Erfarenheter om hypertyreoidism (Överproduktion av sköldkörtelhormon)

H

Hjalti

Letat på google men hittar mest om Underproduktion av sköldkörtelhormon. Jag vill veta lite om överproduktion. Har någon erfarenhet av det, symtomer, prover och behandling?

Sv: Erfarenheter om hypertyreoidism (Överproduktion av sköldkörtelhormon)

Jag reagerade för nån vecka sedan då min hund badade att huden började skymtas igenom på benen först, och det hade jag inte lagt märke till innan då jag tänkte att det är tunn sommarpäls då hon hade fällt precis. Men sen började jag koppla det till Scaliborhalsbandet och tog av det för 2 veckor sedan då jag läste att det kunde vara en bieffekt. Tycker det blivit glesare sen dess men så här ska det ju inte se på magen, innerlåren, benen och bröstkorgen:confused:.

Hon mår bra men när jag lägger ihop symtomen jag hittat som varm hud, lättblockerad, stressad, hyperaktiv så är det ju själva "hyper" och stressen jag stångats blodig med sen jag tog över henne som omplacering i nov även om det blivit mycket bättre. Blir att ringa vet och kolla läget. Annars har hon fin, blank päls på resten av kroppen. Bytte för en vecka sedan till ett mer näringsrikt foder men inom samma tillverkare för jag fick för mig att hon hade brist på nyttiga fetter och protein. Hon har inte lätt att hålla vikt då hon är så aktiv av sig. Fick livmoderinflammation redan vid 1,5 ålder och då tänker jag på nedsatt immunförsvar. Men om någon varit med om samma sak? Vill ha lite kött på benen vad jag ska kräva hos vet då det mest bara brukar hafsas igenom och jag vill ha en ordentlig undersökning om hennes fällning, hyperaktivitet och stress beror på fysiska orsaker. Min sambos tik fällde väldigt mycket en sommar och såg ungefär likadan ut men det verkade bero på scaliborhalsbandet då det blev bättre när det togs av.

Lite hur det ser ut:
Dags_att_ringa_vet_Trodde_den_tunna_palsen_under_magen_och_laren_berodde_pa_Scaliborhalsbandet_men.jpg

Fragan_ar_vad_fallningen_beror_pa.jpg

90880_1310902681.jpg

Jag köpte en amstaffvalp förra sommaren som fick "utslag" och tappade en del päls. Efter biopsi fick vi veta att det var hyperthyroidea och nånting annat som jag glömt vad det heter. Hon avlivades på veterinärens inrådan, endast 5 månader gammal. Kanske var det det där andra (som jag inte minns vad det heter) som var värst, det minns jag inte. Hon fick utslag som såg ut som finnar ungefär, det bildades en ruva och när den lossnade ramlade även pälsen av. Det kunde inte behandlas och sista veckan började hon klia sig så hon avlivades i rättan tid, trots att det var det svåraste beslut jag nånsin tagit.

Veterinären sa att detta oftast drabbade lite äldre hundar, hon hade aldrig hört en 5 månaders som hade det tidigare.

Vad ledsamt=(. Nej hennes hud är bra, bara att hon är tunnpälsad på dessa ställerna nu. Kliar sig inte heller. Min sambo tycker jag överreagerar och menar på att det är säkert för att hon precis ha fällt eller kanske har så tunn päls på sommaren men jag är ju en analytiker och springer till vet så fort något aviker:).
Ett blodprov skadar inte så man får svart på vitt. Hunden fyller två i sept och dec fick jag operera bort livmodern då den blev infekterad vid löpet vilket är rätt ovanligt på en så ung hund så då kom jag at tänka på nedsatt immunförsvar nu med. Får ju nästan magsår när jag tror mina djur är sjuka.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 067
Senast: Niyama
·
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 707
Senast: Puffindog
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv