Erfarenheter/tips på bra friluftsbyxor?

Caramba

Trådstartare
Någon som kan delge synpunkter på passform och hållbarhet för olika märken och modeller? Har sett att det finns ju massor att välja bland i varierande prisklasser. Från dyrare märken och mer kända märken som Haglöfs, Norrøna, Fjällräven, Lundhags till okända som Revolution Race, T&P, Engelssons, Arrak
och Chevalier. Vad fungerar bra i skog och mark när man är ute med hund i varierande väderlekar.

Jag jobbar ofta ute och de flesta av mina byxor är från Engelsons. Jag har också jaktkläder från andra ställen som Erätukku.

Annars gillar jag sportmärken som Patagonia och Mountain Hardwear. Haglöfs har jag aldrig fått att fungera, deras snitt passar inte min kropp och det gäller alla deras kläder och skor.

Någon som kan delge synpunkter på passform och hållbarhet för olika märken och modeller? Har sett att det finns ju massor att välja bland i varierande prisklasser. Från dyrare märken och mer kända märken som Haglöfs, Norrøna, Fjällräven, Lundhags till okända som Revolution Race, T&P, Engelssons, Arrak
och Chevalier. Vad fungerar bra i skog och mark när man är ute med hund i varierande väderlekar.

De mer kända märken som du radat upp är ju alla bra. Det spelar ingen roll vilket du väljer så kommer de att fungera. Det finns säkert bra grejer bland de billiga också. Men de är ju billiga av en anledning och bra material kostar mer pengar. Mina absoluta favoriter är ett par Klättermusen. De är helt vansinnigt bra, men kostar också därefter. Jag har också ett par Lundhags och ett par Bergans, de fungerar också.

Jag har en tidig modell av Revolution Race - ÄLSKAR DEM och skulle gladeligen köpa ett par till om jag bara hade behövt :D

Chevalier är ju ett välkänt märke, och det är milsvid skillnad kvalitetsmässigt på Chevalier och Engelsons! Men för att svara på frågan så har jag två par Lundhags som jag är supernöjd med:up:

De allra flesta är bra, men det viktigaste är att välja den modell, oavsett märke, som passar just den egna kroppen och det egna rörelsemönstret. Möjligtvis ska man vara ett uns försiktig med modeller i där man har strechande väv i vissa partier och "vanligt" tyg i andra. Sömmarna där emellan blir en svag punkt där de kan gå sönder.

Jag har just köpt ett nytt par utav en Fjällräven modell i G1000 väv (en slitstark väv, en lite vidare modell utan stretch) som passar förträffligt på just mig, köper herrmodellen, den sitter bättre på mig. Det gamla paret (samla modell finns kvar i sortimentet), har jag haft i 11 år, och först nu har de blivit så slitna att de blivit lite fransiga vid fickorna och nere vid foten (modell som spänns över kängan). De fungerar fortfarande, men börjar bli lite trötta nu.
Jag använder byxorna nästan dagligen vår-sommar-höst, som en lätt och luftig arbetsbyxa, det finns en ficka för knäskydd i dem, när det är för varmt för arbetsbyxor. Flitigt använda vid promenader/bär/svampplockning i skog och mark, fiske, jakt, trädgårdsarbete, fårskötsel, vid gräsröjning med gräsröjare...Tvätt och impregnering vid behov. De slutade att "prassla" för många år sedan, och är mjuka och behagliga.
Dyrt i inköp, javisst, men att slå ut kostnaden på 10 år, gör att det blir billigt i årskostnad.

Jag har olika sorters Rohan byxor berodde på klimat där jag är :) Tåliga, håller länge. Troggings t.ex. är vatten avstötande "mjukis byxor" och roamers är bra stretch i när det inte behövs vara lika varmt.

Men det är nog inte ett så välköns märke i Sverige och billiga är de inte heller. Jag brukar leta igenom Souk sektionen med jämna mellanrum för grejer dock, fick mina fältbyxor för Borneo för halva priset t.ex. :)

Chevalier, Arizona är klart skönast!
Tycker Lundhags authentic pants är för pösiga över knät och för låga i midjan. Tyget är också lite klent jämfört med chevalier.
Har ett par engelssons också (minns inte modell) , sitter snyggt men ungefär lika tåliga som nylonstrumpor.

Dom nya chevalierbyxorna har fått rejälare tyg och är riktigt snygga i svart!

Jag har Engelsons Helagsbyxor och tycker att de är superbra. Förutom(förstås) att de är billiga så är de bekväma och hittills har jag inte haft minsta anledning att klaga på kvaliteten heller. Jag har haft mina i drygt ett år och använt dem vid otaliga hundträningstillfällen i alla väderlekar vilket också innebär att de tvättats ofta. Jag kom faktiskt precis in efter att ha haft dem på mig i skogen. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka