Erlichias - blodprov.

Polly_Mulle

Trådstartare
Någon som kan utläsa vad det betyder. Enligt vet har min häst så låga värden av Erlichias att det är meningslöst att behandla, men vad säger ni om det här?
Borrelia - negativt
Erlichias - positivt - 1:160

Vad betyder det egentligen?

Sv: Erlichias - blodprov.

gränsen som man brukar prata om är 1:80 på erlichia tror jag. Många veterinärer är negativa till att behandla hästar även med högre titer eftersom det är så osäkert hur effektiv behandlingen är. Om du tar ett nytt prov om några veckor eller tar ett pcr prov så kan du se om det är på väg uppåt eller om det håller på att läka ut. Min hade 1:640 och det va flera veterinärer som inte ville behandla honom och flera som tyckte att det va självklart att han skulle behandlas.

Okej, så han har inte överdrivet höga halter med andra ord.

Har aldrig ens märkt av något utbrott och har ingen som helst aning om när han fick det. Kan ha vart för två år sedan... Vi tog proverna eftersom han blir halt på ett bakben (knäledsinflammation) varje höst så fort det blir kallt och jag ville utesluta att det var borrelia eller erlichias som vandrade och stökade. Veterinären hävdar att det inte kan vara det men har ingen aning om varför han blir sådan.
Tänkte bara göra en koll med allt bukefolk om hur det ligger till...

Det enda fysiska jag märkte på min häst var att han fick en liten förkortning i steget, han rörde sej inte fullt ut genom kroppen. Men han blev helt förändrat, han vägrade gå fram när vi var ute och red. Stegrade och bockade på stället och försökte vända, trots att det va hemåt.. Han vägrade gå in i stallet ibland och så. Han hade även feber en dag ca en vecka innan han började "dumma" sej. Det är nu en och en halv månad sen han behandlades. Jag började skritta honom en vecka efter som vet sa men han va fortfarande inte sej själv så nu har han bara vilat. Min equiterapeut ska fitta på honom i veckan och sen ska jag börja sätta igång honom. Får väl se om han funkar eller om det är något annat som spökar.

Jag skulle rekommendera dej att prata med fler veterinärer eftersom dom har så olika uppfattning om detta och det finns säkert dom som tror att det kan va orsaken till din hästs problem!

Blev visst ett stavfel i första texten... Självklart ska han Titta på hästen...

Som possitivt prov räknas en titer 1:40 eller högre.
Min häst har 1:160 denna gång (förra 1:380)
Vet. behandlar inte om dom inte visar någon symptom.
1:160 räknas som relativt lågt men då beror det på vad hästen visar
för symptom = ska behandlas: min häst faller ihop flera ggr om dygnet, hon har kramper, tarmsystemet har slagits ut, trött & apatisk så därför behandlas hon.

Visar din häst inget så behandlas den säkert inte pga det.

Polly_Mulle skrev:
Någon som kan utläsa vad det betyder. Enligt vet har min häst så låga värden av Erlichias att det är meningslöst att behandla, men vad säger ni om det här?
Borrelia - negativt
Erlichias - positivt - 1:160

Vad betyder det egentligen?

Värdet säger bara att hästen blivit biten av en ehlichiainfekterad fästing. Vi får alla mätbara halter av antikroppar när vi exponerats för smittämnet som ett led i immunförsvarets normala arbete. Det intressanta är dels om det finns symptom och dels hur nivån av antikropparna utvecklas över tiden. Normalt försvinner eller minskar kraftigt halten av antikroppar inom ett halvår (beror litet på metoden som används) HH

Han har inte visat några som helst symptom, ingen feber, snubblighet eller något, han är exakt som vanligt, ingen aning om han fick det här i år eller för fem år sedan...

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
420
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 409
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 795
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV