Erfarenheter hitåt!

Comfort

Trådstartare
Jag har en häst som hela sitt liv gått mest som körhäst.

Hon är alltså körd med "körningssele" med baksele och hela balletten, "körningsvagn".

vad tror ni skulle hända om man satte på henne en travsele och rockard? är det för långt ifrån vad hon är van vid?

Sv: Erfarenheter hitåt!

Jag skulle inte göra det, hon skulle inte dra åt samma sätt som hon är van vid och troligtvis tycka det är obekvämt.

Är det en erfaren äldre häst så tror jag inte att det skulle hända något alls mer än att hon tycker det är annolunda. Ta lite i taget och se om hon reagerar.

Vi kör ofta in i loksele och sen går vi över till bröstsele. De ser lite konfunderade ut men efter en stund ser de ut som de aldrig har varit med om något annat.;)

Är det en häst som är ängslig till vardags så är det möjligt att en sådan grej kan vara något som den reagerar på.

Men en häst som är lugn och föga rädd för förändring lär nog inte reagera och det hela avlöper som om hästen inte gjort annat.
Jag tror, att om det är något en häst reagerar på så är det från lätta selar och vagnar till tunga, inte tvärtom även om det givetvis alltid finns undantag.

Men, försök att lista ut hur din häst är och jobba därefter. Om du själv eller hästen är osäker så ta det i omgångar som Agtatoon säger.

Jag har kört in i travsele, och bytt till annat efteråt utan reaktion och tvärtom. Jag har å andra sidan haft hästar som inte reagerat negativt på något nytt som hänt i deras liv.

Hästen är av personligheten " släpp en bomb brevid mig men jag orkar inte flytta mig ändå":D Hon har även dragit vagn på high chaparall och då får de väl inte vara ängsliga.

Jag tänkte isf ha slaggjord på henne första gången, för säkerhets skull.

erfarenhet av att köra travhäst har jag massvis, dock inte "riktig" körhäst:D

Då tror jag inte det ska vara några problem (utifrån vad du berättat, ansvaret är förstås ditt eget).

Det man kan tänka på är att hon kanske blir lite piggare när allt är så mycket lättare.

En häst som är inkörd "på riktigt" är sällan främmande för något annat som händer därbak än de är vana vid.

Min shire går med travrockard och travsele ibland. Han älskar det!

Har kört honom mest med loksele och fyrhjulsvagn och en del med bröstsele och fyrhjulsvagn men det han gillar allra mest är den lätta vagnen och då blir det ju travselen eftersom jag ännu inte har fått till någon egen rockard som funkar åt honom utan lånar en.

Första gången han fick på sig travselen reagerade han absolut inget alls på den - han blev bara glad när han insåg hur lätt han drog och var pigg och knäpp :D

Nu har han nog lärt sig att travsele = ut och springa = roligt och loksele = arbete = ganska kul men inte lika skoj...

Men han behöver ju dra tyngre också. Det är ju en stor häst!

Vi har en travar nordis som är tränad med travsele och rockard men även körd med loksele på, harv timmersläpa mm så det bör inte vara något problem, våran är inte lugn och sansad på något vis heller. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 996
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 712
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 280
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar