Erlischias?

LaMaya

Trådstartare
Nu står jag i en ny fråga kring min halta ponny.

Hon har som jag skrivit i en annan tråd blivit halt, börja väldigt enkelt som sedan blev värre och värre. Hade ute veterinär som kände att hon hade ökad puls i alla 4 benen/hovarna, haltar och var svullen i ena fram. Han trodde då att hon kunde tänkas ha fång eller hovböld. Hon började behandlas på direkten och det har gått väldigt upp och ner sedan dess. Ena dagen är hon bra och helt återställd, andra dagen är hon vrålhalt och svettas pg. smärta. Hon har också varit väldigt stel under sommaren i bakdelen vilket också vet. trodde berodde på fång.

Vi har under den här upp och nergången dragit av skorna och pulsen har helt lagt sig helt, det är bara svullnaden i ena benet som kommer och går.
Hovslagaren var ute idag och han sa att hon varken ser ut eller känns som en fånghäst, samt så skulle han absolut inte tro att hon har hovböld.

En fråga han ställde oss var om vi testat henne för erlischias, vilket vi inte ens tänkt tanken om.
Hon har redan sedan tidigare haft både borelia och erlischias och symptomen har båda gångerna varit annorlunda.
Så min fråga i stort är, kan erlischias se ut på det här sättet också?
Någon som vet?

Sv: Erlischias?

Jag har haft Anaplasmos två gånger på min nordis och båda gångerna har det yttrat sig olika. Blodprov har dock visat att han haft infektionen.

Andra gången han fick det var nu i somras och var som din häst, stel i bakdelen (blev lite vinglig med), svettades och hade aningen högre puls.

Tror det kan vara klokt att testa för anaplasmos, ävem om inte provet alltid visar något.

Hoppas det går bra med pållis :)

Vi pratade nyss men våran Vet. igen och han kunde också tänka sig att hon fått återfall.
Vi ska iallafall på måndag ta ett blodprov och se vad det visar, ska ta upp det där du skrev också och se.

Blir så påtagligt när man inte har en aning om vad det kan vara.

Jag skrev att min val. hade precis de symptomen som beskrev i din andra tråd- att den ser döende ut.:angel: stapplig

så ett blodprov på anaplasma o kanske även levervärdet vore nog bra.

Fast skrev du inte sist att den nu mådde bra:confused:

Fast skrev du inte sist att den nu mådde bra:confused:

Det är just därför vi är frågsamma över vad hon har.
Första gången trodde vi fång, ena dagen var hon jätte dålig och andra gången var hon bra - precis som hon var i förrgår. Idag samt igår var hon dålig igen, det går upp och ner. Får hoppas värderna visar något, annars fammlar vi på ruta 1 igen..

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 773
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18