Erfarenheter av senskada sökes

E

Eeiram

Hej!

Jag har ett 17-årigt varmblodssto. Hon skulle från en början bli travhäst, men förra ägaren pressade henne för hård i ung ålder varför hon drog på sig en senskada i vänster framben. Därefter blev hon ridhäst (ca 3-4 års ålder).

Skadan i hennes ben gör benet tjockt, jag skulle gärna vilja ha en "vetenskaplig förklaring" ( :D ) till varför det blir det. Det är inte så att benet är tjockt för jämnan, men har man ridit lite "hårdare" blir benet tjockt. Det är dessutom alltid lite tjockare än det andra benet, vilket det alltid varit sedan hon fick skadan. Det vore intressant att få en förklaring, som sagt.

Jag funderar också på Back on Track - jag har köpt två vaddstycken för båda frambenen, men jag har inte vågat använda dem innan jag tar reda på HUR. Hur vänjer jag hästens ben med dem?

Vore kul att höra med er andra som har senskadade hästar, hur ni lägger upp träning, hur benet/benen brukar se ut etc.

- Marie

Sv: Erfarenheter av senskada sökes

Det är inte ovanligt att senan blir kroniskt förtjockad efter en skada. Det beror oftast på bindvävsbildning (ärrvävnad). Senan består av massor av proteintrådar av kollagen typ I. Kollagen bindväv är ett vanligt byggmaterial i kroppen och byggs upp för olika ändamål i enlighet med sitt sk matrix. I en sena eller ett ligament ska matrixet ge en vävnad som är seg och draghållfast. Det som händer vid en senskada är att trådar går av. En skada i samband med ett trauma (typ spark i hagen, enstaka extrem överbleastning) ger ofta blödning och ruptur av sentrådar i men vävnaden i övrigt är frisk och fungerar i enlighet med sitt matrix. Vid en utmattningsskada (ständig överbelastning) uppstår små rupturer lite här och var i senan och det blir blödningar mellan sentrådarna. Fortsatt belastning gör att fler trådar går av osv.

När kroppen ska laga senan efter en skada bildas nya bindvävstrådar men den är inte organiserad på rätt sätt i fina elastiska trådar. För att detta ska ske krävs att senan utsätts för belastning som "lär" bindväven att lägga sig på rätt ledd och fungera på rätt sätt. Detta kallas "remodelleringsfasen" i läkningen och då ersätts nybildat kollagen av typ III, IV, V av det riktiga kollagen typ I. Det "omogna" kollagenet är mindre draghållfast än den riktiga vävnaden och man kan påvisa omogen vävnad under mycket lång tid efter senskadan. För lite belastning under rehabiliteringen innebär att den läkta senan blir för klen och inte tål den belastning som en sporthäst utsätts för. Om träningen är för hård under rehabiliteringen försvarar sig kroppen med att bilda fibrös vävnad (alltså bindvävsärr) och inte fin elastisk senvävnad. Kanske det som hänt i ert fall.

Ju mer av senan som är skadad desto mer att bygga upp och desto större risk för ärrvävnad. Det finns också riks för sammanväxningar mellan senan och senskidan. Detta beror på "att den blandning av proteiner och glukosaminoglykaner som bildas av cellerna har en klisterliknande funktion" (Stina Ekman, från Hästens konvalescens red G Björck, Liber förlag).

Att senan är drabbad av förtjockning och ärrvävnad innebär dels att den är mindre elastisk än en frisk sena dvs den tål inte lika mycket belastning och dels att den tjockare vävnaden och den tjockare senan och senskidan kan utöva tryck på andra vävnader och strukturer som ska glida lätt mot varandra. Här har du troligen förklaringen till varför benet tjocknar efter arbete. Vid ansträngning ökar ju genomblödningen i hela området och större krav ställs på elasticiteten i alla strukturer.

Ovanstående som "kvasivetenskaplig" förklaring, jag är inte forskare eller veterinär utan bara en vanlig hästmassör med intresse för anatomi. Informationen är hämtad från olika böcker och artiklar bland annat G Björcks antalogi som jag citerade ovan som innehåller väldigt mycket bra information om patofysiologin vid olika skador. rekommenderas!

Du skriver inte vilken sena som drababts men jag utgår från att det är en böjsena eftersom sträcksenorna oftast läker bra.

Mvh
Lejonelle

Hej!

Otroligt bra information! Tack! :bow:

Jag har läst så många om senskador men aldrig funnit svaren på mina frågor, varför senan tjocknar efter arbete etc.

Senan som hon haft återkommande skador i är djupa böjsenan (senast var det förstärkningsbandet). Jag ultraljudade hästen vid två tillfällen förra hösten, samt följde veterinärens råd om hur jag skulle lägga upp träningen. Det har fungerat jättebra. Benet har sett bra ut, inte varit speciellt tjockt. Dock sker det, som skrivet, efter arbete att benet blir tjockare. Har jag ridit lite "hårdare" (nu promenadrids hästen oftast, men då och då tränar vi lite på ridbanan eller tar lite galoppträning i skogen) blir benet tjockt och kan vara lite tjockare några dagar.

Jag köpte Back on Track för att använda i förebyggande syfte, som nattbandage. Dock har jag hästen i ett stall där vi hjälps åt med alla sysslor, så jag kan inte kräva att de skall linda min hästs ben varje kväll och ta av dem på morgonen. Därför kommer hon endast få ha nattbandage de dagar jag har hand om stallet, men det kanske är bättre än ingenting? Jag är dock osäker, mår benet dåligt av "oregelbunden bandagering", dvs nattbandage då och då?

Jag vill såklart att skadan skall bli bättre, så jag tar gärna emot tips på hur jag kan göra för att få benet att hållas så bra som möjligt. Samtidigt är min mardröm att jag på något sätt skall förvärra hästens skada. Hon tycker dock om att jobba på ridbanan, trava och galoppera, så jag hoppas jag kan fortsätta med det. Men en så pass gammal häst som min dam, 17 år, som haft skadan sedan 3-4 års ålder, kan hon aldrig bli riktigt bra i benet?

Jag skall tillägga att hon har vita områden på skenen på benet sedan hon var ung och fick skadan. Förra ägaren blistrade tydligen henne. Jag vill gärna ha information om detta också, om någon har erfarenhet av detta. Jag vet knappt vad det är (varför har det skadade blistrade området blivit vitt - alltså, varför är hästen hår där vitt?).

/Marie, som tycker Bukefalos är ett fantastiskt ställe för en amatör att få BRA hjälp :bow:

Lånar tråden lite och passar på att fråga vad det beror på att min häst efter en spark fram på skenbenet blivit tjockare "runt om" hela "underbenet". Det känns alltså först som om det är senorna som blivit tjockare, men egentligen har det blivit som en tjockare "inpackning" runt hela paketet, men mycket mindre tydligt på framsidan. Vid regelbunden rörelse på olika underlag och i olika tempon går det ner, så det borde ha med cirkulationen att göra? Det är nu 5 år sedan hon blev sparkad.

Blistring kallas det när man använder ett starkt/nästan frätande liniment för att öka blodcirkulationen. Man aktiverar kroppens egna försvar för att få igång reparationsprocessen. Det var väldigt vanligt förr inom travet påstås det - numera är det såvitt jag vet förbjudet. Att håret är vitt beror på hudförändringar (frätskador) som troligen förstört hårsäckarna men kan inte uttala mig med säkerhet om detta.

Jag är inte en stor vän av olika lindor och preparat men många här har mycket positiva erfarenheter av BackOnTrack och kan säkert råda dig när det gäller användningen av dina nattbandage.

Det du särskilt ska tänka på är att hela senan har en försämrad funktion. Djupa böjsenan är en utomordentligt viktig struktur. När benet tar mark ska senan ge efter så att kotan kan sträckas ut och ge en fjädrande stötdämpning. Din hästs sena har inte full elasticitet och klarar denna sträckning sämre än en frisk sena. Ju högre belastning (t ex när hästen landar i hoppning) desto mer trampar hästen igenom kotan och desto mer måste senan kunna ge efter. Det är alltså inte senans funktion att böja i tån som är problemet utan dess förmåga att ge efter.

Vid alla skador sätter kroppen igång en inflammationsprocess. För att dämpa inflammationen kan du kyla benen efter arbete. Då minskar svullnad och blödning i området. Kyl gärna med rinnande vatten i 20 min efter arbete. Detta kan du göra oavsett om du sätter nattbandage eller inte för att lugna ned irriterad vävnad som ansträngts.

Nej, din häst kan troligen aldrig bli riktigt bra om du har ärrvävnad i senan. Du ska vara försiktig och inte träna så hårt att du får en svullnad. Försök hålla igång hästen med lätt belastning, mycket skritt. Var väldigt noga med att värma upp ordentligt i skritt varje ridpass.

Om det är böjsenans förstärkningsband och inte själva senan som är skadad är prognosen bättre. Din vet som ultraljudat och sett hur det ser ut kan troligen ge dig en uppfattning om vad din häst kan hålla för för typ av ridning i framtiden.

mvh
Lejonelle

Behöver mer info om jag ska kunna svara på frågan. Var sitter skadan, har du bilder? Vad skadades, var det en sårskada? Röntgades hästen eller undersöktes av vet? Vad var diagnosen?

mvh
Lejonelle

Lejonelle, stort tack för svaren på mina frågor! :bow:

Att min hästs ben är blistrat, betyder det någonting för benet nu idag? Jag menar, det är många år sedan hon blistrades (13-14 år sedan) men eftersom det är (nästintill) förbjudet idag kan det väl inte vara bra för benet att ha blistrats?

Skadan hon hade senast satt i djupa böjsenans förstärkningsband. Vi var inne och ultraljudade henne två gånger. Veterinären sa att det läkte fint på henne. Han ville att jag skulle öka belastningen och trava lite smått. Detta var dock förra hösten så det är rätt länge sedan. Jag hade ut en veterinär (som fixade hästpass åt mig i somras) som också kikade på det skadade benet. Han tyckte i övrigt att benen såg väldigt fina ut, men han rådde mig till lång uppvärmning om jag skall träna med henne. Jag värmer alltid upp länge och försiktigt! Ändå är det lite läskigt att inte veta hur pass mycket man törs rida.

Jag brukade förut stryka på kylgele på benet efter arbete, men sedan fick jag höra att det inte var bra att använda oliak typer av sådan kylning, stämmer det?

Återigen, stort tack för dina svar! :bow:

Det finns en väldig massa tyckande om vilka liniment och grejer man ska använda. Jag har fått lära mig att kyla efter arbete och det gör jag helst med vatten eller kyllera men allt som funkar är bra. Värmande liniment använder jag för att öka cirkulationen om det behövs men det gör man ju lättast med motion, kan använda blue lotion någon gång men inte är det ofta. Att det skulle vara dåligt att kyla efter arbete har jag aldrig hört från något seriöst håll men det kan förstås finnas nya forskningsresultat som inte jag vet om. Effekten av de flesta liniment är inte så stor så det man möjligen kan säga är att man kastar sina pengar i sjön, knappast att det skadar hästen.

Att din häst har lite hudskador efter blistring för länge sedan är ingenting som påverkar idag. Det sitter bara i skinnet.

Är det samma ben som hästens gamla böjseneskada som ni fick problem med förstärkningsbandet på? Böjsenans förstärkningsband är av samma typ av vävnad och fungerar på samma sätt som en sena bara mycket tunnare och inte lika långt. Det går mellan strax under framknät och ned på halva skenan ungefär, känns från insidan. Du får räkna med att det tar lång tid att få upp styrkan igen i skadad senvävnad, det läker långsamt och det är viktigt med belastning men inte för hård. Säger vet att det läkt bra så är har det väl det. Men problemet i ert fall kan vara att förstärkningsbandet belastas hårdare än normalt eftersom senan i sig inte ger efter lika bra. Då är det risk för att skadan går upp, tyvärr.

Med försiktigt arbete kan din häst hålla i många år och du kan få problem imorgon. Jag tycker man ska försöka undvika avställning på en äldre häst, jämn belastning och inte för hård så att kroppen hålls igång. Då håller du lederna och senorna mjuka och undviker att hästen stelnar till.

Nu läste jag i en annan tråd att du haft otur på ett bakben också, typiskt att det jämt ska vara något med våra små vänner. Hoppas det går bra för er.

mvh
Lejonelle

Vad du kan, tack för alla svar! :D :bow:

Jag har haft hästen i lite drygt sju år. Till en början var hon enbart min sköthäst, som jag tog hand om och red varje dag (som min egen), när ägaren sedan ville skicka henne till slakt bjöd jag över slaktpriset och köpte henne. Vissa kanske tycker det är dumt att köpa en senskadad häst, det har jag fått påpekat, men jag älskar den här hästen - precis som hon är. :love:

Nåväl, skadan har under dessa sju år (och även alla år tidigare sedan hon fick den) blossat upp med jämna mellanrum. Ibland kan hon ha skadad sig i hagen, ibland har hon varit väldigt tjock efter en ridtur. Skadan sitter alltså i djupa böjsenan, i höstas - i förstärkningsbandet. Jag har följt två olika veterinärers råd, tar det väldigt lugnt vid rid/kör-turerna, värmer upp ordentligt, använder oftast benskydd. Jag blev så glad när vi i somras fick börja galoppera lite smått. Det kändes som vi kommit tillbaka! :) Allt har gått bra hittills, benet svullnar ju ibland efter arbete, men den går fort ner. Svullnar det låter jag hästen enbart skrittas några dagar. Men ja, det är samma skada som återkommer då och då. Det är åtminstone i samma ben.

Ja, om du har läst tråden då vi ramlade ner i ett gyttjehål så vet du att hästen skadade bakbenet. Det är dock som tur var "bara" ett skrubbsår. Jag är så glad att det inte blev värre. Hon ramlade ju dock ner på knä så ena framknäet (på samma ben som senskadan) är vätskefyllt. Hon haltar i alla fall inte i varken skritt eller trav, så jag TROR inte det skall vara någon fara. Ändå blir man ju skakig. Man inser vid sånahär tillfällen att man inte kan tillräckligt, vad man borde kunna.

Åter till senskadan så hoppas jag absolut att hästen skall hålla många år till! Jag kan lova att jag aldrig skall slakta henne, hon skall kremeras när hon dör. Hon är mig så kär, den här hästen. Jag byter inte bort henne mot en frisk häst. Ändå vill man ju veta hur pass hårt man törs arbeta med henne. Hon älskar verkligen att arbeta, men jag vill ju inte slita ut hennes ben. Hoppa har jag däremot slutat med. Hon får skutta ibland, men jag hoppar aldrig längre för "hoppandets skull", trots att hon verkligen gillar det. Vi red lite tornerspel tidigare, men även det har jag slutat med (dels också pga bristande intresse från min sida). Nu rider vi mest markarbete när vi arbetar. Mycket cavaletti, för den här damen behöver lära sig att lyfta på benen. :D Ändå finns alltid rädslan och tanken på att skadan skall gå upp igen...

Informationen du gett mig är guld värd! :bow:

Det var roligt att jag kunde hjälpa till. Jag köpte själv för snart sju år sedan en skadad häst (kross-skada i manken) och det tyckte många var tokigt men jag har aldrig ångrat mitt köp, den hästen har ett hjärta av guld och hon har lärt mig massor. Även skadan har fört något positivt med sig, tack vare den kom jag att intressera mig för hästens anatomi och utbildade mig så småningom till hästmassör. Och har man en häst som har manken på helt fel ställe blir man tvungen att lära sig en hel del som sadlar också (den berättelsen finns på min hemsida som tröst till alla dem som tycker att de har prövat allt :) )

Så din häst och hennes skada har säkert något positivt med i bagaget för dig på lång sikt och förhoppningsvis kommer du att kunna hålla henne igång trots skadan. Det är ju en risk med en arbetsvillig och lydig häst att man går över gränsen, där får du försöka balansera hennes vilja med ditt mänskliga förnuft och aldrig pressa henne.

Jag tycker det är härligt när en häst trots skada kan få göra så mycket som den klarar av, och där ägaren uppskattar hästens goda kvaliteter och inte fokuserar på allt man inte kan göra. Jag tycker din häst har haft tur, hon verkar ha ett bra liv.

mvh
Lejonelle

Lejonelle skrev:
Jag tycker det är härligt när en häst trots skada kan få göra så mycket som den klarar av, och där ägaren uppskattar hästens goda kvaliteter och inte fokuserar på allt man inte kan göra. Jag tycker din häst har haft tur, hon verkar ha ett bra liv.
Jag instämmer och säger detsamma! :)

Jag måste fråga hur din häst ser ut i manken? Hur har den fått skadan?

- Marie

Hon slog runt på stallgången som treåring, första gången hon fick bett i munnen, och slog sönder tornutskotten. Det läkte ihop på sitt eget lilla sätt och hon är platt som en pannkaka där halsen tar slut, och det finns istället en falsk "manke" bestående av mankens bakre del + lite extra benvävnad en decimeter bakom där manken brukar sitta. Jag köpte henne som sexåring och före köpet kollade jag en del litteratur + med flera veterinärer och alla sa att den typen av skada, som är ganska vanlig, oftast inte ställer till några besvär, hästen har full funktion även om det ser konstigt ut.

Jag lade in en bild på henne från sidan på min användarprofil men det syns väl inte så tydligt..

Lejonelle

Ojoj, men vad skönt att skadan i alla fall oftast inte ställer till några besvär. Jag tittade på bilden på din användarprofil, syns lite dåligt på en så liten bild, men litegrann syntes ju.

Jag var inne på din hemsida och kikade också, vilken fin sida! :)
Det var en väldig mängd sadlar du har provat. Vad skönt att du fick tag på en till sist.

Men att hon har den där skadan, det märks inte alls när du rider henne, arbetar med henne osv?

Vad kul att du utbildade dig till hästmassör förresten. Min häst skulle behöva träffa en, för hon kan vara ganska stel i höger sida. Hon är mjukare i vänster sida. Vet inte om det kan bero på att hon som travhäst alltid går i vänster varv på travbanan? Det var min teori ett tag, men vad vet jag - amatör som jag är. :crazy:

Hon har inte förlorat någon funktion så att vi inte är så framgångsrika på tävlingsbanan beror tyvärr mest på mig :o

Här kan du hitta en diplomerad hästmassör nära dig
http://www.hastmassage.com.
Hästmassage är ett billigt sätt att få ut mer nöje av sina ridpass, så jag rekommenderar det till alla hästar. Nästan alla hästar har muskelspänningar någonstans och en stel högerbog är inget ovanligt på en travhäst (inte på en ridhäst heller).

mvh
Lejonelle

Vad skönt att hon fungerar som hon skall! :)
Vad använder du henne till?

Tack för länk-tipset. :bow: Jag skall kika omgående. Jag bor i Västmanland, och vet att det skall finnas en tjej häromkring, skall kolla på sidan om jag hittar henne!

Nej, absolut! Jag har sett andra hästar masseras men aldrig provat det själv på min häst. Det skulle vara kul och intressant och se om min häst kunde bli mjukare i höger sida. Jobbar jag mycket med henne på ridbanan, i båda varven, diverse skrittövningar, blir hon så småningom lite mjukare, men höger varv är SVÅRT. Och visst, det är ju inte hennes fel, om hon är "gammal och stel". Ställer jag henne till höger så får man jobba som sjutton för att hon skall hålla sig kvar på spåret och inte dra sig in mot mitten. Hästmassör hitåt! ;)

Jag har PM:at dig ang massör. Min häst tränas i dressyr och vi startar någon LC-LB ibland med mediokert resultat. Hoppas på skoj och rids i terrängen också förstås. I år har vi tagit det lugnt först pga skada och sen bestämde vi att betäcka. Hon fölar i slutet på maj nästa år om allt går bra.
Lejonelle

Jag såg att du hade PM:at. Tack!

Härligt med föl. Hoppas allt kommer gå bra.
Förra ägaren ville ta föl på min häst (som inte var min då, utan enbart sköthäst), så han lät henne bestäckas tre gånger - utan resultat. Jag är lika glad för det. Den mannen vill jag inte skall ha något föl. Han är dömd för djurmisshandel nu. Jag befarar att min häst blev misshandlad som ung (dessutom pressad för hårt så hon fick senskadan), så jag är glad att hon mår så pass bra idag och slipper den vidriga mannen.

Dressyr är kul. Jag har själv försökt mig på att tävla lite (enbart klubbtävlingar då). Det har väl inte gått sådär jättebra. :D Hon ville absolut inte fatta höger galopp när vi skulle. MEN, jag fick de riktiga "stjärnorna" att sluta skratta när min fina travare gick ner på tygeln och gick hur fint som helst i form. Annars tisslas och tasslas det väldigt mycket bakom ryggen på mig när jag kommer på en gammal avdankad travare och rider dressyr(!).

Kan det förresten bero på en stel högerbog att hon inte gärna vill fatta höger galopp? Det knepiga är att hon gärna fattar den galoppen i hagen, men så fort vi rider och skall fatta höger, ja se då går det inte. Och här sitter jag - okunnig men försöker förstå hästen, utan resultat.

Liknande trådar

Hästvård Först vill jag få skrivit att tid på klinik är bokad. Ber om ursäkt för långt och osammanhängande inlägg. Ursäkta eventuella stavfel...
Svar
0
· Visningar
823
Senast: bexx
·
E
Hästvård Hej! Jag har hört talas om Back on Track-bandage, men inte mer än att jag vet om att det finns. Jag har också hört att det kan vara...
Svar
12
· Visningar
5 308
Senast: Nora
·
E
Hästvård Hej! Har nu kikat lite på andra trådar om ämnet, men inte riktigt funnit svaren på mina undringar... Jag köpte i somras två...
Svar
16
· Visningar
1 448
Senast: Messy
·
E
Hästvård Hej! Jag har ett 17-årigt varmblodssto, som varit ridhäst sedan 4 års ålder, då hon pressades för hårt på travbanan och drog på sig...
Svar
12
· Visningar
2 941
Senast: Pigalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur