erfarna kan ni stå bakom mej?

Sv: erfarna kan ni stå bakom mej?

Men skit i dom!

Det är inte din häst och de vill uppenbarligen inte ha hjälp/lyssna på andra. Orka ödsla energi på människor som inte vill. Det är bara du som lider utav detta. Läxan kommer de förr eller senare att lära sig så det kvittar ju.

Sedan är det ju synd om hästen men det har inget med dig att göra.

VART skrev jag det?

Med tanke på att de först vill köpa en Prestige och sedan en Kingston har de uppenbarligen ingen koll på bomform/hästens form dvs. troligtvis kommer sadel de sedan köper inte passa (med tur så kanske) om de inte tar hjälp.

Sedan att jag anser att hööks och börjes sadlar är skit har ju inget med saken att göra.

Det kan ju variera från person till person också. Du kanske tycker att du sitter bra i en sadel som en annan tycker är hemsk, lite svagt att skylla enbart på märken.

Så länge en sadel inte skaver eller sitter illa på en häst så anser inte jag att det är nåt att anmärka på, oavsett märke. En dyr sadel kan ligga lika "illa" som en billig.

du skrev att det var synd om hästen.

det vet du ju inget om. om sadeln passar både häst och ryttare är det inget fel. Den som köpt sadeln kanske får lida om lädret spricker eller sömmarna efter bara något år...

Jag förstår vad alla menar som skriver här men allt är faktiskt inte svart eller vitt.
Jag har själv en begagnad märkessadel som jag köpte för samma pris jag hade kunnat få en börjes-sadel.
Har inte använt mig av sadelutprovare utan anser att jag själv är så pass erfaren så jag vet om sadeln ligger alltförjävligt.

Ska man ha en sadel som passar hästen varje dag får man nog byta sadel en gång i månaden, det funkar inte för mig. Och det har inget med prislappen på själva sadeln att göra. Hästar och ryttare ändrar sig i kropp och muskulatur hela tiden från månad till månad..

Tycker du är lite enkelspårig faktiskt. Även om det inte är toppkvalitet på börjessadeln så finns det faktiskt hästar som de ligger bra på. Har haft en ponny i stallet som hade en sån. Den passade bra på honom och ägarna trivdes också med den. (sadlen var rak och jämnt stoppad vilket tydligen inte alla exemplar är) Det är ingen kvalitetssadel men bara för det behöver det inte vara så att den inte passar någon eller hur!?

exakt, där har du en poäng.
När man köper en billigsadel kan man väll kolla på sadeln innan inte bara rycka åt sig första bästa sadel och seda klaga över stoppningen. man kan astränga sig och kolla och känna först.
om inget annat skicka iväg på omstoppning.

En passande sadel är en bra sadel. Oavsett märke.

Folk har också olika plånböcker att röra sig med.

Jag tolkar det som att hon haft en sadel i 6 år som passat hästen.
VAd är skit med den då?
Så kan man ju inte säga, heller..

Billiga sadlar är ofta sneda, har fel och ojämnheter i stoppningen, sämre kvalitet (= ytterligare fel uppstår fort). Dessutom är de inte lika väldesignade, placerar allra oftast ryttaren fel, vilket ju hindrar god ridning och även det är ju skadligt för hästen. Detta är lite generaliserande, visst kan det funka, om man nu låter professionella sadelutprovare och sadelmakare titta igenom hela sadeln, och se hästen arbeta med den .. men hur många med billiga sadlar har gjort det, ärligt talat? De flesta slänger bara på den på hästen, hoppas på det bästa och tycker de gjort ett kap. Och som hästvän är det klart man blir lite ledsen då.

Självklart har folk olika plånböcker.. och vissa har inte råd att ha häst.

Senast ändrad av en moderator:

Så kan man visst säga.

Hästen ska ha en passande sadel. Oavsett märke.

Om en billig sadel passar bättre än en dyr inte taqr man den dyra då?

Tycker det har gått lite hysteri i det här med sadelutprovning och byten hit och dit av sadel.

Sadelutprovare här och där.

Bättre att lära sig se själv och inte tusan behöver man byta sadel en gån gi halvåret heller.

Citerar mig själv:

"Med tanke på att de först vill köpa en Prestige och sedan en Kingston har de uppenbarligen ingen koll på bomform/hästens form dvs. troligtvis kommer sadel de sedan köper inte passa (med tur så kanske) om de inte tar hjälp."

Därför är det synd om hästen.

Jag kommer ej att klaga på märket i denna tråd för detta hör inte till!

Så kan man visst säga.

Hästen ska ha en passande sadel. Oavsett märke.

Om en billig sadel passar bättre än en dyr inte taqr man den dyra då?

Tycker det har gått lite hysteri i det här med sadelutprovning och byten hit och dit av sadel.

Sadelutprovare här och där.

Bättre att lära sig se själv och inte tusan behöver man byta sadel en gån gi halvåret heller.
Om du har en billig sadel av dålig kvalitet, som är lite småsned, hård i stoppningen, obekväm och ofördelaktig för ryttaren, och som ligger okej på hästen - och en dyr sadel av bra kvalitet, som är noggrant uppbyggd och felfri i formen, är mjuk och fin i stoppningen, och placerar ryttaren rätt, och som ligger perfekt och är professionellt utprovad ... vad tror du är bäst för häst och ryttare, och vad väljer du? :smirk:

Visst är det hysteri. Det är högkonjunktur och då tycker folk plötsligt att sadelutprovare och equiterapeuter inte går att leva utan. Men inte desto mindre så är det otroligt skadligt för hästen att rida i en sadel som inte passar den.

Om du har en billig sadel av dålig kvalitet, som är lite småsned, hård i stoppningen, obekväm och ofördelaktig för ryttaren, och som ligger okej på hästen - och en dyr sadel av bra kvalitet, som är noggrant uppbyggd och felfri i formen, är mjuk och fin i stoppningen, och placerar ryttaren rätt, och som ligger perfekt och är professionellt utprovad ... vad tror du är bäst för häst och ryttare, och vad väljer du? :smirk:

Du missar poängen! Om den billiga sadeln är både hård och småsned så kan den inte ligga bra på hästen. och är alltså inte aktuell att jämföra med.
Det jag och några andra påpekade var att om en billig sadel som är rak och bra i stoppningen ligger bra på hästen så kan man mycket väl ha en sådan.

Fast vissa har köpt illiga sadlar på Börjes som tom sadelmakarna varit förvånade över att de varit i så bra skick efter så många år(enligt buke-användare, hon fick förvånad min vid omstoppning)
Sen har jag läst att man ska åka till Tingsryd o hitta en bra sadel, o inte beställa, så att den är rak o fin.

"Med tanke på att de först vill köpa en Prestige och sedan en Kingston har de uppenbarligen ingen koll på bomform/hästens form -varför skulle dom inte ha en aningn om det enligt den här meningen? Det är ju visst för märkenas skull du tror det- dvs. troligtvis kommer sadel de sedan köper inte passa (med tur så kanske) om de inte tar hjälp." -Troligtvis? Det är 50/50 chans/risk att den passar eller inte passar.

Än en gång, jag förstår vad ni menar men allt är faktiskt inte svart eller vitt. Man kan inte skriva att det är synd om en häst här bara för att den har ett visst märke på sadel, hör ni inte själva hur det låter?
Varöfr ens bry sig? säger dom att dom är såpass duktiga så hoppas vi att dom är det?

Kingston är raka och Prestige svängda och anpassade för en överbyggd rygg. Hallå!

Om du köper en sadel är det INTE 50/50 att den passar, det är ju helt befängt!

Jag skulle sagt samma sak om det handlade om en Prestige och en Crown!

Du missar poängen! Om den billiga sadeln är både hård och småsned så kan den inte ligga bra på hästen. och är alltså inte aktuell att jämföra med.
Det jag och några andra påpekade var att om en billig sadel som är rak och bra i stoppningen ligger bra på hästen så kan man mycket väl ha en sådan.
Visst, hade de billiga sadlarna varit lika bra som de dyra, då hade det ju inte varit något snack. Men det är ju allmänt känt och ganska självklart att de ÄR sämre?
Sen kan man ju köpa en äldre kvalitetssadel, men det är ju en annan sak. Men även de behöver ju allra oftast snyggas upp för någon tusenlapp eller så.

(Dessutom är sadlar av dålig kvalitet tillverkade av jättebilligt läder, vilket jag personligen inte använder av etiska skäl. Och troligen tillverkade i någon fabrik i Asien under taskiga förhållanden, och transporterade över halva världen.. Ytterligare anledningar att undvika den prisklassen, tycker jag.)

[
QUOTE=Graendal;9916450]
Visst, hade de billiga sadlarna varit lika bra som de dyra, då hade det ju inte varit något snack. Men det är ju allmänt känt och ganska självklart att de ÄR sämre?
Visst är det sämre kvalitet på de billiga sadlarna. Inte snack om den saken, men här gäller det om en billig sadel kan passa hästen och jag hävdar att en billig sadel visst kan passa bra. Sen håller den inte lika länge som en kvalitetssadel, men det är en helt annan diskussion.

Om passform är samma sak som att bommen på sadeln har samma form som hästens sadelläge - ja, då stämmer det du säger.

Men om med att "sadeln passar" menar att den är lämplig för hästens rygg, så är det ju en massa andra faktorer som man måste ta med! Så om man nu tänker utanför det rent teoretiska och faktiskt vill vara snäll mot hästen man sitter på, så får man ta hänsyn till hela utformningen av sadeln, inte bara just den hypotetiska passformen.

Jag pratar om sadlar som har sämre kvalitet i den meningen att de kanske håller bra i några år jämfört med en riktig kvalitetssadel som kan hålla hur länge som helst. Är passformen rätt och sadeln rak och bra i stoppningen mår inte hästen dåligt av att ridas med den, men den kanske bara kan användas i 3-4 år innan det är dags att byta.
De billiga sadlarna har en tendens att ha gott om måndagsexemplar så man får vara noga med kontrollen. Skulle alla billiga märken vara det samma som dåliga skulle garanterat inte seriösa och erfarna sadelmakare sälja dem alls.

Fast vissa har köpt illiga sadlar på Börjes som tom sadelmakarna varit förvånade över att de varit i så bra skick efter så många år(enligt buke-användare, hon fick förvånad min vid omstoppning)
Sen har jag läst att man ska åka till Tingsryd o hitta en bra sadel, o inte beställa, så att den är rak o fin.

Japp jag red min ena ponny i många år i en av Börjes billiga. Som var rak och fin och passade min ponny utmärkt.

När den sadeln efter en tio år var utsliten hittade jag en islandshästsadel av billigare märke som också den satt utmärkt på min ponny men som dessuton hade rakt skurna kåpor utan en massa klossar som passade mitt sätt att rida. ( Hade med tiden blivit mer dressyrinriktad).

Och den ponnyn var ridbar upp i 26 årsåldern och hade aldrig ryggproblem.

En bra sadel är en sadel som passar hästen och ryttaren samtidigt.

Prislappen spelar ingen större roll för hästen.

Jag har sett riktigt dyra sadlar som varit utprovade av sk experter som tagit många hundralappar för utprovningen som har suttit som SKIT!

/KT

/KT

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
817
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
742
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka