De allra flesta är bra, men det viktigaste är att välja den modell, oavsett märke, som passar just den egna kroppen och det egna rörelsemönstret. Möjligtvis ska man vara ett uns försiktig med modeller i där man har strechande väv i vissa partier och "vanligt" tyg i andra. Sömmarna där emellan blir en svag punkt där de kan gå sönder.
Jag har just köpt ett nytt par utav en Fjällräven modell i G1000 väv (en slitstark väv, en lite vidare modell utan stretch) som passar förträffligt på just mig, köper herrmodellen, den sitter bättre på mig. Det gamla paret (samla modell finns kvar i sortimentet), har jag haft i 11 år, och först nu har de blivit så slitna att de blivit lite fransiga vid fickorna och nere vid foten (modell som spänns över kängan). De fungerar fortfarande, men börjar bli lite trötta nu.
Jag använder byxorna nästan dagligen vår-sommar-höst, som en lätt och luftig arbetsbyxa, det finns en ficka för knäskydd i dem, när det är för varmt för arbetsbyxor. Flitigt använda vid promenader/bär/svampplockning i skog och mark, fiske, jakt, trädgårdsarbete, fårskötsel, vid gräsröjning med gräsröjare...Tvätt och impregnering vid behov. De slutade att "prassla" för många år sedan, och är mjuka och behagliga.
Dyrt i inköp, javisst, men att slå ut kostnaden på 10 år, gör att det blir billigt i årskostnad.