Ersättning för havre+ foderfrågor

L

lolo19

Hejsan

Har en varmblodig travare på snart 10 år som jag rider ca 5 ddgr i veckan. Han håller på att skolas om till ridhäst, så han har inte så mkt rid muskler än så länge. Men det kommer, vi vill inte stressa.

Iaf så har han hittils ätit havre och betfor, kraft miner blå, samt nästan fri tillgång till hö. Han är bra i hullet och blank o fin i pälsen. När jag fick hem honom fick jag veta att han är lättfödd, och detta stämmer nog.

Han är väldigt pigg att rida, och jag tycker mej se en stissighet av havren i honom. Han får inte mkt havre, men ngt måste han ju ha. Nu slutar mitt stall med att ha havre och betfor som "en del i stallhyran", så nu måste man börja fixa sitt eget kraftfoder.

Betforn vill jag absolut fortsätta med, han fullkomligt älskar sin betfor=)
Men havren.. här skulle jag gärna vilja hitta ngn annan fodertyp. Det bör vara ngt som hjälper honom bygga muskler, men inte ngt som ger honom för mkt energi, han är redan så pigg. Kan Krafft vara ngt, grund kanske? Eller ngt helt annat?

Vad ger ni till era heta hästar?

MKT Tacksam för alla svar :bow: :bow: :bow:

/Lollo
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Rapsolja + något proteinfoder om grovfodret inte täcker proteinbehovet. Soja eller Lusern tex. Krafft är ju bra men inte särskillt prisvärt...

SaraXX
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Finns en havrefri mûsli som heter Red mills Cool n' cooked (osäker på stavningen..) som mina stallkamrater ger sina hästar, dom tycker den är bra men jag tror den är ganska dyr. Min unghäst får krafft grov, funkar bra på honom men jag rider ju inte honom än så jag vet ju inte hur den påverkar huvudet om jag ökar på mängden (får ett kilo om dan nu, går på bete). Alla ridskolehästar på vår klubb får oxå krafft grund och dom flesta privathästarna. Då blir det inte så dyrt när man kan köpa stora mängder på en gång.
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

krafft groov 90 har samma värden som havre så det kan du byta till rakt av utan att du behöver ta bort betforen. dock kan minerna bli överflödig beroende på hur mycket krafft du kommer att ge, ger du mindre än 1 kg så ge halva minergivan, annars inget..

känner du att hästen är för het och pigg nu med havren så köp krafft groov 125 istället för 90.. :)

Havre räknas inte som ett proteinkraftfodermedel så några riktiga proteinkraftfodermedel(soja/lucern) behöver du inte byta till.. ditt hö verka bra och hästen är i fint hull och humör ändå :)
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Hej!
Jag ger mitt sto betfor och Hippo Basic samt mineraler!
Tänkte även öka proteinet genom lusern till vintern för att behålla hennes hull som hon, förhoppningsvis, får nu när betet är igång!
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Hej!

Svarar alla här och hoppas det är ok.
Har funderat lite mer under dagen.
Vill tacka för era bra svar! :bow:

Jag tycker krafft verkar ok ioch med att jag kan ha kvar hans kära betfor. Samtidigt tycker jag det känns lite sådär med pellets, en musli känns mer aptitlig. Är det ngn som har ett bra musli tips? Och brukar man kunna kombinera musli med betfor?

Vart köper alla sitt foder, är det granngården som gäller? Här finns det så lite, det är ju inte stor stan direkt, utan bara lilla kalmar=)

Tacksam för tips! :bow:
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Jag hade "samma" problem med min foderhäst jag hade i vinter. Hon var handikappshäst och fick absolut inte bli pigg/galen därför fick hon bara någon näve krossad havre. Dock tyckte inte jag att det räckte utan ville att hon skulle ha något som innehöll lite mer extra, eftersom hon bara fick 8 kg hö/dag.
En i stallet tipsade mig om Lusern och jag måste säga att det verkligen är toppen!!
Hon lugnade ner sig betydligt, men höll hull och energin fint utan att bli stissig.
Det har även fungerat fint på mitt varmblod som jag köpt relativt nyligen. Innan kunde han knappt stå still, utan var uppe och snurrade precis hela tiden! Jag gav honom enbart 8 kg hö/dag, Lusern och betfor + att han gick ute dygnet runt på det nyuppkomna gräset. Nu står han still och roar sig med att knyta upp knutar istället ;)
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Muslin som jag nämnde ovan, Cool n' cooked säljs i Nybro :) går alldeles utmärkt att ge med betfor. Tror krafft har en musli oxå fast ja tror den här är bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

lolo19 skrev:
Jag tycker krafft verkar ok ioch med att jag kan ha kvar hans kära betfor. Samtidigt tycker jag det känns lite sådär med pellets, en musli känns mer aptitlig. Är det ngn som har ett bra musli tips? Och brukar man kunna kombinera musli med betfor?

Du kan ge musli ihop med betfor, men om det inte är för jobbigt så skulle jag ge kraften uppdelat på 2ggr per dag.
Betfor på morgonen (blötlagd kvällen innan) och muslin på kvällen.
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Hej igen
Tack för tipset! =) Verkar ju kanon. Får man fråga om du vet var i nybro den säljs?

Tack igen!
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Hej igen
Jaa det verkar ju vara en vettig och bra lösning. Tack!
Han älskar sin betfor på kvällen, så han får nog musli på morgonen tror jag=) Vi vänder bara på det lite=)

Tack igen!
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Hej igen
Nu läste jag om ett foder som heter Mustang, och de hade en musli orginal som verkade väldigt bra. Ngn som har erfaranhet av detta foder? Och kanske ngn som vet var man kan få tag på det? =)
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

vi ger våra hästar nästan samma som du, men dom som har tendensa att bli heta får krossat korn istället.
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Skulle svarat tidigare om inte nätet hade legat nere hos mig... Men eftersom jag antar att det räknas som reklam så skickar jag ett pm om vart du kan köpa fodret.
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Ett bra allternativ istället för havre är majsolja (ett par dl/dag), rapsoljan sägs ha en negativ inverkan på hästens nervsystem.

Min sambo prova att ge havre till sin 2-årshingst (travare) men han blev bara hispig, stirrig och såg spöken överallt av det.

Ett bra foder från Krafft är krafft pluss grön och du behöver inte ge mer än 1 kg/dag. Det har högt proteinvärde så oftast behöver man inte ge massa extra tillskott, sedan beror det ju förstås på vilka värden hö/silaget har, men lite god betfor är väl helt okej.

Vårt eget hö har lågt proteinvärde så vi ger luser och lite soja.

Hoppas det ordnar sig, Mvh Linda
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Linda.B skrev:
Ett bra allternativ istället för havre är majsolja (ett par dl/dag), rapsoljan sägs ha en negativ inverkan på hästens nervsystem.

Var har du hört/läst om rapsoljans negativa inverkan på nervsystemet? Skulle vara intressant med någon form av referens att kolla upp...

David
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Jag har en häst som verkar lik din.. Hon får lusern, rapsolja, Krafft Grund och munkpeppar.
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Jenny1 skrev:
Jag har en häst som verkar lik din.. Hon får lusern, rapsolja, Krafft Grund och munkpeppar.

Hej! Okej.. vad är munkpeppar? Har inte hört det=)
Är det en vbl travare du har oxå?

Tack för ditt svar! :bow:
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Att rapsoljan har negativ inverkan på nervsystemet har jag läst i flera böcker, hästtidningar (tyvärr vet jag ej vilka tidningar jag läst detta i) även veterinärer har jag hört påstå detta.

Hoppas du får fram någon information om det. Mvh Linda
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Det finns en icke publicerad undersökning av Spångberg som påstås visa en påverkan på skjöldkörteln. Ingen verkar dock vilja kännas vid denna.
Men visst om man går till alla myter som cirkulerar i USA om canola så finns det kanske ngt om nervsystemet men knappast ngn seriös studie.
PL
 

Liknande trådar

B
Foder & Strö Hejsan! jag och min syster har ett stort problem och vi är taksamma för alla svar. Det är nämligen dags att köpa foder snart och...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 661
S
Hästvård Rider en häst nu som jag ev ska ha på foder senare, hon är jätte snäll men i galoppen är hon lite pigg, kan det ha att göra med att hon...
Svar
4
· Visningar
673
Senast: Bejbie
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: smultronfot
·
M
Foder & Strö Har en pålle som alltid varit väldigt lätt född. :rofl: Men för 2 månader sendan blev hon halt, fick vila 2 veckor, på en gång...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: Maija
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp