Erfarenheter av sprickor i ben?

Sv: Erfarenheter av sprickor i ben?

fast det låter ju väldigt märkligt att blodcirkulationen påverkar skelettet?
Nu är han iaf såpass bra att han inte har ngt gips eller bandage längre, går 20 minuter om dagen o ska ut i sjukhagen i helgen.

Fast skelettet har blodförsörjning och den allmänna blodcirkulationen har påverkan på skelettet. Sen om den ev cirkultionsförändring som magneter ger påverkat en frakturläkning låter jag vara osagt.

Ja jag vet inte exakt hur det gick till, men det funkade i alla fall.. Tänkte att det kunde vara ett tips i alla fall, man vill ju göra allt man kan för sin häst.

Min häst lyckades få en spricka i ett framben, strax under knät. Hon fick stå på boxvila och i sjukhage i ungefär 4 månader men läkte väldigt långsamt. Och när vi började skritta igång henne läkte hon ihop väldigt snabbt.

Ju mer hon började belasta benet och blodcirkulationen kom igång desto snabbare och effektivare blev läkningsprocessen.
Men det var en långsam igångsättning. Hon skrittades då kanske 2 min första veckan, och sen byggde vi på med ytterligare 5 min varje vecka.

(Samma häst lyckades sen få griffelbenet avsparkat på två ställen, dagen efter första galoppen sen första skadan, men opererades och läkte ihop fint.)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Hej! Har försökt googla mig till nått slags svar med hittar inget. De är så att min häst skadade sig i boxen för 2 månader sen. Först...
Svar
6
· Visningar
1 547
Senast: Elendil
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 475
Senast: Robina
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 153
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka