Jag har en shettis som sällskapshäst. Ponnyn han är sällskap åt är dock bara 1,40 i mankhöjd och av det lättfödda och dessutom ranghöga slaget, så för oss är det tusen gånger enklare med en annan, mindre, ponny i sällskap, än när hon gick tillsammans med andra, större hästar med helt andra foderbehov när vi stod installade hos andra.
Han skos inte, men den stora har å andra sidan skotts första gången nu senast, så egentligen förespråkar jag barfota så länge det går. I övrigt äter han samma foder (men i mindre mängd, så klart) och får exakt samma vård som den större. Han är inte enbart sällskap heller, utan rids tre-fyra gånger i veckan av grannens barnbarn. Dessutom är han inkörd, så det första vi införskaffat en sele så är tanken att han ska köras lite utöver det flickan rider.
Jag hade en travare, som köptes in som ridhäst men som visade sig ha skador från början (som inte visade sig vid veterinärbesiktningen och det var första gången vi köpte häst av någon annan än en bekant så vi röntgade aldrig, och tro mig, vi har lärt oss en ordentlig läxa av det) som gjorde att hon aldrig skulle hålla ens för enklare ridning. Hästen var svindyr i drift, krävde mycket mer mat än halvbloden i stallet, krävde helskoning och regelbundna besök av equiterapeut (även när hon bara skulle gå i hagen), och det var jag/vi faktiskt inte beredda att lägga på en sällskapshäst. Nu rekommenderade veterinären att avliva hästen i vilket fall, men jag hade helt krasst inte haft en "sällskapshäst" som är dyrare i drift än vad min "riktiga" ridhäst är.
Jag skulle inte kalla min shettis för en renodlad sällskapshäst eftersom han faktiskt används, dock inte av mig. Han är självfallet värd lika mycket vård och omsorg som den större ponnyn. Men skulle jag stå i valet att välja mellan en (dyr) sällskapshäst och en (lika dyr) häst som jag hade kunnat rida på i samma utsträckning som den andra ponnyn, hade jag självklart valt det senare alternativet. För oss passar det absolut bäst att ha en liten ponny som sällskap, och jag skulle inte byta ut honom mot en större ponny som jag hade kunnat rida på själv. Men jag skulle inte aktivt leta efter exempelvis en travare bara för att den är billig i inköp.