Erhlichias??

tjalle

Trådstartare
Hej! Jag har en fråga angående en kbl-travare valack som jag har haft hand om både när han var ung och för 4 år sedan då jag hade honom på foder. Denna häst betyder mycket för mig. Fick för någon vecka sedan besked av hans nuvarande ägare att han är jättedålig:(.

Jag frågade så klart vad som var fel. Hon säger till mig att han fått reumatism:confused: Han är 3 gradigt halt vid böjprov på alla 4 benen i 2 leder på samtliga ben. Hon talar också om för mig att han inte svarat på någon behandling. Jag frågar om dom sett några förändringar på röngen..hon svarar mig då att dom inte har varit på klinik, utan att vet varit hemma ett x antal grr..(vet ej hur många) och gjort böjprov.

Nu hade dom behandlat med tuppkam i blodet för att se om han svarar på det..jag åkte upp och hälsade på honom några dagar efter jag fick reda på detta och han såg inte alls bra ut, detta var efter avslutad behandling av tuppkam.

Han såg stapplig ut och enligt henne ligger han mycket ner. Jag frågar både när jag var där och i telefonen väldigt många gånger om dom tagit Borrelia/erhlichias prov på honom för att iaf utesluta det. Hon svarar att det har dom inte gjort. För han har ju inte haft någon feber..och vet trodde inte det "på" det som hon utryckte det..just för att han inte var hängig eller hade feber..och samt att dom inte bor i något fästings område (Gävletrakten)

Jag tycker dock att en häst som ligger ner mycker kan klassas som hängig, men kan ju också så klart bero på smärta.

Av vad jag hört av bekanta som haft erhlichas hästar och läst här på buke så behöver dom inte ha feber eller vara särskilt hänig. Han blev dålig i januari-februari tror jag..

Min fråga till er är om ni på denna beskrivning av hästen tror att det kan vara erhlichas el någon annan sjukdom dom inte tänkt på. Ägeren verkar inte vara särskilt angelägen att ta prover för det.

Känner mig mycket ledsen och maktlös..jag hade inte nöjt mig med en vets utlåtande utan skulle velat ha fleras åsikter och först och främst utesluta mer vanliga åkommor samt gjort en grundlig utredning på klinik..

Märkte nu detta blev lite luddigt, men ställ gärna frågor så ska jag försöka svara om jag kan av den information jag fått..

Tjalle, som vill hjälpa sin kblvän

Sv: Erhlichias??

Det kan mycket väl vara Erlichias eller Anaplasmos som det heter nu för tiden.

Min häst är behandlad tre gånger och han har inte haft feber någon gång av dessa.

Hej! tack för dit svar..

Ja jag tycka att ägare borde ta prov för erhlichias(rättstavat:angel:), då det verkar finnas en hel del som indikerar på det...ägarens motargument då jag pratatde med henne för ett par dagar sedan var att "jamen det finns inga fästingar här..." då har hon andå sagt att hennes katt fått 2 st som dom upptäckt under de 5 år dom bott där, och vad jag läst så har fästingarna blivit allt vanligare norr över de senaste åren..särskilt längs med kusten..

Dock håller hon på att tempa honom nu i 2 veckor på inrådan av vet, för att se om han har några febertoppar..vilket han inte haft ännu iallafall. Tvivlar på att hon kommer ta prov om han inte visat någon feber.

Tjalle

Hej!

Har de "bara" behandlat honom en gång? Blir lite fundersam när jag läser vad du skrivit... om hästen är så pass halt vid böjprov borde veterinären själv vilja göra en vidare utredning med bl a röntgen.
Jag förstår att det måste vara jobbigt för dig som inte äger honom att ligga på men hästen borde verkligen in på klinik för ordentlig undersökning.
Konstigt att vet. kunnat ställa diagnosen reumatism...

Min gamla häst fick vad de kallade reumatism. Det kom smygande på äldre dar och blev sedan så smått värre...däremot mådde lederna som bäst när det var sommar o varmt ute, och som sämst vid kyla...
Han funkade ändå fint men behövde en hel del "hjälp" i form av massage ett par ggr i veckan, glucosamin, rörelse, värme(solarium, täcken etc. Som jag upplevde reumatism är det inte något som bara kommer plötsligt...

Jag hoppas det ordnar sig...

Hej!! tack för ditt svar:)
Ja mitt inlägg blev onekligen lite otydlig. Vad jag förstått av det ägaren sagt till mig så har han blivit behandlad 1 gång med tuppkam i blodet, tror det var sammanlagt 4 sprutor som ingick i den behandlingen.
Enligt ägaren och vad denne sa vet sagt så var det inte så mycket mer att göra om detta nu inte hjälpt. Avlivning alltså.

Innan dess har han inte svarat på något antiinflamatiorsikt och smärtstillande.. Vet hade enligt ägaren sagt att han inte kundes sprutas i lederna då det skulle krävas för många sprutor. Jag frågad ägaren varför dom inte åkt till klinik, då svarde denne att "vet inte sagt något om det":eek:.så antog väl då att det inte behövdes:crazy:

Jag tycker och det sa jag med att dom verkligen borde åka till klinik för en grundlig undersökning samt ta olika prover..och få någon annan vet åsikter. För som det är nu är det ju inte rätt mot hästen att gå runt och ha så ont som han uppenbarligen har. Han har varit dålig sen jan-feb..

Det har inte heller varit någon förändring i hans tillstånd nu under sommaren..fortfarande lika dålig. Jag har funderat många gånger varför ägaren inte gör mer för honom..men kanske tycker denna att dom gjort vad dom kunnat. Det tycker INTE jag!

Vet varken ut eller in hur jag ska agera för att få ägaren på bättre tankar. Men denne verkar ju uppenbarligen nöjd och köpa allt det den här vet sagt . Jag tycker också det är väldigt konstigt att vet ställde "diagnosen" reumatism på honom så fort..utan att vilja följa upp det grundligare..

Känner mig som jag mer eller mindre trakasserar henne nu..:crazy: hade jag ägt honom hade han varit på klinik för länge sedan.

Tjalle, som lider över sin vän

Ja jag förstår att det är jobbigt, särskilt när du inte kan göra så mkt själv. Kanske skulle det vara lättare för dig om du kunde få prata med veterinären själv eller få vara med på nästa undersökning? Det kan ju vara enklare att få ställa sina frågor direkt ist för att få situationen återberättad för sig.
För mig låter det konstigt att vet. valt att behandla utan mer ingående undersökningar och att denne talar om utdömning...
förhoppningsvis händer det som är bäst för din vän (hästen).

Jag hoppas det går bra!

Hej! Problemet är bara att jag bor drygt 35 mil ifrån och har 4 egna häster och inget körkort:(..Lite svårt att åka iväg. Men visst vore det att föredra att själv vara med och få höra vetens resonemang kring det hela..ska prata med ägaren i helgen och höra hur situationen ser ut. Jag vet ju som sagt inte mer än vad ägaren sagt till mig, att få ta del av informationen i andra hand är inte det bäst tyvärr..:crazy:

Men tack för dina tips..uppskattas verkligen:)

Tjalle

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 912
Senast: morgaine
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 829
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka