Erfarenheter av stäckningar, tack!

Kallebus

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av sträckningar på eran häst/hästar?
Hur märkte ni det, svullnad, värme, ömhet, hälta?
Hur lång tid tog det innan hästen var ohalt igen och vilken behandling fick den alt, fick det läka av sig själv?

Frågan har uppkommit då min häst troligen sträckt sig ganska rejält och visar bara hälta inga andra symptom.
För att lugna alla oroliga så rings vet. direkt imorgon men jag har ändå börjat fundera och vill gärna ha svar.

Sv: Erfarenheter av stäckningar, tack!

Mitt sto sträckte sig i hagen för några år sedan under en regnperiod, hon visade rejäl hälta och svullnad samt ömhet när man tog på det området. Det var på insidan ena baklåret.

Jag masserade försiktigt med liniment varje dag och lät henne stå inne några timmar tills hon blivit varm av det, sedan fick hon gå ut i hagen igen, då hon var väldigt lugn och bara gick och betade. Hade hon haft livliga kompisar som jagade runt hade hon nog fått stå still.

Det gick över förvånansvärt fort, bara på 2-3 dagar hade svullnaden och hältan lagt sig.
Antagligen hade hon gått och spännt sig så efter sträckningen, jag tror inte själva sträckningen var så allvarlig, om något var trasigt hade det inte gått över så snabbt...

Sv: Erfarenheter av stäckningar, tack!

Sträckningar är lynniga, min unghäst sträckte sig för ca 1 månad sedan. En muskel som ligger under armbågen och skulderbladet, sträckningar är knepiga av flera orsaker. Veterinär kan inget göra, bara konstatera att så är, sträckningar kan ta allt från kort tid på sig att läka till i princip hur länge som helst innan läkning sker. Nåväl han blev frisk på ca 1 månad, och jag och även hästen hade nog tur den här gången eftersom den typen av skada kan tendera till att dra ut på tiden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 988
Senast: MiniLi
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 679
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka