Ersättning...

Sorbe

Trådstartare
Ni som ger ersättning (pulverform), hur gör ni för att förbereda ersättningen?
Det är ju inte så lätt att göra som det står på paketet att koka upp vattnet, blanda i pulvret och låta det svalna till en bra "ät-temperatur". Barnet kanske vill ha mat lite tidigare när ersättningen fortfarande är för varm.
Det står på förpackningen att man kan förbereda flaskor och ha dem i kylen men då måste de värmas till minst 70 grader innan servering (varför? Har det med bakterier att göra? Vattnet är ju kokat en gång redan, dessutom är det ju rätt svårt att värma det när man inte helst ska använda micro, vattenbad mitt i natten är ju inte så lockande).

Tips?

När vi gav ersättning så kokade vi upp vatten och hällde på en termos.
Sen kokade vi upp vatten och lät det svalna och hade i en annan termos.

När bebisen ville ha mat så var det bara att blanda ihop rätt temperatur.

En liten grej ni ska passa er för bara.
Min man skulle ge tösen mat på morgonen en gång i nattmössan. Han tog termosen med varmvatten när han låg ner i sängen och så flaskan och skulle hälla i det. Saken var ju den att han missade flaskan och hällde vattnet på sin mage :rofl:
Han vaknade till rätt kvickt :D
Jag såg alltihopa och har nog aldrig haft så roligt :laugh:
Så ett tips är att sitta upp när ni blandar ihop maten :up: :p

Ni som ger ersättning (pulverform), hur gör ni för att förbereda ersättningen?
Det är ju inte så lätt att göra som det står på paketet att koka upp vattnet, blanda i pulvret och låta det svalna till en bra "ät-temperatur". Barnet kanske vill ha mat lite tidigare när ersättningen fortfarande är för varm.
Det står på förpackningen att man kan förbereda flaskor och ha dem i kylen men då måste de värmas till minst 70 grader innan servering (varför? Har det med bakterier att göra? Vattnet är ju kokat en gång redan, dessutom är det ju rätt svårt att värma det när man inte helst ska använda micro, vattenbad mitt i natten är ju inte så lockande).

Tips?

Jag tog kallvatten och värmde i micron, sedan i med pulver. Fyllde en pulverdosa så var allt förberett. Tyckte Hipp var bäst, ekologiskt och klumpade sig inte. På natten var det bara att hoppa upp, in med flaskan i 45 sekunder, i med pulvret och klart. När BARNET blev större fick hon det ouppvärmt, funkade bra det med.

Vi gjorde som @Matmissbrukaren fram till nyligen. Numera tar vi det svala vattnet från kranen utan att koka det men har fortfarande en termos med kokt vatten. Lagom proportioner är 1/3 varmt vatten och 2/3 svalt vatten. Det går ju att mikra kranvatten en aning också men jag vill helst inte köra nappflaskan i mikron. När jag ger färdigblandat från tetra ger jag oftast rumstempererat. Pulverdoserare är en bra uppfinning också, så slipper man stå där mitt i natten och fundera på hur många skopor man redan mätt upp.

Vi hade vattenkokare,kokade upp en gång,sen när det skulle värmas så tryckte vi in knappen några sekunder bara så det hann bli ljummet. Kallvatten om det var för varmt/han åt tidigare än vad vi trodde,hade vi uppkokat,kallt vatten i kylen.

Vi värmde kranvatten i micron till ättemperatur och sedan i med pulver. Till natten hade jag rätt mängd vatten i ättemperatur i termos och hällde bara över i en flaska och fyllde i pulvret som redan var uppmätt.

Det står på förpackningen att man kan förbereda flaskor och ha dem i kylen men då måste de värmas till minst 70 grader innan servering (varför? Har det med bakterier att göra?

Svar ja, det har med bakterier och mikroorganismer att göra, så är ersättningen färdigblandad och kylskåpskall måste den värmas till minst 70 grader (gäller all nerkyld och uppvärmd mat för övrigt)

Jag kokade upp vatten, blandade och kylde sedan ner till lämplig ät-temp genom att skaka flaskan under rinnande kallt vatten.

Svar ja, det har med bakterier och mikroorganismer att göra, så är ersättningen färdigblandad och kylskåpskall måste den värmas till minst 70 grader (gäller all nerkyld och uppvärmd mat för övrigt)

Jag kokade upp vatten, blandade och kylde sedan ner till lämplig ät-temp genom att skaka flaskan under rinnande kallt vatten.

Om den inte är färdigblandad då? Om man bara förvarar vattnet i kylen och sen häller i pulvret, antar att det är samma sak?

Om den inte är färdigblandad då? Om man bara förvarar vattnet i kylen och sen häller i pulvret, antar att det är samma sak?

Om flaskan är kokad och "steril" på så vis så behövs inte vatten som hällts i den flaskan och sen svalnat värmas upp till 70 grader igen om det hälldes upp när det var kokande och flaskan varit tillsluten hela tiden. Då räcker det att värma till ät-temp.

Varför ska man inte använda micro? Det gjorde alltid vi :o

Jag läste det någonstans, på förpackningen kanske? Det är väl att det kan försvinna en de vitaminer och liknande när det hettas upp så mycket... Eller det kanske bara gällde bröstmjölk. Äh, jag vet inte! :D

Det beror på vilken sort du har. Vi har nan och då ska den inte värmas till 70 grader. :)

Vi kokar upp vatten och har i kylen, värmer flaskan med vattnet till lagom ättemp, blandar i pulvret och skakar. Snabbt och lätt :D

Vi har aldrig kokat vatten till vara barn, varken i Sverige eller i här i Österrike (bara pa semester när vi inte var säkra pa vattenkvaliten). När dom varit mindre har vi värmt vatten i vattenkokaren eller i mikron och sen blandat i pulver. Pa natten har jag värmt upp i vattenkokaren till ättemperatur och förvarat i termos och pulvret i pulverdoserare. När barnen varit runt 6 manader har dom fatt rumstempererat pa natten. Bara förberett rätt vattenmängd i flaskan och sen i med pulver fran doseraren. I ungefär den aldern har jag börjat ta ljummet vatten fran kranen ocksa (det är ok med dom ledningar och vattenuppvärmningen vi har).

Vi har gett ersättning fran Hipp och har aldrig haft problem med klumpar

Vi blandar för ett dygn och förvarar i kyl. Kokar upp vatten o låter svalna till ljummet och blandar i kannamed lock och sen i kylen. Häller på flaska som värm i vattenbad i mugg dagtid och på natten i nappflaskevärmare.

Åker vi iväg så tas kokt vatten aningens varmare än ättempererat med i termos som blandas direkt i flaskan med pulver. Vi ger Nan och blandar/förvarar efter rekommendation från neonatalen.

Tidigare barn har jag blandat direkt i flaskan, men de ammades ju som nyfödda vilket Elvira inte gör. När de blev lite större så kokade jag inte vattnet utan värmde det kalla till ätbart i vattenkokaren innan blandning. Däremot aldrig att jag tagit varmvatten ur kranen, finns både en ökad risk för bakterietillväxt samt utfällningar från kopparrör vad jag fick till mig av miljö och hälsoskyddskontoret när diskussionen kom upp. Om det är så generellt vet jag inte, men kan vara dumt att chansa kan jag tycka. Vi har egen brunn som uppfyller alla krav och bra vattenkvalitet, men ändå..

Färdig tetra är guld att ha hemma, då vet man att det är rätt proportioner och dessutom smidigt på natten eller när man ska iväg.

Man bör väl inte värma i micron av flera anledningar. Ojämn temperatur går inte alltid att "bara skaka bort" flaskan är ju varm ojämt vilket kan göra att dom bränner sig. Sen försvinner näringsämnen och som @hvala skrev kan flaskan avge läskiga saker..
Jag använder hipp och gör så att jag kokar vatten, kyler ner till fesljummet, blandar i pulver och stoppar i kylen.
När bebis är hungrig kokar jag vatten i vattenkokare häller ersättningen i ett aluminiummått och vattenbadar det!
Allt som allt tar detta ca 40 sek, 30 sek vattenkokare och 10 sek vattenbad. Metall leder värme så man får akta att det inte blir för varmt!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Melwin snart 3½ månad äter ersättning, gjort sen han titta ut i princip. Vi har egen brunn, men med tjänligt vatten (godkänt öven för...
Svar
14
· Visningar
1 130
Senast: jerseyko
·
Avel Den sorgliga tråden "Har ni varit med om detta??" har blivit väldigt lång och jag har en känsla av att en del som skulle kunna ha nytta...
Svar
5
· Visningar
2 727
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka