Ersättning till havren

ishmanda

Trådstartare
jag behöver råd och hjälp.
Det är så att jag har ett sto som inte tål socker eller havre. detta är ett stort problem då hon har svårt att hålla hullet.
Hon har idag lite havre i foderstaten men jag vill hellst plocka bort den men vet inte vad jag ska ersätta den med.
Hon får i dag morgon och kväll
fri tillgång till hösillage
1kg korn
0,4kg havre
0,2kg linför

Jag tänkte höra om vad ni har gett i stället för havre. Kan inte ge musli eller pellets då det innehåller melass vilket hon inte heller tål.

Vad har ni för förslag till vad jag kan ge henne?????

Senast ändrad:
Sv: Ersättning till havren

Sockret kommer du aldrig ifrån, viss mängd får de alltid i sig då foder innehåller socker naturligt. Hästar som är känsliga för socker och så även melass bör inte heller stå på spannmål så jag skulle inte våga ge korn till en sån häst. Likaså bör man fundera över betesgång med färskt gräs fullproppat med socker och andra stärkelsearter om man ska va riktigt noga.

Det finns mycket foder att ge till en sån här häst, har en själv!

Melassfritt lucern (kvarnbyfoder) och betfor (Dodson&Horrells kvickbeet), soja, kli, linfrökaka, rapskaka och olja.

Senast ändrad:

Hon fungerar jätte bra på korn.

Betfor är uteslutet och även allt pelletrerat foder då där är melass i.

Kli har jag funderat på att prova, men vi får se till hösten. Sommaren är den period då hon mår som bäst, går då på bete hela sommaren.

Hon har lindrig form av head shaking syndrom och för tillfället är det rätt lugnt men vill ändå få bort havren helt.

Kvickbeeten är melassfri. Allt foder jag skrev om är foder som är till för hästar med våra problem.

Du skulle kunna komplettera kornet med någn dl foderjäst (proteinrikt, b-vitaminrikt) och några dl majsolja (mild energi). Borde hjälpa att hålla hullet på ett bra sätt. :)

Varför inte mer korn, om hon går bra på det?

(ingen foderexpert själv, men min häst får drygt 2kg korn per dag, det enda som håller hullet på honom. Testat lucern, betfor och olika pellets, olja etc..)

Som foderstaten är nu får hon 2kg korn om dagen.

Foderjäst kan vara ett alternativ. :banana:
olja har vi provat men utan resultat

Är det så mycket värre med 2.8kg korn än 2kg korn och 0.8kg havre per dag då? :3 Korn brukar ju vara bättre att få upp hullet med så det hade kanske räckt med 2.5kg totalt också.

Klankar inte, bara undrar:P

Du kan öka på kornet mer och utesluta havren helt.
Lite beroende på varför hon inte tål havre så finns ju havrekli då kärnan som är vanligaste orsaken till att hästar inte tål havre är borta kan det vara en lösning.

Öka på kornet har jag funderat på, Dock är det inte lika bra värde i korn som i havre.

Hon tål inte havre toligtvis pga glykosen som ombildas av stärkelsen i havren, så jag utesluter kli.

Korn ökar ju även på näringsupptaget vilket är orsaken till att hästar går upp i vikt bättre på korn än havre.

vad jag har fått berättat är det bara havren som omvandlas till glukos i tjocktarmen tror jag et var och där tas det upp lättare. Kornet är svårare att bryta ner så det omvanlad senare.
Därav kan hästarna få "sockerkick" av havre men inte kon.

vad jag har fått berättat är det bara havren som omvandlas till glukos i tjocktarmen tror jag et var och där tas det upp lättare. Kornet är svårare att bryta ner så det omvanlad senare.
Därav kan hästarna få "sockerkick" av havre men inte kon.

Den stärkelse som finns i havre omvandlas till glukos i tunntarmen.
Stärkelsen i korn tar lite längre tid att bryta ner och en del av den rinner då över till tjocktarmen där den omvandlas till fettsyror i stället. Hur mycket av kornets stärkelse som omvandlas till glukos vet jag inte. Men om jag hade en häst som inte tålde socker så hade inte jag vågat ge den korn. Jag hade i alla fall kollat upp det med någon som jag var säker på kan detta. Du har ju blandat ihop det en del i det du skriver.

Det beror naturligtvis på varför hon inte tål havre och socker. Jag tror att du menar ngt annat än vad jag trodde från början. Om man har en korsförlamningshäst eller en IR häst ska man ju vara försiktig men det är nog inte det du menar.

Den stärkelse som finns i havre omvandlas till glukos i tunntarmen.
Stärkelsen i korn tar lite längre tid att bryta ner och en del av den rinner då över till tjocktarmen där den omvandlas till fettsyror i stället. Hur mycket av kornets stärkelse som omvandlas till glukos vet jag inte. Men om jag hade en häst som inte tålde socker så hade inte jag vågat ge den korn. Jag hade i alla fall kollat upp det med någon som jag var säker på kan detta. Du har ju blandat ihop det en del i det du skriver.

ja det stämmer:bow: mitt huvud som inte var med :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 799
Senast: Natasja
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 032
Senast: fleur
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 742
Senast: mahlmt
·
F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 449
Senast: Farle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka