På min häst togs det bara ett blodprov (titern var 1:160),hon hade haft symptom i form av hältor/ryggont i 10 månader. MIN veterinär ville inte behandla henne, däremot hennes kollega tog in hästen för behandling endast 2 dagar efter att vi fått provsvaret.
Hon var på kliniken under behandlingen(hon fick engemycin i 5 dagar),eftersom behandlingen är något riskfylld. Behandlingen är inte smärtsam, min häst fick en permanentkanyl i halsen, så hon slapp bli stucken varje dag.Dessutom trivdes hon som fisken i vattnet på kliniken, massa snygga hingstar att flörta med, samt en egen liten hage som hon fick gå i hela dagarna.
Du kan välja att ta hem vet. varje dag, men jag tyckte det kändes tryggt att hon var inlagd. Kostnaden är nog ungefär densamma oavsett vad man väljer.
Min häst behandlades i slutet av september. Hältorna samt muskelömheten som kom och gick var och varannan vecka har upphört, däremot är hon lite stel och ofräsch till och från. De kan vara så ett långt tag efter, och en del hästar blir tyvärr aldrig helt återställda. Jag har satt i gång min nu väldigt försiktigt i form av tömköring rakt fram, i skogen. De dagar hon är väldigt ovillig att röra sig går jag bara en kort promenad.
Har fått tips om ett antal örter som jag ska prova som tydligen gett bra effekt på erlichios-hästar. Så får vi se om det hjälper mot det stela.
Lycka till med din häst!