Erfarenheter av prematura föl?

ameo

Trådstartare
Moderator
En av mina vänner fick ett föl häromdagen, en månad före beräknat. Det finns lite prematurtecken men inget extremt. Veterinär har varit och undersökt den och lungorna verkar funka okej. Men den är lite tröttare än normalfödda föl - vilket må vara förståeligt.

Jag får erkänna att trots över 20 år med hästavel så har jag inte träffat på någon prematur fölunge. Den jag fick på 316 dygn var helt färdigbakad.

Så, till Er som HAR erfarenhet ( @Nafayette t.ex? ), när kan man börja se ljuset i tunneln? Hur fort brukar det gå innan fölen dör, om de tänker göra det? Om det har "vänt" och fölet har blivit lite piggare vid 2 dygns ålder, kan man börja hoppas att den kommer klara sig då?
 
En av mina vänner fick ett föl häromdagen, en månad före beräknat. Det finns lite prematurtecken men inget extremt. Veterinär har varit och undersökt den och lungorna verkar funka okej. Men den är lite tröttare än normalfödda föl - vilket må vara förståeligt.

Jag får erkänna att trots över 20 år med hästavel så har jag inte träffat på någon prematur fölunge. Den jag fick på 316 dygn var helt färdigbakad.

Så, till Er som HAR erfarenhet ( @Nafayette t.ex? ), när kan man börja se ljuset i tunneln? Hur fort brukar det gå innan fölen dör, om de tänker göra det? Om det har "vänt" och fölet har blivit lite piggare vid 2 dygns ålder, kan man börja hoppas att den kommer klara sig då?
Jag fick ju en fölunge som var född ca 1 månad förtidigt och han tillbringade sina första två veckor på Ultuna, det var en lång tråd här om min Ultunabebis. Med facit i hand vet jag inte om det var värt det, men han lever idag(?) och tävlas i dressyr.
 
Vi har haft prematura föl och viktigt förutom koll av antikroppar, bajseriet/kissning så är det värme och vila. Dom är mycket infektionskänsliga så boxhygien är viktigt. Man får lägga mycket åt sidan. Tex att stoet bör ut en sväng. Nä. Hon får allt va kvar inne då ungen måste besparas stress.
Ungen kan bli gasig och då hjälper att understödja med minifom som tar bort bubblor.
Mycket strö för att eliminera sårskador i haser p.g.a. dom har svårare att komma upp och halkar runt på golvet annars.
Om ungen äter och allt det andra utan problem dom första två tre dygnen så bör den största faran vara över. Men fortsatt hög beredskap minst tio dagar till.
Minsta sår eller annat skit äter upp samtliga antikroppar och då kan ungen behövas tankas om med plasma.

Alltså det ÄR väldigt mycket jobb. Så man bör avlösa varann. Annars orkar man inte om det inte går helt radrätt..

Som exempel så fick vi ge plasma 5 gånger, foalcheck det dubbla typ. Bandagetrassel i ett par veckor. Första tre dygnen så handmatade vi ungen varje timme, masserade mage typ dygnet runt..
Det som gjorde att vi fortsatte var att mamman var snäll och tålmodig och att ungen kunde resa upp huvudet själv och även gnägga. I övrigt helt orkeslös.

Så jag har full förståelse för dom som väljer att ta bort.

Lycka till
AM
 
Den som grannen fick och som var prematur tror jag hon var ute hos varannan timme dygnet runt och nappade: Det tog nog nästan en vecka innan han var uppe på benen själv så det är ingen lätt uppgift som hon har framför sig.
 
Min var också prematur. Hon fick dropp och antibiotika, och hjälp att stå upp när hon skulle dia eftersom hon inte om upp själv.. Efter en dag klarade hon det själv. Så det var inte så mycket jobb för mig, men det beror väl på hur tidiga de är, och hur svaga.
 
Vi har haft en prematur. Han var liten och väldigt mjuk lederna, men pigg som en spigg som tur var. Han fick förstoppningskolik någon timme gammal, samtidigt som vi redan hade veterinär på plats för att ta hand om mamman som fått livmoderframfall. Förstoppningen löstes lätt. Fölet var piggt och åt själv utan problem, han låg dygn två på gränsen för att behöva plasma, så vi gav för säkerhets skull. På grund av de mjuka lederna, vilket bland annat gjorde att han var väldigt sabelbent från början, var vi väldigt restriktiva med motionen första veckan. Nu hade vi ju restriktioner på stoet också i några dagar, för att livmodern skulle hålla sig på plats.
Blev väldigt liten och togs sedan bort på grund av en inoperabel benbit i en hovled pga trauma, så hur han hade blivit som vuxen är svårt att veta, förutom det faktum att han var klart under snittet storleksmässigt då.
Dag två, ute på en några minuter lång promenad:


Tre veckor gammal, då han egentligen skulle ha fötts:
 
Fölet ifråga lever och är hur pigg som helst.
Det är en shetlandponny, vilket kanske underlättar en del när det handlar om det där med att ställa sig upp och dia... (de står ju ofta upp inom 10 minuter efter att de kommit ut, t.ex) Ägaren - som just nu är bäbisförälder själv - valde att väcka den en gång i timmen för att påminna den om att den skulle äta. Det verkar ha fungerat bra. Den är inte nappad alls, utan har bara diat.
 

Liknande trådar

Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
850
Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 871
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 305
Senast: athena
·
Avel Inatt fick vårt sto ett dödfött föl. Vi har aldrig haft föl innan. Hur gör man med stoet? Fölet ligger kvar hos henne i hagen med lite...
Svar
10
· Visningar
4 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp