Erfarenheter kring Mustang müsli

Sv: Erfarenheter kring Mustang müsli

jag har funderat på Mustang Müsli Original till min varmblodspålle.
han är 9år o går ca. 5 dagar/vecka o är i normal hull, vill dock ha upp det lite till.
utöver grovfoder, kan man enbart ge müsli då?
vad är det för skillnad mot pellets?
hade först tänkt att bara ge några dl i kvällshinken, men kanske bättre att byta ut det helt då?
eller måsta man köpa till extra vitaminer då?
nu får han: (kraftfoder)

morgon: 5dl pellets + rapsolja
insläpp: 2dl torr betfor + 1dl havre = blötläggs
kväll: 2dl torr betfor + 1 dl havre = blötläggs, när det svällt lägger jag överst 5dl pellets (och ett pump Chevinal+)

pelletsen har högt proteinvärde.
vi i stallet får snart hem silage analysen så då ska vi (jag) räkna ut en bra foderstat åt pållen.
men vad tror ni?
kan jag byta ut pellets succesivt mot bara müslin?

smart! :rofl:
(så långt tänkte inte jag)

ska genast kolla upp det =)
(har för mej att värdena stog på hemsidan?)

vet någon vad en säck kostar?
min kompis sa att den müslin var speciellt för heta hästar då den inte innehåller nån havre, men det är väl mer att alla hästar ska kunna äta den?
om man vill ha havre med är det ju bara att lägga till! :idea:

morgon: 5dl pellets + rapsolja
insläpp: 2dl torr betfor + 1dl havre = blötläggs
kväll: 2dl torr betfor + 1 dl havre = blötläggs, när det svällt lägger jag överst 5dl pellets (och ett pump Chevinal+)

Vad väger 5dl musli?

Varför jag frågar är för att på min säck så är minrealinnehållet listat per kilo foder INTE per liter eller deciliter. Jag har ingen aning om hur mycket 5dl musli väger. Jag vet inte heller hur många deciliter eller liter hö jag ger heller. Tror det blir jobbigt att räkna på det.

Jag ger min pålle 1kg musli och 0,5dl (där mäter jag faktiskt i dl) mineraler.

Har för mig att skall de få fullt ut så skall man upp i 4-6 kilo musli per dag innan man täckt mineralbehovet.

Vad väger 5dl musli?
Varför jag frågar är för att på min säck så är minrealinnehållet listat per kilo foder INTE per liter eller deciliter. Jag har ingen aning om hur mycket 5dl musli väger. Jag vet inte heller hur många deciliter eller liter hö jag ger heller. Tror det blir jobbigt att räkna på det.

nä, jag vet att det står kg på fodersäckar :D
men det finns ju inte kg mått som fodermått (?) =P
hur mäter du upp 0,5kg eller 1kg pellets? jag antar att du tar en vanlig "skopa"
fast ioförsig..det kanske är 1kg på de måtten? har alltid trott det varit 10dl (1l) på dem..
eller menar du att 0,5kg pellets är 0,5dl? =P

nä, jag vet att det står kg på fodersäckar :D
men det finns ju inte kg mått som fodermått (?) =P
hur mäter du upp 0,5kg eller 1kg pellets? jag antar att du tar en vanlig "skopa"
fast ioförsig..det kanske är 1kg på de måtten? har alltid trott det varit 10dl (1l) på dem..
eller menar du att 0,5kg pellets är 0,5dl? =P

Nä, jag har fått rätt bra sväng på att uppskatta vikt. 1 kg är ungefär vad 1L mjölk väger.

En hushållsvåg i stallet är alldeles nödvändigt.

okej, sånt bra hum har inte jag om hur mkt 1liter är =P
jaja, hushållsvåg ^^

någon som har fler erfarenheter?
vad kostar müslin per kg? vet någon det?

Vill bara säga att fibern är dyr. Det kan löna sig att köra med original eller aktiv och blanda i lucernhack.

Jag kikade på detta häromdagen och kom fram till att det inte skulle bli billigare att köpa fiber och skippa lucernhacket.

Jo, har också upptäckt att det blir dyrt men har nog inte räknat så noga som du har. Ska jag ha det billigare bör jag fortsätta med kraften.
Har även sett att växttråden i alla kraffts foder är högre än mustangs fiber, till och med krafft grund. Tyckte jag va lite trist, men samtidigt så ger man ju grovfoder så det ska väl inte vara några problem.

Tills vidare blir det iallafall original, men har inte börjat än för tänkte att mina krafftsäckar skulle ta slut först.

Vad väger 5dl musli?

Jag ger min pålle 1kg musli och 0,5dl (där mäter jag faktiskt i dl) mineraler.

Har för mig att skall de få fullt ut så skall man upp i 4-6 kilo musli per dag innan man täckt mineralbehovet.

OM jga inte minns alldeles tokigt (har det uppskrivet i stallet) så väger 14 dl müsli 1 kg. så då borde det alltså bli att 8 dl musli väger 0,5 kg.

Men en dl mineraler om dagen blir ungefär vad en häst i normalträning ska ha (står på säcken). Mätte det samtidigt som jag höll på och vägde müslin. 1 dl mineraler är ca 125 g.

Tycker det är skit egentligen att inte foderanvisningarna är i liter.

Jag hade ett halvlitermått o då vägde ett fullt mått 800g har jag för mig av musli original . Jag älskar det fodret just för att det inte finns några örter i , de flesta andra foder jag provar har haft det o då har mina hästar ledsnat efter ett tag och sen fick min digivande märr det när hullet rasade o hon inte tålde krafften. Originalen hade mindre protein men ändå mer energi o då fick vi till slut ordning på henne, fölis älskade detta foder o hon fick det hos nya ägaren med. JAg kommer nog fortsätta med det så länge det passar med höet jag ger, jag vill ju ge så mkt hö som det bara går gärna fri tillgång o så komplettera med kraftfoder.

Jo, har också upptäckt att det blir dyrt men har nog inte räknat så noga som du har. Ska jag ha det billigare bör jag fortsätta med kraften.

Har inte gjort en nogran uträkning utan bara ett snabbt överslag och kom fram till att det var billigare så. Müsli foder gör att hästarna tuggar längre. Bättre för matsmältningsapparaten. Lägger i några nävar lucernhack för att ytterligare förlänga tuggtiden. Höjer proteinet med lucernpellets.

I normala fall skulle jag blöta lucernpelletsen men bägge mina pållar föredrar den torr. Då jag kan smula sönder pelletsen med fingrarna (kör dangrönt's pellets) är jag inte så orolig för foderstrupsförstoppning.

Har även sett att växttråden i alla kraffts foder är högre än mustangs fiber, till och med krafft grund. Tyckte jag va lite trist, men samtidigt så ger man ju grovfoder så det ska väl inte vara några problem.

Tills vidare blir det iallafall original, men har inte börjat än för tänkte att mina krafftsäckar skulle ta slut först.

Jag ger krafft 90 idag, och lusläser allt om Mustang för jag blev rekomenderad det. Vad har fått dig att byta? Priset spelar en viss roll, men man måste ju då kolla vad man får för pengarna. Jag kan inte bestämma mig vilken som är bäst, min foderstat funkar helt perfekt på Ensilage och havre- men vill alltid ha lite extra då han är svår att hålla i hull, främst överlinjen. Funderar på om jag bör ge 50/50 då jag redan fodrar med havre? Vad tror ni andra?

tappar han överlinjen kan det bero på att han behöver mer protein. varför ger du 90? har du analyserat foder?

min häst äter mustang, just nu active muslin. Hon får bra hull av det. Har tidigare gett protein+ eller original. Alltid mixat med korn för att hålla ned kostnaden.

köpte en säck i måndags!
pållen :love: den, :p
totalt får han 1kg per dag då han får betfor o några dl pellets med.

Har inte gjort en nogran uträkning utan bara ett snabbt överslag och kom fram till att det var billigare så. Müsli foder gör att hästarna tuggar längre. Bättre för matsmältningsapparaten. Lägger i några nävar lucernhack för att ytterligare förlänga tuggtiden. Höjer proteinet med lucernpellets.

I normala fall skulle jag blöta lucernpelletsen men bägge mina pållar föredrar den torr. Då jag kan smula sönder pelletsen med fingrarna (kör dangrönt's pellets) är jag inte så orolig för foderstrupsförstoppning.

Fick berättat för mig av en återförsäljare av Eggersman för några år sedan att müslin dessutom är bättre på så sätt att hästarna kan tillgodogöra sig näringen bättre där än ifrån pellets.
Men är det så att man inte behöver ge lika mkt müsli som pellets på grund av detta? Att de alltså klarar sig på mindre eftersom de tillgodogör sej den bättre?

Jag ger krafft 90 idag, och lusläser allt om Mustang för jag blev rekomenderad det. Vad har fått dig att byta? Priset spelar en viss roll, men man måste ju då kolla vad man får för pengarna. Jag kan inte bestämma mig vilken som är bäst, min foderstat funkar helt perfekt på Ensilage och havre- men vill alltid ha lite extra då han är svår att hålla i hull, främst överlinjen. Funderar på om jag bör ge 50/50 då jag redan fodrar med havre? Vad tror ni andra?

Jag ger också krafft 90 till min ena. Jag valde att börja byta eftersom jag länge har velat ha müsli men närmaste återfärsäljare fanns alldeles för långt bort för att det skulle vara rimligt i pris. Men nu så har Granngården börjat sälja Mustang och deras müslifoder bara en mil bort så då ändrade det hela lite. Självklart skulle jag kunnat pröva kraffts müsli också men jag vill prova mej bort från Krafft ett tag, bara för att testa och se.
Om hästarna blir fina av fodret så är det värt det att de är lite dyrare än kraffts foder. Dessutom som sagt så, sägs ju det vara lättare för hästarna att tillgodogöra sig näringen i müslifoder, de främjar salivutsöndringen bättre och ger längre tuggtid. Tror det smakar bättre också :p

Jag vet inte riktigt med det där 50/50.. Det beror väl på vad man vill öka upp med. Om man vill ha mer protein tex ska man kanske fortsätta med krafften eftersom alla deras foder har högre proteinvärde än mustangs. Men ja, det finns nog andra som är bättre på sånna råd än mej ;)

Jag har under en längre tid använt Mustang musli orginal till min arabvalack och jag är väldigt nöjd och det är lika så han =) Han är väldigt fin i hullet och blank i pälsen!
Så det kan jag verkligen rekommendera!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar