Olympus

Trådstartare
Om man tar blodprov för att att kolla om hästen har erlichia eller dyl, hur lång tid tar det då innan man får tillbaka provsvaren?
Om om hästen nu har erlichia, är det då pencelin som gäller och hur länge ska den gå på det?

Sv: erlichia

Oftast kommer svaret på 2-3 dagar, jag fick svaret på telefon så snabbt. Dock tog brevet lite längre, kanske 1 vecka.

Man behandlar inte alltid hästen trots ett positivt svar, dels handlar om hur länge hästen har haft det samt att man väger fördelar och nackdelar eftersom behandlingen i sig inte är riskfri.
Vid akuta symptom såsom hög feber, vinglighet osv då brukar man starta behandling annars verkar man vilja avvakta med den.

Okej, tack för svaret.
Min häst har nämligen vissat hälta på böjprov, har fått tre bahandlingar men det blir inte bättre och hältan flyttar runt. Först satt det i koten, nu sitter det i knäna. han har fått korticon och tupkam i kotorna och rätt in i blodet, metacam och buta. han har ridits och han har stås, men det blir inte bättre.
Flera har sagt att vi borde ta blodprov på honom för att se om det är ngt annat.
Men vad gör dom om dom inte behandlar då?

Vilar ut skiten, min häst fick ingen behandling mer än B-vitamin intramuskulrt av mig samt finadyn. Sen fick hon en luftvägsinfektion pga smärtan, hon stod för stilla och fick då Hippotrim.
Genom att hon inte fick någon behandling så fick gav jag henne homepatisk medicin, tänkte att det kunde faktiskt kvitta. Men hon reapde sig erhört fort, och frågan är vad som gjorde vad.

Men man kanske gör en annan bedömning på din häst.

Okej... ja vi har ju inte gjort ngt blodprov ännu. Vi ska till veterinären för 4:e gången om ngr dagar och är han inte frisk då så blir det blodprov.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
479
Senast: Anonym456
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V