen vilket minne du har Dressyrtjejen_97 :love: :bow:

Okej, gamla träns var det...

Äldst är nog ett träns från 40-talet, troligtvis efter WW2....

Hade för mej att jag hade ärvt ett av morfar som låg i Eksjö 22/23 till 26 då han flyttade till K1 i Stockholm.
Slutade där 28 då han träffade mormor och hon tyckte inte om att han var kavallerist...
Men jag hittar inte det....

Sen har jag flera ofärgade träns från olika år på 50-talet, alla är från Stubben....

Har också Stubben träns från 60-talet fram till förra årets Stubben Freedom....

Har också flera Hubertus från 70-talet till 2000-talet....

Har också flera träns från Börjes och Hööks som används av medryttare...

Dyon tränsen är från 2000-talet...

Stubben kandaret bör vara från 2000-talet då det hade pullback nosgrimma som jag sytt om till vanlig knäppning under hakan....
Är dock bara använt en eller två gånger som kandar och lika många gånger som träns...

Äldsta kompletta kandar jag använt både som tävlingskandar och på träning köptes 1978 på Fölet i Gamla Stan i Stockholm....
Märket är Blue Ribbon, från England, och färgen är ofärgat natur som mörknar när det smörjs och utsätts för solljus och luft.

Hade ett matchande träns som tyvärr stals i slutet av 90-talet :mad:

Ponnyns nuvarande seriösa medryttare använder ett naturfärgat remontträns från 60-talet som jag fick köpa av Rolf Stenberg på Stenbergs läder i Stockholm på 2000-talet när jag var där och efterlyste naturfärgade läderremmar att laga ett äldre träns. Då frågade han om jag ville följa med ner i källaren och titta på ett träns han hade haft liggandes i alla år då ingen ville ha naturfärgade träns längre och han skulle flytta butiken....
Lyckan var fullständigt :love: :bow:

Var där förrförra sommaren innan dom flyttade och botaniserade bland det sista dom hade av det naturfärgade lädret, nosgrimmor, pannband och nackstycken.....
Allt ser nytt ut då dom förvarats i träskåp i källaren under alla år....

Sen har jag andra träns från bl.a hel t nya PS som jag ska få tummen ur och lägga ut till försäljning.....
Men det är en helt annan historia....

Har någon hittat ett ställe på nätet där man kan lägga upp foton liknande Pixbox...

Nämen vilket minne du har Dressyrtjejen_97 :love: :bow:

Okej, gamla träns var det...

Äldst är nog ett träns från 40-talet, troligtvis efter WW2....

Hade för mej att jag hade ärvt ett av morfar som låg i Eksjö 22/23 till 26 då han flyttade till K1 i Stockholm.
Slutade där 28 då han träffade mormor och hon tyckte inte om att han var kavallerist...
Men jag hittar inte det....

Sen har jag flera ofärgade träns från olika år på 50-talet, alla är från Stubben....

Har också Stubben träns från 60-talet fram till förra årets Stubben Freedom....

Har också flera Hubertus från 70-talet till 2000-talet....

Har också flera träns från Börjes och Hööks som används av medryttare...

Dyon tränsen är från 2000-talet...

Stubben kandaret bör vara från 2000-talet då det hade pullback nosgrimma som jag sytt om till vanlig knäppning under hakan....
Är dock bara använt en eller två gånger som kandar och lika många gånger som träns...

Äldsta kompletta kandar jag använt både som tävlingskandar och på träning köptes 1978 på Fölet i Gamla Stan i Stockholm....
Märket är Blue Ribbon, från England, och färgen är ofärgat natur som mörknar när det smörjs och utsätts för solljus och luft.

Hade ett matchande träns som tyvärr stals i slutet av 90-talet :mad:

Ponnyns nuvarande seriösa medryttare använder ett naturfärgat remontträns från 60-talet som jag fick köpa av Rolf Stenberg på Stenbergs läder i Stockholm på 2000-talet när jag var där och efterlyste naturfärgade läderremmar att laga ett äldre träns. Då frågade han om jag ville följa med ner i källaren och titta på ett träns han hade haft liggandes i alla år då ingen ville ha naturfärgade träns längre och han skulle flytta butiken....
Lyckan var fullständigt :love: :bow:

Var där förrförra sommaren innan dom flyttade och botaniserade bland det sista dom hade av det naturfärgade lädret, nosgrimmor, pannband och nackstycken.....
Allt ser nytt ut då dom förvarats i träskåp i källaren under alla år....

Sen har jag andra träns från bl.a hel t nya PS som jag ska få tummen ur och lägga ut till försäljning.....
Men det är en helt annan historia....

Har någon hittat ett ställe på nätet där man kan lägga upp foton liknande Pixbox...

"Minne" vet jag inte direkt om jag lider av (:angel:), men vet att du har en himla massa gamla grejer, och gissade att du då också hade gamla träns ;)

Och herrejisses vilken samling, och det bara av träns :eek:. Du måste ju nästan kunna fylla ett helt rum med alla dina gamla grejer!

Jag har ett par som är ifrån slutet av -70 början av -80 talet som bara ligger. Dock är det COB för hade varit FULL hade det blivit använt.

"Minne" vet jag inte direkt om jag lider av (:angel:), men vet att du har en himla massa gamla grejer, och gissade att du då också hade gamla träns ;)

Och herrejisses vilken samling, och det bara av träns :eek:. Du måste ju nästan kunna fylla ett helt rum med alla dina gamla grejer!

Hade nästan alla "fina" träns uppsatta i "data"rummet där vi bodde tidigare...
Här får dom tyvärr inte plats :(

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Det är dags att börja fundera på en julklapp till min tränare. De senaste åren har jag fyllt på hennes schabrakförråd...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka