Ersättning för ärr?

Dalakhay

Trådstartare
I vintras bröt jag nyckelbenet och fick operera det på plats igen. Det är läkt (även om jag känner en viss smärta ibland), men folk omkring mig säger att jag borde be om ersättning för mitt ärr som är en tio centimeter. Vet någon här hur man går tillväga för att göra det? :o
 
Sv: Ersättning för ärr?

Du kontaktar ditt försäkringsbolag där du har din olycksfallsförsäkring, (förutsatt du har en sån försäkring?)
 
Sv: Ersättning för ärr?

Jag har precis gjort det efter ett benbrott.
Jag fick skicka in en skadeanmälan, vilken jag kunde skicka in på nätet hos mitt försäkringsbolag.
Efter några dagar fick jag ett brev hem där dom bad mig skicka nytagna foton på ärret till den handläggaren jag fått.

Några dagar senare fick jag ett nytt brev där det stod hur mycket jag skulle få och sen satt pengarna på kontot.
 
Sv: Ersättning för ärr?

Min brorsa har ett rejält ärr efter att han bröt nyckelbenet, jag blev överraskad över hur mycket pengar han fick för det. (Minns dock inte hur mycket det var så här på rak arm)
 
Sv: Ersättning för ärr?

För att det inte är så särskilt snyggt med väldigt stora och synliga ärr.
 
Sv: Ersättning för ärr?

För 25 år sedan fick jag ersättning för ett ärr (efter olycka) som sitter i ansiktet (under hakan) från grupp-liv försäkring jag hade genom jobbet. Visste inte ens att jag hade den försäkringen, så även om du inte har en egen olycksfallsförsäkring kanske du är försäkrad genom jobbet eller facket tex.?

Ärr som sitter i ansiktet genererar högre ersättning, fick jag veta då. Ett synligt ärr räknas som bestående men. Har för mig att bedömningen av mitt ärr gjordes efter en viss tid.
 
Sv: Ersättning för ärr?

Olika bolag har olika villkor. Du ska ha anmält skadan.
Normalt kan man söka ersättning tidigast ett år efter skadetillfället.
 
Sv: Ersättning för ärr?

Förutsatt ATT du anmälde olyckan när den skedde har du (med rätt bolag) rätt till ersättning för vanprydande ärr om de syns över ett år efteråt.

Dottern dansade till melodifestivalen 2010. Slog pannan i vardagsrumsbordet. Hon fick 6500 kr från TryggHansa ett år efteråt.
 
Sv: Ersättning för ärr?

Jag blev i maj 2000 avbiten en bit av ena örat, av en häst. Anmälde skadan till mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) och fick erbjudande om betald plastikoperation för att fixa till det. Valde att tacka nej till operation just då och önskade istället att få bestämma mig när jag blivit myndig. Det godkändes och i början av 2005 tackade jag slutligt nej till operation och fick istället ekonomisk ersättning.

Hade jag fått valet att få en lika stor bit avbitet av andra örat för samma ersättning hade jag gjort om det :p
 
Sv: Ersättning för ärr?

Klart att det inte blir snyggare, det var väl en ganska konstig fråga ?

Om du har en försäkring som du tagit innan du fick ärret så kan du söka ersättning
 
Sv: Ersättning för ärr?

Kan man få ersättning för ett icke önskat kejsarsnitt? Skulle man då anmält det samma dag som det uppstod?
 
Sv: Ersättning för ärr?

kl
Har ett ganska fult ärr i pannan som jag har haft sedan mellanstadiet, hände på skoltid.
Eftersom jag är en girig jäkel känner jag att det inte vore fel att få ersättning för det, hör man av sig till skolan vilken försäkring de har?
 
Sv: Ersättning för ärr?

Jag vet inte vad som gäller i det fallet du uppger, men vanligen har försäkringsbolagen en preskriptionstid på va 5 år. Dock måste oftast skadan dokumenteras direkt när den inträffat.

Detta ställde till det för mig då jag skulle få ersättning för bestående men (efter 2 år). Först ställdes läkarbesöket in, vilket gjorde att jag hade svårt att få tid då jag gick gymnasiet på annan ort. När jag sedan flyttat hem igen och ville göra slag i saken remitterades jag bara vidare av vårdcentralen, och där fick jag tid först efter det gått mer än 5 år... Så jag fick inte en krona.
 
Sv: Ersättning för ärr?

hur gamla saker kan man anmäla?
jag har ett fruktansvärt fult och tjockt ärr efter blindtarmsoperation.
Kirurgen var skitsur på mej för att jag kom just som hans skift skulle sluta, och han hamnade bli på övertid, en sen kväll... Jag är övertygad om att han hämnades med detta ärret.. huden var inte ens sydd ihóp ordentligt utan det var ihopsnott så att det drog i bildades "fickor", inte symetriskt alltså, om ni fattar..
 
Sv: Ersättning för ärr?

3 år hade länsförsäkringar (ringde nyss:p)
Om skadan var anmäld innan har man dock chans på längre tid.
 
Sv: Ersättning för ärr?

Det måste du nog fråga ditt försäkringsbolag. Jag tror inte man kan få ersättning för ärr efter planerade operationer, bara såna som uppkommer pga olyckshändelser.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 196
Senast: Jahaja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 280
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 833
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp