Ersättare till Corlensky G

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare VelvetQ99
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 507

VelvetQ99

Trådstartare
Tyvärr har ju Corlensky åkt till Tyskland, och kommer förmodligen inte komma tillbaka till Sverige. Jag ska betäcka mitt ena sto f-05 i vår efter 3-års testet, jag hade planerat att ta Corlensky. Men nu verkar den planen spricka.

Så jag behöver hjälp att hitta en ersättare med liknande egenskaper som Corlensky har. Får gärna vara en lite skarpare hingst, smäcker m. långa ben, byggd i uppförsbacke, rörlig och hoppa med bra mekanism, gärna lite "gummibolls stuk".

Och finns det någon som kan berätta lite om Cornet Obolensky?

Sv: Ersättare till Corlensky G

Det ryktas friskt om att Corlenskys helbror skall visas i år och han sägs vara ännu bättre än storebrorsan.
Kanske kan vara ett alternativ?
Annars kanske Corlensky finns på FAI? Å andra sidan kan man väl diskutera hur bra/dåligt det med med FAI på ett 3års sto, känns kanske inte jätte kul att utsätta dom för 4-6 undersökningar/dygn första året de skall bli dräktiga. :crazy:

Ska fundera lite på andra hingsttips, är lite slö efter maten just nu :angel:

Kan du berätta lite om hans bror? Såg i ridsport att han verkar bli ett kommande stjärnskott inom aveln.

Tyvärr vet jag inte så mycket mer än att han skulle vara bättre :(

Men om du söker lite här på avel hittar du säkert, det var inte länge sen det diskuterades!

Vad är det för sto du har?
Stam, svagheter etc?

Vi importerade henne från Tyskland i sommras. Hon är en mecklenburger e: Chandon ue: Juventus. Riktig sportmodell, smäcker m. långa ben, högrest. Väldigt fina gångarter och hoppar mycket lovande.

Super temprament, inridningen rullar på, har aldrig varit några problem, väldigt lättlärd. Finns nog inga svagheter, vill bara förbättra allting hon redan har då jag inte saknar något i henne.

14994544.jpg

14993674.jpg

15108218.jpg

Aha! Va kul att du är så nöjd med henne, hon ser mycket trevlig ut!

Fadern är ju hoppstammad och vad ju lyckades gissa på till om morfadern så är han mer dressyr inriktad.
Letade lite i stammen,
Morfar Juventus är en ELIT-hingst
Du hittar stam och lite info HÄR
Om Chandon hittade jag ingen info mer än stammen;
HÄR

Jag tycker hon ser lite kort ut i ryggen? kan vara bilderna, men för att inte korta upp avkomman ännu mer kan det vara nåt att tänka på så hingsten inte är jättekort han med.
Eftersom hon själv är lite av en multitalang kanske en hingst som både rör sig och hoppar kan vara nåt?
Majim G?
Fast han står ju på naturlig´, det kanske inte är intressant?

Fölet skall enbart vara avsett för hoppning. Vill inte ha naturlig betäckning.

Har kollat lite på Baloubet du Rouet också. Det kostar en del, men det kanske man får räkna med? Men sammtidigt känns det lite som om att man kan hitta lika fina hingstar i en lite lägre prisklass?

Mecklenburgens stambok är ju inte erkänd av ASVH. Har du fått henne inregistrerad så du kan delta på 3-årstest i Sverige ?

Hon kan väl delta utom tävlan?
Det brukar ju gå i mån av plats..

Baloubet kostar ju multum så det finns definitivt andra hingstar i en bättre prisklass :D

Inte flera hundra tusen, men runt 3000 E ligger priset på.

Vet du något om Irco Mena?

Irco Mena lämnar väl inte den bästa exteriören, men är annars en bra hoppförärvare.

Fint sto du har, det jag tänkte på förutom ryggen var halsansättningen. Jag skulle inte ta en hingst med bred halsansättning till henne, och kanske inte en med brant bog heller nödvändigtvis.

Okej tack det ska jag tänka på !

Någon som vet något om Maloubet de Pleville? Kanske kan vara ett alt istället för Baloubet du Rouet, om man tänker prismässigt?

Jo, han kan kanske vara ett alternativ prismässigt, men inte är han samma kanon som pappan än så länge. Har för mig att han också är ganska liten. Vill minnas att Balou du Rouet anses som Baloubets bästa son i avel.

Vad tror du om Lucky Point? Eller Ludwigs Champion? Eller kanske kosta på Stakkato-blod till henne? Herzensdieb är också en dubbeltalang med samma moderna typ som ditt sto, men utan den breda halsen.

Senast ändrad:

Aha, vill gärna ha en lite högre.

Kan ingenting om dem, berätta gärna ! :bump:

edit:

Såg att de hade Ludwigs Champion på Waldhof. Kan läsa lite där om honom. Men berätta gärna om Lucky Point.

Lucky Point är en ung, svenskfödd hingst efter Leuthen I-Pilot-Landgraf. En dubbelbegåvning med mycket modern typ, framförallt avlad för hoppning. Vet inget om hans psyke personligen, men av stammen att döma (linjeavlad på Landgraf plus Pilot) så skulle jag gissa att det inte är någon mespropp, och att det finns lite nerv. Han finns på Hippo Essentia.

En bekant har ett Lucky Pointföl i hagen som ser mycket fint ut. Hon valde hingst p.g.a. hans fina temprament och korrektheten i extremiteterna.

Jag skulle kolla lite extra på Corland !

Jag har en Corland märr hemma med en Corlensky-unge. Märren är förvisso inte så stor, men ungen kommer helt klart tt bli över 165.

Corland är ju en väl beprövad hingst.

Liknande trådar

Avel Nu vänder jag mig till er här på Avel för att få bra tips om hingstval till mitt sto f.05 e.Florencio I ue.Pik Labionics, fullständig...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: smulan87
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 786
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka