Erfarna hästfolk! Hjälp!

X

xJLx

Jag sitter i en knepig sits och behöver så många råd å knepp som möjligt ifrån erfarna hästmänniskor:
Jag äger ett fjordsto sen 3 år tillbaka. Den 13 Juli(tisdag) kom en ny hovslagare(som aldrig verkat min häst innan) å verkade å skodde framfötterna på hästen. Jag red henne dagen efter å även dagen där på. På fredagen så red jag å kände att hästen var halt på höger-fram. Jag ringde då direkt till hovslagaren som fick komma ditt å kolla så att han inte hade satt sömmarna för högt eller gjort något annat fel. Han kände på hoven med visirtång men hästen reagerade inte.. Han var 95 % säker på att hon hade fått fång. Vi tejpade fast frigolit på hovarna med silvertejp å satt hästen på svält tills veterinären skulle komma drygt 2 timmar efter. Vet. kom å kände enbart på pulsen, ovanför hoven. Ingen annan undersökning gjordes och ingen titt på hovarna. Ett recept blev utskrivit och hästen skulle äta fenylbutazon i tio dagar och gå på frigolit i 3 veckor å sen verkas å skos. Hon skulle även gå i sjukhage och enbart äta 3 kg gammalt hö om dagen.

Tio dagar gick och ytterliggare tre dagar och sen började hästen halta igen.. Och under frigoliten så hade hovarna börjat mögla. Fast jag bytte varannan dag.. Men enligt vet. skulle jag inte byta dom.. Efter hältan ringde jag direkt till vet. som ville att jag skulle åka å röngta hästen för att hon antagligen hade fått hovbenssänktning. Dock är hon svårlastad och ställer hon sig på bakbenen så hade hennes spruckna och söndriga hovar gått i sönder ännu mer.. Och alla mina hästfolks kontakter sa åt mej att man inte kör en häst i kärra som har fång.. Samma dag som jag hade pratat med vet. så ringde jag till min ordinarie hovslagare som sa att hon enbart skulle gå på frigolit 2-3 dagar och sen skos med bakåtvända skor.. Nu är hästen skodd med såna skor och jag har återupptatt medicinen igen utan vetrinärens medlåtande. Hon får liten dos dagligen i 3 dagar till..

Har varit i kontakt med en annan hovslagare som är 95 % säker på att hon inte har fång utan att den "nya" hovslagaren har verkat henne för hårt.. Inget blodprov har tagit. Veterinären skrev akutfång i journalen efter att enbart känt puls. Alla tre personerna, vet och de båda hovslagarna är aktiva på samma stora djursjukhus här i Sverige.. Men alla talar olika om saker å ting... Jag själv är inte helt säker på att det är fång hästen har.. Hon var inte ens släppt på sommarbetet. Gick i vinterhagen som hon gått i hela våren. Den var som en gräsmatta.. Hon hade enbart en symton, att hon haltade... Hjälp mig, kära hästfolk! Skriv och säg alla era tankar å erfarenheter!

Sv: Erfarna hästfolk! Hjälp!

Jag har inte tid att svara långt och konstruktivt, men blir bestört över hur dåligt kunskapsläget är bland Sveriges yrkesverksamma...

3 kg gammalt hö?! vad ska det göra för nytta? Näring försvinner inte i hö, om höet inte lagras på ett så dåligt sätt att det har börjat brytas ner/förmultna. Om det gamla höet har höga sockervärden och MJ så lär det knappast hjälpa att ge det bara för att det är gammalt. Dessutom att ge så lite grovfoder lär göra hästen stressad och inte direkt hjälpa till. Ge ett hygeniskt bra hö, ständig, men begränsad, tillgång (tex nät med väldigt små hål) med låga värden (främst MJ, du vill ju inte få proteinbrist på hästen) så att hästen kan äta tillräcklig torrsubstans utan att bli tjock.

Ring Strömholms djursjukhus. Vad jag hört har de ett väldigt bra fång-program. Lite långt för dig att åka dock, men kanske de kan ge lite rätsida på allt :)

Jag ger henne mellan 3-3,5 kg mat om dagen nu. 2 kg fjolårets hö och 1-1,5 kg hösilage också ifrån i fjol. Vet inte riktigt hur näringsrikt höet är så därför får hon lite hösilage också som jag vet är lite kraftigare. Hon har tappat ca 5 kg på en vecka. Det är varken för mycket eller för lite, tycker jag :]

3 kilo hö/endilage är för lite i vilket fall som helst. I alla fall om din häst väger mer än 150-200 kilo.

Och precis som tidigare skrivit så försvinner inte näring i hö. du kan lika gärna ge nytt hö. Se till att hästen får vad den behöver.

Nej.. Inte i det läget som det är nu.. Hon rids ingenting nu och har inte gjorts på 3 veckor. Hon håller på att banta. Hon har cirka 80 kg övervikt. Och att gå ner 5 kg/vecka är alldeles perfekt för henne. Hon ska inte ha nytt hö om hon har fång. Då nästan allt hö är alldeles för kraftigt i år..

Jag sitter i en knepig sits och behöver så många råd å knepp som möjligt ifrån erfarna hästmänniskor:
Jag äger ett fjordsto sen 3 år tillbaka. Den 13 Juli(tisdag) kom en ny hovslagare(som aldrig verkat min häst innan) å verkade å skodde framfötterna på hästen. Jag red henne dagen efter å även dagen där på. På fredagen så red jag å kände att hästen var halt på höger-fram. Jag ringde då direkt till hovslagaren som fick komma ditt å kolla så att han inte hade satt sömmarna för högt eller gjort något annat fel. Han kände på hoven med visirtång men hästen reagerade inte.. Han var 95 % säker på att hon hade fått fång. Vi tejpade fast frigolit på hovarna med silvertejp å satt hästen på svält tills veterinären skulle komma drygt 2 timmar efter. Vet. kom å kände enbart på pulsen, ovanför hoven. Ingen annan undersökning gjordes och ingen titt på hovarna. Ett recept blev utskrivit och hästen skulle äta fenylbutazon i tio dagar och gå på frigolit i 3 veckor å sen verkas å skos. Hon skulle även gå i sjukhage och enbart äta 3 kg gammalt hö om dagen.

Tio dagar gick och ytterliggare tre dagar och sen började hästen halta igen.. Och under frigoliten så hade hovarna börjat mögla. Fast jag bytte varannan dag.. Men enligt vet. skulle jag inte byta dom.. Efter hältan ringde jag direkt till vet. som ville att jag skulle åka å röngta hästen för att hon antagligen hade fått hovbenssänktning. Dock är hon svårlastad och ställer hon sig på bakbenen så hade hennes spruckna och söndriga hovar gått i sönder ännu mer.. Och alla mina hästfolks kontakter sa åt mej att man inte kör en häst i kärra som har fång.. Samma dag som jag hade pratat med vet. så ringde jag till min ordinarie hovslagare som sa att hon enbart skulle gå på frigolit 2-3 dagar och sen skos med bakåtvända skor.. Nu är hästen skodd med såna skor och jag har återupptatt medicinen igen utan vetrinärens medlåtande. Hon får liten dos dagligen i 3 dagar till..

Har varit i kontakt med en annan hovslagare som är 95 % säker på att hon inte har fång utan att den "nya" hovslagaren har verkat henne för hårt.. Inget blodprov har tagit. Veterinären skrev akutfång i journalen efter att enbart känt puls. Alla tre personerna, vet och de båda hovslagarna är aktiva på samma stora djursjukhus här i Sverige.. Men alla talar olika om saker å ting... Jag själv är inte helt säker på att det är fång hästen har.. Hon var inte ens släppt på sommarbetet. Gick i vinterhagen som hon gått i hela våren. Den var som en gräsmatta.. Hon hade enbart en symton, att hon haltade... Hjälp mig, kära hästfolk! Skriv och säg alla era tankar å erfarenheter!

Ibland är det bara så man suckar över olika veterinärer och hovslagare...

Lite funderingar:
1. Hur såg hon ut direkt efter skoningen? Gick hon som vanligt eller tog hon kortare, försiktigare kliv?
2. Hur kändes hon dagen efter skoningen? Var hon som vanligt då?
3. Hur ser hon ut när du vänder henne snävt åt höger resp vänster? Skjuter hon bakdelen under sig och sträcker fram frambenen framför sig? Eller vänder hon normalt? (videofilma gärna om du har möjlighet)
5. Hur ser hon ut när hon går? Tar hon kortare steg med båda fram? Eller är det en markerad hälta bara på ena fram?
6. Hur sätter hon i hovarna? Med tån först, hela hoven samtidigt eller trakten först? (videofilma gärna)
7. Har du tillgång till visitertång? I så fall: Ömmar hon för tryck på sulan i tån? Ömmar hon allmänt över hela sulans yta? Ömmar hon över en eller flera sömmar?
8. Har hon förstärkt puls (starkare puls, som känns tydligare) på ena fram, båda fram eller alla fyra?
9. Har hon feber?
10. Har hon fått någon plötslig ändring i fodret?

Som jag ser det så kan kan det vara troligt med såväl fång, som öm sula pga för hård verkning eller sömtryck/hovböld. (Naturligtvis kan det finnas andra orsaker också, men om hon nu har förstärkt puls så sitter problemet förmodligen i hovarna).

En häst som har fång har inte lägre näringsbehov än en frisk häst om man bortser från arbetstillägget.
Däremot får man lov att tänka på vilken typ av fodermedel man ger en fånghäst och är hästan överviktig bör den få snålt med MJ, men ska fortfarande ha sitt behov av protein uppfyllt. Detta medför att om hästen normalt står på en foderstat med smb rp/MJ på 6, så måste man upp på 7-8 om hästen ska gå ner i vikt.

Ibland är det bara så man suckar över olika veterinärer och hovslagare...

Lite funderingar:
1. Hur såg hon ut direkt efter skoningen? Gick hon som vanligt eller tog hon kortare, försiktigare kliv?
2. Hur kändes hon dagen efter skoningen? Var hon som vanligt då?
3. Hur ser hon ut när du vänder henne snävt åt höger resp vänster? Skjuter hon bakdelen under sig och sträcker fram frambenen framför sig? Eller vänder hon normalt? (videofilma gärna om du har möjlighet)
5. Hur ser hon ut när hon går? Tar hon kortare steg med båda fram? Eller är det en markerad hälta bara på ena fram?
6. Hur sätter hon i hovarna? Med tån först, hela hoven samtidigt eller trakten först? (videofilma gärna)
7. Har du tillgång till visitertång? I så fall: Ömmar hon för tryck på sulan i tån? Ömmar hon allmänt över hela sulans yta? Ömmar hon över en eller flera sömmar?
8. Har hon förstärkt puls (starkare puls, som känns tydligare) på ena fram, båda fram eller alla fyra?
9. Har hon feber?
10. Har hon fått någon plötslig ändring i fodret?

Som jag ser det så kan kan det vara troligt med såväl fång, som öm sula pga för hård verkning eller sömtryck/hovböld. (Naturligtvis kan det finnas andra orsaker också, men om hon nu har förstärkt puls så sitter problemet förmodligen i hovarna).

Hej ;) Ska försöka svara på alla frågorna..
1. Hon gick helt som vanligt.. Hon tar alltid små steg. Men märkte ingenting i gångarten.
2. Ja! Dagen efter så red jag henne i skogen. I skritt, trav och galopp. Hon var pigg och glad som vanligt. Ömmade inte eller var halt.
3. Har vändt henne ett par ggr. Men hon markerar direkt då.. Hon vill inte vända på sig.. Så därför backar jag henne nu istället å gör bara stora vändningar..
4. Hon går helt normalt nu(går på medicin både smärtstillade och antiflammatoriskt). Hur hon haltade i lördes såg jag tyvärr inte. Tjejen i stallet som sa att hon hade haltat när hon skulle ta in henne på kvällen.. Men nu så går hon helt normalt, tar små steg som hon alltid har gjort..
5. När hon fick "fång" så satt hon i hela hoven i marken. Igår blev hon skodd med bakåtvända skor så idag så gick hon mest på tårna å snubblade lite på tårna. Hon har nog inte vant sig vid såna skor än, kanske..
6. Direkt på lördagen, när hon var som mest halt. Innan hon hade fått någon medicin så kom hovslagaren och tryckte med visitertång. Både vid sömhålen och mitt på sulan, framme vid tårna och bak vid trakterna, dock markerade hon ingenstans då.. Har inte känt med tång sen dess..
7. Veterinären kände bara på frambenen på henne och sa direkt att hon hade fång. Tror hon hade förstärkt puls på båda fram. Men hon kände inte på bak. Jag kände puls på hennes framben igår och tyckte det kändes helt normalt. Har inte känt på alla fyra, men kan göra det imorgon!
8. Nej hon har ingen feber. Veterinären frågade inte ens om febern. Men jag tog febern på henne på lördagen och har gjort det med jämna mellanrum de senaste veckorna.. Men ingen feber inte..
9. Nej. Hon har gått i samma hage som hon gjort hela vintern å våren.. Där är cirka 5 cm gräs med lite lite vitklöver. Absolut inga stora mängder. Inne har hon fått lite betfor å morötter(det har hon fått hela vintern å våren också). Sen har hon fått lite hösilage, men det har hon också ätit en lång tid.. Så inga foderombyten..

Är såå supertrött på att utbildade hovslagare och speciellt veterinärer snackar helt olika.. Har tagit ett eget beslut nu om att fortsätta med medicin till henne tills på söndag, och satt på henne skor. detta vet dock veterinären inte vet om.. Men har valt att lita på min ordinarie hovslagare som har verkat å skott mina hästar i 5 år och som har många års erfarenhet.. Någon måste man lita på, men det är svårt i detta läget.. :S

Men hur ser röntgenplåtarna ut? En häst med misstänkt fång vill man rimligen in och röntga så fort som möjligt för att få besked på om/hur långt det gått?

Man bantar inte en häst genom att svälta den. Man räknar ut en foderstat för hästens normalvikt och låter det ta den tid det tar.

En häst som har fång har inte lägre näringsbehov än en frisk häst om man bortser från arbetstillägget.
Däremot får man lov att tänka på vilken typ av fodermedel man ger en fånghäst och är hästan överviktig bör den få snålt med MJ, men ska fortfarande ha sitt behov av protein uppfyllt. Detta medför att om hästen normalt står på en foderstat med smb rp/MJ på 6, så måste man upp på 7-8 om hästen ska gå ner i vikt.

Nej,nej jag fattar väl att hon behöver näring i grovfodret. Men det får hon ;) Smb rp/MJ på 6 ligger en häst på som arbetar.. Och den hästen har aldrig varit i riktigt hårt arbete. Detta är en fjording och inget fullblod eller halvblod. Hon får extra vitaminer och mineraler och mat med tillräckligt mycket näring å protein och allt det där. Tester togs på höet förra året. Sålänge hon går ner lagom i vikt och är pigg och allärt så är det inget fel på henne. Fjording är fjording, kallblod är kallblod. Väldigt lättfödda hästar.

Man bantar inte en häst genom att svälta den. Man räknar ut en foderstat för hästens normalvikt och låter det ta den tid det tar.

Haha men lillevän hon svälter inte.. Ska öka hennes mat med ett halv kg om en vecka. Har haft veterinärer som har sagt hur mycket jag ska ge henne och har haft egna hästar i 20 år.. Är 5 kg för mycket för hon att gå ner i veckan med hennes stora gräsmage? Det är alldeles lagom, kan jag hälsa ifrån veterinärer ifrån Strömsholm.. :) Sen om jag vill disskutera hennes mat så lägger jag det i en egen tråd. Läs igenom mitt inlägg en gång till istället och se vad jag vill ha tips å råd om ;)

Efter hältan ringde jag direkt till vet. som ville att jag skulle åka å röngta hästen för att hon antagligen hade fått hovbenssänktning. Dock är hon svårlastad och ställer hon sig på bakbenen så hade hennes spruckna och söndriga hovar gått i sönder ännu mer.. Och alla mina hästfolks kontakter sa åt mej att man inte kör en häst i kärra som har fång..

..................................

Men hur ser röntgenplåtarna ut? En häst med misstänkt fång vill man rimligen in och röntga så fort som möjligt för att få besked på om/hur långt det gått?

Har inte röntgat henne eftersom jag inte har kommit iväg med henne. Har inte kunnat lasta henne i de skicket som hennes hovar har varit.. En häst som har fång just nu, under tillfället, vill man inte ska åka i transport! Det ska göras efter 3 veckor iså fall, inte innan!

Jag är ingen karl, så kalla mig lilla vän nästa gång.

Jag skiter i hur länge du har haft hästar och om det är Gud själv som sagt åt dig att låta din häst äta i princip luft. 3 kilo hö, och speciellt hösilage, är alldeles för lite för en fjording. Men vill du att din häst ska må ännu sämre så är det en utmärkt väg att gå!

Om du inte vill ha svar på det du skriver i ditt inlägg kanske du skulle presicera din fråga lite? Vad vill du ha svar på? Om din häst har fång? det kan ingen i den här tråden svara på. Du litar ju inte på din strömsholmveterinär eller hovslagare skriver du. Men du litar på dem när det gäller fodret?

Jag är ingen karl, så kalla mig lilla vän nästa gång.

Jag skiter i hur länge du har haft hästar och om det är Gud själv som sagt åt dig att låta din häst äta i princip luft. 3 kilo hö, och speciellt hösilage, är alldeles för lite för en fjording. Men vill du att din häst ska må ännu sämre så är det en utmärkt väg att gå!

Hur mycket ska hon ha då? 13 kg kanske låter mer lagom eller.. ;)

Läs igenom mitt inlägg en gång till istället och se vad jag vill ha tips å råd om ;)

Jag kan naturligtvis ha fel och i så fall är detta fruktansvärt för den stackars hästen om den nu finns.

Men mitt råd är att gå in med ett riktigt användarnamn och inte driva med oss andra.

Om du inte vill ha svar på det du skriver i ditt inlägg kanske du skulle presicera din fråga lite? Vad vill du ha svar på? Om din häst har fång? det kan ingen i den här tråden svara på. Du litar ju inte på din strömsholmveterinär eller hovslagare skriver du. Men du litar på dem när det gäller fodret?

Skriver att folk ska skriva vad dom tror och deras erfarenheter om alt. fång eller för hårda verkningar.. Strömsholmveterinärerna har enbart gjort upp hur mycket hon ska äta utifrån att hon har fång. Dom har inte undersökt henne eller sagt vad dom tror. Andra veterinärer ifrån en annan klinik i Sverige som jag inte litar på.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar