Erfarenheter av Schepperke?

Ja tror jag föll för den här hundrasen när jag såg den i en annan tråd, men vill höra era erfarenheter utav rasen? Gärna bilder också =)
Rasdefekter, sjukdomar osv som finns inom rasen?
Hur vanlig är den större ´varianten?
osv
 
Sv: Erfarenheter av Schepperke?

Enda erfarenheten jag har är att det är den hundras som oftast försökt bita mig vid undersökning på kliniken :/.
De är väldigt söta och gulliga annars..
 
Sv: Erfarenheter av Schepperke?

Har lite brådis just nu så jag skall försöka hålla det kort...

Tycker Schipparna är mycket trevliga om man är väl medveten om att det INTE är någon liten lätt sällskapshund man skaffar.

Får ofta höra när vi är hos vet att oj, vad lätthanterlig och trevlig den är. Så ovanstående påstående är nog sant. Men jag är också ganska övertygad om att det väldigt mycket handlar om uppfostran. Sedan tycker jag också att mentaliteten skiljer mellan uppfödarna också.
Så skulle jag rekommendera någon att kolla upp något lite extra så är det detta på föräldradjuren och syskon.

I familjen har vi haft 4 st nu och alla har fått och får alltid positiva kommentarer från vet och vetassistenter. Ofta med en liten tillhörande historia om hur jobbiga de ofta är :-/

Vad man skall vara väl medveten om att de har väldigt starkt vaktinstinkt och mycket av vallhundens intensitet. Tycker man det är ok och är villig att jobba lite så blir det kanontrevliga hundar.

Våran minsting har fått en "skräck-uppfostran". Hon kom samtidigt som vår dotter och jag trodde att det skulle bli mer tid över :-) Trots detta är hon en urgo hund. Pinsamt lydig, framförallt om man ser till den totalt obefintliga träning hon fått.
Hon har alltid ett öga på oss och gör allt och lite till för att göra oss glada. Ett lite knyst från oss och hon bryter alltid det hon gör. Intentiv så det räcker för en hoper hundar...

Nåja, hon är inte ofelbar utan har sina negativa sidor. De andra har vi efter en tid alltid lyckas styra och ha kontroll på vaktningen. Ibland har man tyckt att de varnar för inget men släpper det när vi inte gör något eller säger till. Lillan är mycket tjatigare och är ibland svår att bryta. Ligger nog lite i hennes natur som är en oerhört aktiv dam och skall hålla koll på allt och alla.

Så kort blev det kanske inte :-) kan skriva en massa mer. Det är oerhört trevliga och roliga hundar i alla fall har alla våra fyra varit/är det.

Ps. det dyker upp lite sjuka hundar då och då men jag tror inte det finns några direkta rasbunda sjukdomar. Kolla upp föräldradjuren och syskon. Träffa gärna lite hundar från olika ställen. Många uppfödare är numera ganska aktiva med att mentaltesta, dessa resultat finns på skk.

Återkommer kanske med mer svammel...
 
Sv: Erfarenheter av Schepperke?

En arbetskompis har en liten tik som är otroligt charmig och orädd. Har dock inga bilder.
 
Sv: Erfarenheter av Schepperke?

Jag skrev i den förra tråden,så där finns att läsa.
Annars kan jag bara hålla med i allt Pewa skriver.
Min lilla dam har väldigt nära till skallet. Dock har hon blivit lärd att varna med 1-2 skall om det är något hon reagerar på i och med vaktinstinkten.
Hon är en prima vakthund!:D
Jag skulle rekommendera att vara konsekvent och ha strikta regler kombinerat med en fast hand,och mkt beröm i en schippes uppfostran.
Skällande hund eller inte,lägger nog sina grunder i valpstadiet som det mesta.
En vän som har 3 schipperke har aldrig haft problem med skällande hundar, medans en annan väninna har en schippe som skäller var och varannan minut.
Jag kan märka på min att om hon inte fått arbeta tillräckligt en dag så "gruffar" hon och reagerar på mkt mer än i vanliga fall.
Schipperken är som sagt en ras som behöver arbeta mkt, vilket den gör med glädje och stor framgång i det mesta!;)



6-sidigt album: http://www.pixbox.se/alb83494
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenheter av Schepperke?

Har en bekant som fött upp sådana plus en annan bekant som hade tre stycken. De skäller ! Snacka om att bli utskälld.....

I övrigt verkar de vara trevliga hundar även om jag inte skulle kunna tänka mig ha en sådan, då med tanke på skällandet.
 
Sv: Erfarenheter av Schepperke?

Har en bekant som fött upp sådana plus en annan bekant som hade tre stycken. De skäller ! Snacka om att bli utskälld.....

I övrigt verkar de vara trevliga hundar även om jag inte skulle kunna tänka mig ha en sådan, då med tanke på skällandet.


Schipperken uttrycker sig och varnar med att skälla. Sedan är det upp till ägaren att från början "bestämma" om man tillåter sin hund att skälla oavbrutet för allting, eller att iställer varna 1-2 ggr.
 
Sv: Erfarenheter av Schepperke?

ok, hur har du lärt din hund att inte skälla så mkt då? Vill inte ha en skällig hund men gillar verkligen denna rasen utav vad jag fått berättat för mig...är även inna på Jack Russel eller skåne terrier, men känns som om russel är för skarp
 
Sv: Erfarenheter av Schepperke?

ok, hur har du lärt din hund att inte skälla så mkt då? Vill inte ha en skällig hund men gillar verkligen denna rasen utav vad jag fått berättat för mig...är även inna på Jack Russel eller skåne terrier, men känns som om russel är för skarp

Det finns en himla massa metoder. Eftersom schipperken är så vaksam och allert på vad ägaren gör hela tiden så var det inte speciellt svårt med min.
När hon hörde något och började vakta(skälla) så uppmärksammade jag henne mig själv, och fick henne att tycka att jag var mer spännande och roligare. Bakade sedan in ett kommando och eftersom så blev det helt naturligt för henne att endast varna mig,för att sedan komma springande och lägga sig brevid eller på mig!:D
Svårt att förklara genom att skriva, men som ägare brukar det komma rätt naturligt att veta vad man ska göra,tror jag.:angel:
Allting har som sagt mycket att göra med aktivering!
 
Sv: Erfarenheter av Schepperke?

ok, att de har en benägenhet att vakta fick mig att haja till eftersom att min mammas hund skäller väldigt mkt och det kan vara lite störande...men hon har inte mma haft sedan ung så då kanske det är svårt att få bort skällandet...så det kanske finns hopp för mig haha
 
Sv: Erfarenheter av Schepperke?

tack så mycket för infon...En sak jag undrar när du säger att de är vaktiga ...skäller de mkt då?

Nja, de vaktar :-) och skäller när de upptäcker saker som är ovanliga.
Jämför man med spets eller terrier raser så uppfattar jag ofta dessa som skälliga, dvs de kan ställa sig och skälla utan anledning. En schippe (iallafall de jag träffat) skäller för det händer något, för att göra resten av flocken uppmärksam.

Om jag skall beskriva min yngsta dam som jag tycker skäller för mycket... Vi bor på slutet av en gata. Hon skäller inte när grannar kommer eller går på sina tomter. Däremot hjotar hon till om det kommer gäster eller om de inte har sina vanliga bilar. Kommer främmande folk gåendes på vägen skäller hon för det mesta. Alltid när hon är ute. Knackar det på dörren så skäller hon alltid, är det någon hon känner slutar hon när hon sett vem det är. Är det någon hon inte känner så kan hon bara inte låta bli att stå och småbuffa. (som hostningar). De andra hundarna vi har haft har alla varit lika men dessa har vi lyckats uppfostra till att sluta efter ett skall eller två. Lilla damen (som inte fått samma grundfostran) är "för" skällig för att jag egentligen skulle vara nöjd.
Dock är det inte såå irriterande att jag tagit tag i det:angel:

Så ja de skäller relativt mycket, men med bra uppfostran tycker jag att de inte stör. Ingen av våra har någonsin stått och skällt på inget utan bara för "riktiga" saker.

Tex, hon skäller inte för brevbäraren eller tidningsbudet som kör in på vår uppfart. Däremot skäller hon de gånger jag har beställt taxi som gör likadant.
Här måste det vara att brevbäraren och tidningsbudet kommer vis samma tid för jag tror nog att det inte alltid är samma bilar.
Vi märker dock ofta när grannen som ofta har provbilar från jobbet med sig hem har en sådan. Vi har gemensam infart och då brukar hon slänga ut ett gruff, ett eller två och sedan inget mer.
Stannar en främmande bil kastar hon sig upp i fönstret och spanar, går de ur blir det fullt tjuvalarm på:smirk:

Hmm, undras om denna beskrivning var förklarande. lilljessicah kan kanske fylla på med sina skäll erfaranheter.

Sedan tycker jag mig se en viss skillnad bland de olika linjerna/uppfödarna, några av dessa tycker jag ofta utmärker sig på utställningarna.
 
Sv: Erfarenheter av Schepperke?

om du inte vill ha en skällig hund så är inte JRT den bästa att tänka på då..
De jag känner (är väldigt många) Skäller för minsta lilla och lite mer..
 
Sv: Erfarenheter av Schepperke?

haha ok...låter som mammas hund då, fast man vänjer sig =) Ska verkligen kolla upp med fler uppfödare i närheten av mig så att man kan åka och träffa rasen irl
 
Sv: Erfarenheter av Schepperke?

jo de jag har träffat på har också varit så, förutom min dressyrtränares, han har 4 st på en gård och de är helt tysta..inte ett knyst...man börjar undra vad han har gjort med dem;)
 
Sv: Erfarenheter av Schepperke?

Min dam skäller när :
  • Det ringer på dörren
  • Okända bilar stannar utanför på vändplatsen
  • Det är mörkt ute och hon upptäcker något "hotfullt"
  • Konstiga ovanliga ljud
  • På dalmatiner (jättekonstiga hundar med prickar):D

Genom en bra grunduppfostran okynnesskäller hon inte, utan precis som hennes uppgift för familjen är, så varnar hon som den vakthund hon är.
Jag upplever inte alls detta jobbigt på något sätt, och inte mina grannar heller.:p
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 241
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
973
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
978
Senast: Niyama
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 675
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vinterridbyxor
  • Vetrinär besiktning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp