Ersättning

Kattennizze

Trådstartare
Jag undrar lite hur ni som ger ersättning gör när ni slutar med den? Vid vilken tidpunkt slutar ni med den? Finns det några fördelar att ge erättning länge istället för t ex välling? Min son är snart 8 månader, och han får ersättning tre gånger per dag. Har ni successivt bytt ut den? till vad? Välling? Han äter gröt två gånger per dag också och "vanlig" mat.

Sv: Ersättning

Jag undrar lite hur ni som ger ersättning gör när ni slutar med den? Vid vilken tidpunkt slutar ni med den? Finns det några fördelar att ge erättning länge istället för t ex välling? Min son är snart 8 månader, och han får ersättning tre gånger per dag. Har ni successivt bytt ut den? till vad? Välling? Han äter gröt två gånger per dag också och "vanlig" mat.

Vi bytte ut ersättningen mot välling när de närmade sig året och ersättningen inte höll dem nog mätta.
Jag tycker att de står sig betydligt bättre på välling men då hade jag definitivt tagit bort ett grötmål, annars blir det för mycket mjölmat. Men i den åldern han är brukar det fungera bra med ersättning.

Gjort olika. Men minstingen slutade med amning/ersättning vid drygt sex månader. Hon åt bra med mat och välling/gröt. Tror inte det finns något egentligt skäl att ha kvar ersättningen "bara för att". Tilläggas bör att jag inte är sköterska- fråga BVC vad de tycker.

Ersättningen är ju till för att ersätta amningen när de inte kan äta riktig mat, när de kan det finns det ingen större vits att fortsätta. Bättre att öva på den riktiga maten i stället, tex smörgås kan ju en 8-månaders äta.

Jag har nu börjat byta ut ersättning mot välling vid 6 mån då min son inte blit mätt på ersättingen (äter i stort sett en hel flaska)! Han äter nu också gröt plus att prérna börjar vi komma igång med!

Jag delammar och gjord även så med nr 1. Då för tre år sedan följde jag rekommendationerna att ge ersättning till ett års ålder, så när han började äta mat på riktigt, dvs inte bara små smakisar, fick han ersättningen som måltidsdryck. När han fyllde ett gick jag över till vanlig mjölk som måltidsdryck (alt vatten). Jag kommer att göra samma nu med nr 2.

Jag minns inte när vi böt, men när ersättningen inte mättade lika länge. Han åt mat tidigt och han var nog krint 7-8 månader när han började med välling. Här har mat alltid gått före flaskan sen ca 6 mån ålder.

Så det fanns alltså rekommendationer att ha ersättning fram tills året? Han blir mätt på ersättningen, så egentligen behöver jag ju inte byta ut den. Men han verkar gilla ersättningen mycket bättre än mat, och det oroar mig lite. Men men vi ska till BVC imorgon så jag ska fråga dem.

Ja, i form av måltidsdryck. Tänk bara på att BVC inte är några orakel. Du kan få ett svar av den ena och motsatsen av en annan.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
488
Senast: gulakatten
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: amsway
·
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 679
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Vegansk efterrätt?