Ersättning för havre+ foderfrågor

Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Jag gillar svensktillverkade foder.
Till min heta arab har jag krafft groov 90 och en havrefri müsli från Lympos. Hade Salsa havrefri i stället för Lympos innan men efter att ha jämfört utseendet så väljer jag Lympos.
// Linda
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Inverkan på sköldkörteln beror väl på flera ämnen, bland annat thiocyanater, som för det första inte finns i oljan och knappast i andra rapsprodukter heller med nuvarande rapssorter. Myterna om canolaolja slog mig också som en trolig bakgrund...

David
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Linda.B skrev:
Att rapsoljan har negativ inverkan på nervsystemet har jag läst i flera böcker, hästtidningar (tyvärr vet jag ej vilka tidningar jag läst detta i) även veterinärer har jag hört påstå detta.

Hoppas du får fram någon information om det. Mvh Linda

Jag som trodde jag har läst alla vetenskapliga studier om rapsolja som finns! Men inte en enda har behandlat ngt om negativa effekter på nervsystemset. Var har du hittat den artikeln? HH
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

lolo19 skrev:
Hej! Okej.. vad är munkpeppar? Har inte hört det=)
Är det en vbl travare du har oxå?

Tack för ditt svar! :bow:

Munkpeppar är en ört som jag ger mitt sto för att hon inte ska brunsta hela tiden... :crazy: Hon var en riktig "pissmärr" när jag fick henne, det är hon inte längre, tack vare munkpeppar. Dessutom blir hon lugnare "i huvudet" av det! Jag har för mig att det går bra att ge valacker också!?
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

Linda.B skrev:
Ett bra allternativ istället för havre är majsolja (ett par dl/dag), rapsoljan sägs ha en negativ inverkan på hästens nervsystem.

Tyvärr hänvisar du till mycket gamla källor. Nya tidens rapsolja är rekommenderat både för människa och häst, och har ingen sådan negativ effekt ALLS. m.a.o kan man lugnt ge rapsolja i stället för den dyra soja olja som tex K***t säljer på dunk.

finns flera lärorika trådar där bla Peter Lundin och Helena Handberg noga svarat och förklarat här på forumet - sök funktionen så hittar du.
 
Sv: Ersättning för havre+ foderfrågor

lolo19 skrev:
Hejsan

Har en varmblodig travare på snart 10 år som jag rider ca 5 ddgr i veckan. Han håller på att skolas om till ridhäst, så han har inte så mkt rid muskler än så länge. Men det kommer, vi vill inte stressa.

Iaf så har han hittils ätit havre och betfor, kraft miner blå, samt nästan fri tillgång till hö. Han är bra i hullet och blank o fin i pälsen. När jag fick hem honom fick jag veta att han är lättfödd, och detta stämmer nog.

Han är väldigt pigg att rida, och jag tycker mej se en stissighet av havren i honom. Han får inte mkt havre, men ngt måste han ju ha. Nu slutar mitt stall med att ha havre och betfor som "en del i stallhyran", så nu måste man börja fixa sitt eget kraftfoder.

Betforn vill jag absolut fortsätta med, han fullkomligt älskar sin betfor=)
Men havren.. här skulle jag gärna vilja hitta ngn annan fodertyp. Det bör vara ngt som hjälper honom bygga muskler, men inte ngt som ger honom för mkt energi, han är redan så pigg. Kan Krafft vara ngt, grund kanske? Eller ngt helt annat?

Vad ger ni till era heta hästar?

MKT Tacksam för alla svar :bow: :bow: :bow:

/Lollo

det beror ju helt på värdena på grovfodret, med ett bra sådant behöver du knappast fodra med avancerade kraft foder, färdigfoder eller annat.
Korn? Mitt fullblod funkar INTE på havre, blir för tossig och får ideer han aldrig annars har, så har stått de senaste åren på ett mycket bra hösilage, i princip fri tillgång, lite betfor och ett kg korn, någon dl olja, samt mineraler och vitamin b. räcker kanon och han är musklad och fin som få. Inte heller svårfödd, om man inte räknar med att han smäller i sig fri tillgång grovfoder förstås.

det behöver inte alls vara avancerat eller krångligt med en normal född häst och ett vettigt grovfoder.
 

Liknande trådar

B
Foder & Strö Hejsan! jag och min syster har ett stort problem och vi är taksamma för alla svar. Det är nämligen dags att köpa foder snart och...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 661
S
Hästvård Rider en häst nu som jag ev ska ha på foder senare, hon är jätte snäll men i galoppen är hon lite pigg, kan det ha att göra med att hon...
Svar
4
· Visningar
673
Senast: Bejbie
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: smultronfot
·
M
Foder & Strö Har en pålle som alltid varit väldigt lätt född. :rofl: Men för 2 månader sendan blev hon halt, fick vila 2 veckor, på en gång...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: Maija
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fackförbund
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp