Erfarenheter av Sova hela natten metoden?

Linda.B

Trådstartare
Vad är era erfarenheter av denna metod?

I lördags beslöt jag mig för att prova detta - Nog för att Oscar sovit hyfsat bra, men när han vaknar så vaknar han ett antal gånger varannan timme.

Första natten körde vi våra vanliga fasta kvällsrutiner sedan gick vi upp på hans rum där vi läste Pinnochio tills han visade att han var trött - Lade han i sängen sa god natt och gick ut. Han gnällde (Inget hjärtskärande skrik) 4 min sedan somnade han helt själv. Vaknade gjorde han vid 23-tiden, gick in till han, stoppade om honom, sa godnatt & gick ut. Detta upprepade jag var 5:e minut tills han somnade om, vilket tog 45 minuter.

Sedan sov han till kl 06 då tog jag in honom till vår säng där han åt lite frukostvälling och somnade om till kl 8.30.

Natten till idag har han sovit non stop från 19.00 till 05.00, då fick han frukostvälling och somnade om och sover fortfarande - I skrivande stund!

På kvällen när jag lagt honom, sagt god natt lade han sig till rätta och somnade direkt.

Innan sprang jag med vatten/vällingflaskor för han kunde bara inte somna om han inte fick snutta sig till sömns. Så jag måste säga att för oss har denna metod fungerat jättebra och hans nattsömn kan nog inte bli bättre och bara efter TVÅ nätter - Så jag är riktigt stolt över honom.

Någon här som andvänt sig av sovmetoder?

//Linda
 
Sv: Erfarenheter av Sova hela natten metoden?

Har tyvärr ingen erfarenhet men är väldigt nyfiken! Här snuttas det nätterna igenom. Hur gammal är din son?
 
Sv: Erfarenheter av Sova hela natten metoden?

Jag har kört min egen variant på båda barnen och det har funkat jättebra. Ville inte lämna dem, så jag har suttit kvar och buffat istället för att låta dem vara själva. Funkar det med.

Har tagit 2 dgr med båda innan det satt sig, men sen sover de som änglar :).

/Patsy
 
Sv: Erfarenheter av Sova hela natten metoden?

Jag är helt okunnig med metoder, men är det Sova Hela Natten-metoden a la Anna Wahlgren? Eller är de eran 'egen' metod?
Hur ser reglerna ut ni följde, var det alltså att natta/stoppa om var 5e minut? Hur gör man om de skriker (alltså om man tycker de tgått förbi gnäll) ?

Jag har inga problem med att få Elina att somna oftast, men hon vaknar och vill ha mat vid 12-02 någon gång. Ibland vaknar hon 1-2 gånger till per natt, och 6.00 vill hon upp. Funderar på att sluta mata henne på natten (hon är ju snart ett år!) men vet inte riktigt hur, vilka 'regler' man skall sätta upp ...
 
Sv: Erfarenheter av Sova hela natten metoden?

Delvis knapp

Vill tipsa om Boken Somna utan gråt av Elizabeth Pantley. Den har hjälpt oss att få ordning på våra nattrutiner. Har tack vare boken slutat amma helt och Alice somnar glad på kvällarna och sover till morgonen. Tidigare var det amma till sömns + två nattmål. 2 månader har det tagit. :bow::bow::bow:
 
Sv: Erfarenheter av Sova hela natten metoden?

Delvis knapp

Vill tipsa om Boken Somna utan gråt av Elizabeth Pantley. Den har hjälpt oss att få ordning på våra nattrutiner. Har tack vare boken slutat amma helt och Alice somnar glad på kvällarna och sover till morgonen. Tidigare var det amma till sömns + två nattmål. 2 månader har det tagit. :bow::bow::bow:

Jag gillar den också! Har läst den, men inte provat den. Tror mer på den än anna wahlström.
För oss funkade det att se till att han fick i sig 6 mål om dagen och sen erbjuda napp nattetid. Nu har han alltid sovit väldigt bra, men haft perioder då han vaknat ofta.
 
Sv: Erfarenheter av Sova hela natten metoden?

Matdelen tror jag kommer lösa sig med tiden för vår del, hon äter mindre och mindre portioner ... men hon har börjat vakna och sätta sig upp i sängen. Sen sitter hon liksom och sover och är förvirrad och gnäller. Så kommer vi in, lägger henne, ger nappen så fortsötter hon sova. Men det händer kanske 2 gånger per natt i snitt. Känns som det inte finns några sömnmetoder som skulle lösa sådana saker? Eller?

Egentligen känner jag inget skriande behov av metoder, men jag tänker för hennes skull, så hon slipper vakna och vara lessen. Fast jag är inte säker på att hon är medveten om det alla gånger.
 
Sv: Erfarenheter av Sova hela natten metoden?

Det kanske händer så mycket i hennes huvud på dagarna att hon inte riktigt kopplar bort det på natten. Det är väl ganska vanligt just i den här åldern när dom lär sig gå.
Hoppas det går över snart.
 
Sv: Erfarenheter av Sova hela natten metoden?

Ja den är kanon. Jag ger inte mycket för Anna Walhgrens förlegade metoder.
 
Sv: Erfarenheter av Sova hela natten metoden?

Meningen är att göra barnet tryggt i sin egen säng. Barnet ska lugnas på plats. Inte gråta och skrika utan då ska man buffa säkert och bestämt och övertyga om att sängen ÄR en trygg plats. Barn som vaknar till på natten ska somna om igen av sig själv utan att man som förälder måste gå upp. Barnet ska aldrig känna sig övergivet och ensamt utan trygg i att föräldrarna vaktar.

Vår son har ö h t inte gått att söva inomhus, utan jag har fått gå ut med vagn 2 ggr per dag och kvällarna har tagit 2h kanske innan han slocknat av utmattning. Jag körde min egen variant av att buffa honom lugn tills han kunde slappna av i sängen och sen somna. Det tog ett par dagar och sen sov han :)
 
Sv: Erfarenheter av Sova hela natten metoden?

Oj förlåt TS om jag snor tråden lite nu :o

Grejen är att Elina känner sig trygg i sängen, när hon vaknar på morgonen ligger hon och gurglar och man behöver inte alls rusa in. Hon mornar sig ofta nån halvtimme innan hon ropar, inte heller då speciellt upprört. Och på kvällen lägger jag henne, pussar natt och går ut, och hon somnar själv utan problem. Börjar hon gnälla går jag in och stoppar om henne igen, och så somnar hon.
Så hon känns trygg och glad i sovandet och sängen, det är liksom bara att hon halvvaknar lite förvirrat ibland. Jag hoppas att det är som Bollen säger att det snart går över. Plus att hon gärna blir matad en gång på natten. Men jag tror inte det har så mycket med maten att göra, mer att hon vill ha sällskap en stund (?).
Hon plockas inte upp, ja om hon inte har drömt och är lessen förstås, utan nappas och klappas i sängen, och somnar om fort.

Jag och sambon pratar då och då om vi skall ha några 'regler' eller 'upplägg' för nätterna, men samtidigt känns det inte som ett jätteproblem (även om det vore skönt om sömnen inte blev så upphackad). Så vi kommer alltid fram till att det går över när hon är redo, typ.
 
Sv: Erfarenheter av Sova hela natten metoden?

Vilken del i metoden är förlegad?

Jag tycker att hennes strikta nedvärderande inställning mot föräldrarna är förlegad. Vad får henne att tro att hon kan "ditt" barn bäst?
Visst hon har kommit på en metod som fungerar för vissa. Men varför måste allt vara svart eller vitt?
Barnen måste sova i egen säng, absolut inte tas upp därifrån, sova på mage, sova minst en viss tid på dagen, barnen får inte somna efter att bara ha ammat från ena bröstet... osv.
Nja lite mer flexiblitet tack :crazy:

Det enda jag kan känna att jag stödjer är hennes åsikter om att inte sätta barn på dagis vis 1 års ålder... men det hör till en annan tråd ;)

Precis på samma sätt som BVCs ideér känns förlegade, i alla fall där jag går. Nu har dom ju varit på kurs och ska inleda varje föräldrar- och barnträff med lugn musik.... När jag frågade varför hade hon inget bra svar.. :rofl:
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 956
Småbarn Jag har en dotter på 14 månader som enbart jag och min man kan natta, när andra försöker så skriker hon tills vi kommer tillbaka och...
2
Svar
22
· Visningar
2 431
Senast: ako
·
Gravid - 1år Ja nu är sonen 10 mån så rörlig att det börjar bli riskabelt för honom att sova i föräldrasängen. Flera gånger har jag vaknat av att han...
2
Svar
25
· Visningar
2 968
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp