Ersättningsfoder för kort period

iNHALE

Trådstartare
Nu är jag riktigt jävla arg... ursäkta franskan. Förvarar hundens foder i köket så han inte ska komma åt det. Nu har mitt ex som jag fortfarande bor ihop med i väntan på ny bostad fått ett raseriutbrott och kastat ett glas i väggen så det gått i tusen bitar. Normalt sett har jag alltid foderpåsen stängd, men hade råkat glömma den öppen sedan förra fodringen, och såklart är det fullt med glassplitter i påsen nu...

Det innebär att jag inte kan fodra med foder ur den påsen längre, av förklarliga anledningar.

Så nu måste jag snabbt hitta nytt foder som han kan äta tills jag kunnat beställa nytt. Han äter Royal Canin Junior Mix (torrfoder) och det finns inte att köpa lokalt här utan jag måste beställa hem det från en grossist vilket tar några dagar.

Så frågan är, i väntan på detta, vad ger jag hunden bäst? Han kan inte gå utan mat i 3-4 dagar och jag vill inte sabba hans mage helt och hållet utan försöka ge honom något som är så likvärdigt som möjligt. Det finns en rad olika märken, men kan inte alla på rak arm dock.

Hjälp mottaget tacksamt och snarast.
 
Nu är jag riktigt jävla arg... ursäkta franskan. Förvarar hundens foder i köket så han inte ska komma åt det. Nu har mitt ex som jag fortfarande bor ihop med i väntan på ny bostad fått ett raseriutbrott och kastat ett glas i väggen så det gått i tusen bitar. Normalt sett har jag alltid foderpåsen stängd, men hade råkat glömma den öppen sedan förra fodringen, och såklart är det fullt med glassplitter i påsen nu...

Det innebär att jag inte kan fodra med foder ur den påsen längre, av förklarliga anledningar.

Så nu måste jag snabbt hitta nytt foder som han kan äta tills jag kunnat beställa nytt. Han äter Royal Canin Junior Mix (torrfoder) och det finns inte att köpa lokalt här utan jag måste beställa hem det från en grossist vilket tar några dagar.

Så frågan är, i väntan på detta, vad ger jag hunden bäst? Han kan inte gå utan mat i 3-4 dagar och jag vill inte sabba hans mage helt och hållet utan försöka ge honom något som är så likvärdigt som möjligt. Det finns en rad olika märken, men kan inte alla på rak arm dock.

Hjälp mottaget tacksamt och snarast.

Köp några mushköttbullar eller VoH-hamburgare. Om du fortfarande vill ge torrfoder så kan du säkert hitta någon provpåse (typ vilken som helst) hos antingen veterinär eller butik att blanda ut med. :)
 
@Blueberry Tack för tipset. Ska gå till affären och kolla vad dom har. Ska så småningom byta foder helt då jag inte är helt nöjd med Royal Canin, så kan lika bra ta tillfället i akt här nu att botanisera lite.
 
@Blueberry Tack för tipset. Ska gå till affären och kolla vad dom har. Ska så småningom byta foder helt då jag inte är helt nöjd med Royal Canin, så kan lika bra ta tillfället i akt här nu att botanisera lite.

Om du vill köra vidare med torrfoder så tycker jag att du ska kika på Acana eller Standardt. :)
De flesta hundar föredrar det framför RC och andra klassiska märken.
 
Om du vill köra vidare med torrfoder så tycker jag att du ska kika på Acana eller Standardt. :)
De flesta hundar föredrar det framför RC och andra klassiska märken.

Har för mig att jag möjligen sett Standardt här, eventuellt. Vet även att jag sett att dem säljer Nature's Protection, vette tusan om det är något att ha?
 
Har för mig att jag möjligen sett Standardt här, eventuellt. Vet även att jag sett att dem säljer Nature's Protection, vette tusan om det är något att ha?

Det har jag inte ens hört talat om förut.

Tänk så här:
Leta efter ett foder med få ingredienser/hög kötthalt. Har hunden inga allergier är rött kött att föredra. Så mycket kött som möjligt, helt enkelt.

De allra flesta är överens om att barf eller färskfoder är att föredra framför torrfoder, men att det inte alltid är praktiskt genomförbart. (Sen är det en ekonomisk fråga också.) Mina hundar får torrfoder (Acana) som huvudföda, men de får också kycklingvingar, revben från lamm och rådjur, köttfärs och annat gött att äta och gnaga på flera gånger i veckan eftersom jag vill att de ska få det, helt enkelt. Alla hundar har rätt att gnaga :) Observera att allt kött/köttben ska serveras rått, inget ska vara tillagat.

Just mushköttbullar eller hamburgare eller något slags färskfoder är jättebra att ha i frysen och kunna ta fram i nödfall.
 
Det har jag inte ens hört talat om förut.

Tänk så här:
Leta efter ett foder med få ingredienser/hög kötthalt. Har hunden inga allergier är rött kött att föredra. Så mycket kött som möjligt, helt enkelt.

De allra flesta är överens om att barf eller färskfoder är att föredra framför torrfoder, men att det inte alltid är praktiskt genomförbart. (Sen är det en ekonomisk fråga också.) Mina hundar får torrfoder (Acana) som huvudföda, men de får också kycklingvingar, revben från lamm och rådjur, köttfärs och annat gött att äta och gnaga på flera gånger i veckan eftersom jag vill att de ska få det, helt enkelt. Alla hundar har rätt att gnaga :) Observera att allt kött/köttben ska serveras rått, inget ska vara tillagat.

Just mushköttbullar eller hamburgare eller något slags färskfoder är jättebra att ha i frysen och kunna ta fram i nödfall.

Just det där med så få ingridienser som möjligt är jag med på. Det är också anledningen till att jag ska gå ifrån RC om ett tag, innehållsförtäckningen täcker nästan halva sidan på påsen...

Vilka ingridienser är det man ska hålla sig borta ifrån? Spannmål vet jag är något de flesta säger nej nej till, vad mer?

Tänkte göra en lista på "no-no's" och sen gå till affären och jämföra.
 
Just det där med så få ingridienser som möjligt är jag med på. Det är också anledningen till att jag ska gå ifrån RC om ett tag, innehållsförtäckningen täcker nästan halva sidan på påsen...

Vilka ingridienser är det man ska hålla sig borta ifrån? Spannmål vet jag är något de flesta säger nej nej till, vad mer?

Tänkte göra en lista på "no-no's" och sen gå till affären och jämföra.

Det är många bukefalister som är mycket bättre än vad jag är på foder, de kanske kan fylla på?
Tänker att @Red_Chili och några andra snart hittar hit :)

Bralistan:
  • Kött från alla djur
  • Fett från djur
  • Fisk
  • Ägg
  • Vissa frukter och grönsaker

Dåliglistan:
  • Snabba, vita kolhydrater
  • Gluten

Många producenter "pyntar" fodret med alger, örter och bär. Det är inget farligt, men inte heller särskilt nödvändigt. Mina hundar äter gärna blåbär och hallon och morötter och bönor allt möjligt som inte är kött om de får tillfälle, så det stör mig inte så mycket.

Det enklaste sättet att göra mest rätt på är nog Mush, skulle jag tro.
Gå in på deras sida och läs på lite, då får du en bra och kritisk utgångspunkt :)
 
Standardt är ett bra torrfoder men ska fasas in långsamt. Har gjort misstaget att skynda på detta och det kraschade magarna på hundarna. Jag tycker att du ska ge färskfoder, sort spelar mindre roll, tills du bestämt dig för vilket torrfoder du vill ha. Färskfoder är väldigt snällt mot magen och det är sällan några problem att byta till, eller mellan sorter rakt av. Välj en lite magrare variant för att vara på den säkra sidan, är hunden inte van vid fet mat så kan de reagera lite på det.
 
Håller med @Milosari. Har du möjlighet att ge färskfoder, gör det, vilken sort som helst i princip (så länge det är något som räknas som helfoder då). Vill du absolut ge torrfoder av någon anledning, kolla på tex Standardt, Acana, Orijen och foder med liknande innehåll.
 
Eftersom jag tycker RC är bland det sämsta man kan ge så hade jag tackat exet.

Håller med de andra om färskfoder.

Några tack lär han inte få av diverse anledningar, one of them being att jag hatar abrupta foderbyten hux flux. Foder ska bytas långsamt, inte pang bom. Har gjort så med mina hästar i alla år, och lär göra så med min hund, och eventuella framtida hundar också.

kl

Så, var i affären och kollade. Var inte alls imponerad av utbudet. Det mesta hade innehållsförtäckningar jag inte kunde förstå pga språket och dem få där det fanns på engelska känndes nästan värre än RC. Slutade dock med en liten prov-påsen av ett märke som heter Hau Hau, i smaken lamm och ris. Han fick en liten prov-portion för att se vad han skulle tycka om det, och än så länge äter han det som om det var godis jag matade honom med. Får se hur hans mage beter sig om ett tag när det går igenom...
 
Några tack lär han inte få av diverse anledningar, one of them being att jag hatar abrupta foderbyten hux flux. Foder ska bytas långsamt, inte pang bom. Har gjort så med mina hästar i alla år, och lär göra så med min hund, och eventuella framtida hundar också.

Äh, en hund är en allätare. En frisk hund tål att byta foder flera gånger i veckan, deras magar är gjorda för allt från slaktrester till gamla halvruttna kadaver, bajs, sopor, blåbär, ben och nydödade småbyten. Om man däremot stenhårt håller sig till ett och samma usla, halvsterila torrfoder i flera månader så är det klart att magen reagerar. Precis som den hade gjort på dig om du levt på McDonalds i ett år och sen ätit en fruktsallad.

Ständigt varierad kost is the shit!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 541
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 476
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp