ERLICHIAS!

caradan

Trådstartare
Fick idag svar på provet och det visade 1:160...vad innebär det? (hon sa att det var ngt förhöjt men ej mycket!)
Skulle ta ett nytt prov om 2-3 veckor och se vad det låg på.
Vad händer nu??

Inget, du får vänta till nästa prov.

En bekant till mig hade problem med pållen, vetundersöktes och erlicheaprov togs. Där var värdet 1:640, inte nådigt alltså. I detta läge kan man inte behandla med antibiotika, dosen skulle behöva var så stor att man tog livet av hästen med det. :crazy:

Veterinären pratade om att om det hade gått upp om 2 veckor så skulle han få antibiotika rätt i blodet...får de det en gång då eller måste veterinären komma ut i säg 10 dagar? Blir det friska av det eller hur stor är chanse`n??
Är behandlingen/sjukdomen smärtsam för dem??

På min häst togs det bara ett blodprov (titern var 1:160),hon hade haft symptom i form av hältor/ryggont i 10 månader. MIN veterinär ville inte behandla henne, däremot hennes kollega tog in hästen för behandling endast 2 dagar efter att vi fått provsvaret.
Hon var på kliniken under behandlingen(hon fick engemycin i 5 dagar),eftersom behandlingen är något riskfylld. Behandlingen är inte smärtsam, min häst fick en permanentkanyl i halsen, så hon slapp bli stucken varje dag.Dessutom trivdes hon som fisken i vattnet på kliniken, massa snygga hingstar att flörta med, samt en egen liten hage som hon fick gå i hela dagarna.
Du kan välja att ta hem vet. varje dag, men jag tyckte det kändes tryggt att hon var inlagd. Kostnaden är nog ungefär densamma oavsett vad man väljer.
Min häst behandlades i slutet av september. Hältorna samt muskelömheten som kom och gick var och varannan vecka har upphört, däremot är hon lite stel och ofräsch till och från. De kan vara så ett långt tag efter, och en del hästar blir tyvärr aldrig helt återställda. Jag har satt i gång min nu väldigt försiktigt i form av tömköring rakt fram, i skogen. De dagar hon är väldigt ovillig att röra sig går jag bara en kort promenad.
Har fått tips om ett antal örter som jag ska prova som tydligen gett bra effekt på erlichios-hästar. Så får vi se om det hjälper mot det stela.

Lycka till med din häst!

På våran häst kom Vet. ut i 5 dagar.

De kan bli lite trassliga i magen under behandlingen, hon fick A-fil.

Nu är hon helt återställd.

Nanne/ :banana:

Han har svullnader som kommer och går i benen, hängig och trött och stel....
Vad kostade behandlingen??

Den gick på 7000:-, men då stod hon inne en helg extra. skulle gissa på att det annars skulle ha kostat runt 6000:-.Då ingick allt, även uppstallning och foder(fri tillgång på hö).Har inte exakta uppgifterna nu, är på jobbet... Men det går ju på försäkringen.
Min hade också konstiga svullnader som kom och gick, var stel,tappade bakdelen, hältor som hoppade, ryggöm mm, däremot hade hon INTE feber och gulgröna slemhinnor och DÄRFÖR ville inte "min" vet. behandla henne :devil:. Kändes inte bra att behöva gå bakom ryggen på henne och vända sig till hennes kollega, men vad gör man som orolig matte?? Och jag är VÄLDIGT glad för att jag gjorde det, min häst hade antagligen blivit utdömd förr eller senare annars.För en infektion :devil:

Jovisst gör det det men tyvärr så måste man ju betala både självrsk samt 20 % på resterande och det är pengar det med!

Får se vad nästa prov säger...

Jo...Det springer ju iväg med pengar trots förs., men det blir ju liiiiiite lindrigare ;)

Liknande trådar

Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
816
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: Twihard
·
Hundavel & Ras Röntgade våran tik idag på dygn 50, dom såg 2 st…förstår ingenting, sist fick hon 3 st…så deppig just nu, någon som varit med om att...
2
Svar
22
· Visningar
3 867
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII