Erfarenheter kring Mustang müsli

S

Sparf

Jag börjar fundera på att börja med Mustang müsli till mina hästar. Då original, active eller original fiber.

Vad har ni för erfarenheter kring dessa? Bra, dåligt osv. Värt att testa??

Tack på förhand

/Sparf

Sv: Erfarenheter kring Mustang müsli

Min äter Müsli Active!
Min ponny har blivit superfin i hullet, pigg, hon äter sitt foder utan att helt plötsligt matvägra, och så har hon fått mindre och mindre problem med sin mage :)
Jag har bara bra saker att säga om Mustang Müsli hitills!

Min äter Müsli Active!
Min ponny har blivit superfin i hullet, pigg, hon äter sitt foder utan att helt plötsligt matvägra, och så har hon fått mindre och mindre problem med sin mage :)
Jag har bara bra saker att säga om Mustang Müsli hitills!

Ditto! Jag har en fullblodsdam med trasslig mage och hon har blivit jätte fin på Mustan Müsli Original. Äter glatt, mummlar numera väldigt positivt när hon hör mig pyssla med hinkarna. Magen blivit bättre (snart vågar jag säga helt bra) och den magra hästen har börjat gå upp i vikt.

Jag har en del pellets hemma också som just nu bara unghästen får. När det är slut skall jag enbart köra på Müsli för fullblodet och halvblodet (när han bantat klart) och så får unghästen stå på havre istället. Vill bara ha slut på pelletsen.

Jag blandar också i lucern hack (green power alf-alfa utan melass) i maten för extra protein och förlänga tuggtiden.

Jag blandar också i lucern hack (green power alf-alfa utan melass) i maten för extra protein och förlänga tuggtiden.

*dunkar huvudet i väggen*

Ser nu att du skrev om müsli fiber och kollade upp det. Verkar ju vara lösningen på att slippa blanda i lucernhack själv. Kanon!

min ponny tålde inte mustangs musli. vi provade den som man ger tillsammans med havre. det blev för "starkt" och för mycket protein för honom, väldigt känslig och får ej äta havre länge så nu får han hippo harmoni musli som funkar jättebra.

Blev han sjuk eller pigg?
Om det är för mycket protein så har man ju kombinerat det med fel hösilage/hö

min ponny tålde inte mustangs musli. vi provade den som man ger tillsammans med havre. det blev för "starkt" och för mycket protein för honom, väldigt känslig och får ej äta havre länge så nu får han hippo harmoni musli som funkar jättebra.

Den du provade var väl 50/50 oatbalancer som SKA blandas med havre. Om då inte din häst tål havre så är ju det inget smart drag.

Den vanliga muslin innehåller ingen havre, bara havrekli och skall inte blandas med havre eftersom den är ett fullfoder. Liten skillnad.

Den du provade var väl 50/50 oatbalancer som SKA blandas med havre. Om då inte din häst tål havre så är ju det inget smart drag.

Det här fattar inte jag. Fodret innehåller spannmål men måste ändå blandas med spannmål?
Mycket märkligt!
// Linda

Vad skönt att höra att det funkat bra för de flesta av er:)
Jag har suttit och tittat sönder analyserna nu och jämfört med det fodret jag redan har :p
När jag gjort slut på fodret jag använder nu ska jag börja ge mustang müsli så får vi se hur det går. Lutar väl åt att jag tänker ge müsli original till båda hästarna.

Är det lätt att mäta upp hur mkt giva man ska ge? Läste något om 0.5 kg per 100 kg på ridhäst (normal portion). Kan jag tänka likadant som med pellets? För mina hästar står båda på vila just nu så de blir ju snarare sällskapshästar just nu än ridhästar :p

Dum fråga kanske, men är osäker så bäst att fråga iallafall.

Tack för alla svar! :bow:

Min ponny har ätit mellan 0.5-1 kg müsli active, och hon är ju tränad för att vara i redo för FEI-klasser hela tiden, även om vi inte tävlar så ofta :p
Och det har räckt gott och väl, men jag har fått ge ett mineralfoder för att hon får "så lite" müsli. Men hon är ganska lättfödd med.

men jag kan alltså tänka i samma mängder som med ett pelletsfoder? Dom gör ju ingen skillnad på mängden müsli och mängden pellets i katalogen iallafall.

Müslin är ju liksom "lättare" så för att få ett kg müsli måste man ju ha mkt mer än pellets liksom:p Skulle jag mäta upp fullt med müsli i mitt kg mått för pellets så skulle det ju inte vara ett kg müsli, snarare en liter müsli då... såfall måste jag alltså väga hur mkt müsli som är just ett kilo... nu känns det osm om jag redan svarat på min egen fråga, hehe:p

Det är ju bara att ta en våg och väga müslin, för att veta hur mycket ett kilo müsli är!

jo, det var ju nästan det jag sa till mej själv... jag va nog lite för trött för att tänka ut det direkt bara.

Haft alla tre sorterna. Samtliga är okej, men orginalen är egentligen ganska 'meningslös' då den har samma värden ungefär som vanlig hederlig havre eller korn. Men hästarna gillade den, även kräsna, trevligt utseende och trevligt pris. Activen gav jag sommartid till svårfödda spektaklet jag hade förr, mkt kräsen sak men gillade den. Nuvarande svårfödda spektakel som också är kräsen gillar den med, men då han inte tål havre går den bort.

Fibervarianten gav jag som krubbskrammel till de lättfödda förr, de åt det mesta dock, men åts med god aptit.

Så, trevligt foder, inte haft några problem med det, men förutom Active muslin är de inget unikt utan det finns gott om likvärdiga foder. Jag valde dem (exkl Active) mest för min lokala foderleverantör har Mustangs sortiment och jag kan få det hemkört.

Hullmässigt så är det precis lika bra/dåligt som samma värden från annat foder.

Och sen ang oatbalancer etc - man MÅSTE inte blanda det med havre om man inte vill. Allt beror på vad höet har för värden.

Är det lätt att mäta upp hur mkt giva man ska ge? Läste något om 0.5 kg per 100 kg på ridhäst (normal portion). Kan jag tänka likadant som med pellets? För mina hästar står båda på vila just nu så de blir ju snarare sällskapshästar just nu än ridhästar :p

Mitt svårfödda lösmagade fullblod får 1kg musli samt enorma mängder hösilage, ca 3hg linfröpellets och några hekto lucernhack och hon går upp i vikt. Ovanstående får hon 1ggr per dag till natten i stallet. Dagtid är det fortfarande gräs i hagen som gäller. Snart ska vi börja lägga ut hö där med.

Och magen är normal numera.

Ge så mycket grovsfoder sommöjligt och toppa upp med muslin om du behöver den alls.

Jag är mkt ute efter just müslin i sej och dom har börjat sälja det på grodde ju som ligger närmast mej så tänkte ändå kolla upp det hela när det ändå fanns så nära. Tänker först börja med originalen och se om det funkar på dom ock så sen får jag se hur jag gör senare. Kommer troligen byta till fiber eller active när jag sätter igång varmblodet igen.

Tack för ditt svar:)

Jo, jag vill fodra med grovfodret så långt det går och sen ge müslin uppepå. Precis som jag gör sen innan.

Men det verkar iallafall vara ett bra foder till hästar med orolig mage. Och bra överlag med också förstås. :)

Köpte en säck idag och det luktade gott och såg fräscht ut. Hästarna fick varsin provtugga och det gillades skarpt av dom. Dom pillade envist i sig varenda smula som jag råkat tappa på snön :p

Jag är mkt ute efter just müslin i sej och dom har börjat sälja det på grodde ju som ligger närmast mej så tänkte ändå kolla upp det hela när det ändå fanns så nära. Tänker först börja med originalen och se om det funkar på dom ock så sen får jag se hur jag gör senare. Kommer troligen byta till fiber eller active när jag sätter igång varmblodet igen.

Tack för ditt svar:)

Vill bara säga att fibern är dyr. Det kan löna sig att köra med original eller aktiv och blanda i lucernhack.

Jag kikade på detta häromdagen och kom fram till att det inte skulle bli billigare att köpa fiber och skippa lucernhacket.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar