Behöver ordna någon form av ligghall till ponnyerna vi har hemma på foder. Hade först tänkt bygga själva (har en händig make som gillar att bygga saker :-) ) men många jag pratat med menar att det blir billigare att köpa en ligghall/vindskydd i byggsats istället.
Förutsättningarna är följande, vi bygger på lånad mark så vindskyddet måste vara nedmonterbart, vi vet inte hur långvarigt det blir med hästar hemma (kan bli alltifrån bara ett år till många år framöver), vilket innebär att det skulle vara bra om det antingen är billigt att bygga eller möjligt att sälja. Vindskyddet måste fungera för två lösdriftsvana shettisar under hela året. Det ska följa alla regler som finns.
Jag vill helst ha ett vindskydd som är ca 3*6 m och med höjd godkänd även för en stor häst för det skulle innebära att jag har möjlighet att låta min stora häst gå där också under någon period i framtiden (då med endast en ponny som sällskap).
Vad skulle ni ha valt att göra? Och om ni skulle välja ett färdigt vindskydd i byggsats, är det någon tillverkare som kan rekommenderas/bör undvikas? (får man fråga det???) Letar man på nätet hittar man rätt många tillverkare som erbjuder väldigt lika vindskydd till ungefär samma pris så det är inte lätt att veta vad man ska satsa på.
Vi har både byggt själva (med hantverkare till hjälp) och köpt (och monterat) byggsats från en av de stora kända svenska hästboxtillverkarna.
Våra ligghallar har varit större än det du pratar om, 45 kvm resp. 60 kvm.
Det blev riktigt dyrt att bygga helt själv! Eftersom vi inte "råkade ha" en massa grova stolpar/reglar till stommen liggande eller sågar eget virke, så fick vi köpa varenda lecasten (grunden) och veranda brädlapp på "brädgården".
Bara materialet kostade lika mycket som en byggsats av bra kvalité hos någon av de stora etablerade boxtillverkarna, och då återstod att se till att få det monterat byggnadstekniskt korrekt och göra rätt enligt jordbruksverkets regler. Vi kunde bara hantlanga åt snickaren, och se till att läsa regler...
Nu har vi stora, tunga hästar, och måste ha virke i väggarna som är 4 cm tjock för att tåla eventuella sparkar, och såpass mycket djur, så att vi måste förpröva (åtminstone första lösdriften), så vi behöver både göra rätt enligt reglerna, och använda rejäla dimensioner på konstruktionen.
Den större lösdriften i byggsats, kostade mindre än den första och mindre lösdriften! Och då har tillverkaren stämt av med Jordbruksverket (eller om det var länsstyrelsen i länet där de finns), att regler blir tillgodosedda.
Vi tog hjälp med att göra en grundsyll i betong (ett slags ram/grund att fästa väggarna på, vi ville inte ha plintar och det är för blåsigt här för att bara ha enkla jordankare) och med att gräva och grusa. Sedan monterade vi med lite extra hjälp från grannar och vänner väggar och tak. Det var ungefär som att montera en gigantisk box, alltså metallramar som skruvades fast på grunden, och så färdigkapade brädor som boxfyllning. Vi använde traktorns lastare för att lyfta upp de färdigkapade (i rätt längd) takplåtarna med kondensskydd.
Att sätta upp/ihop den monteringsfärdiga ligghallen tog två dagar för 4-5 personer. Alla delar fannsmed, inklusive skruvar och bultar, och en bra monteringsanvisning underlättade. Hade vi jobbat själva, hade det väl tagit ett par dagar till. Sedan målade vi, lät det torka, och så fick hästarna flytta in.
Skulle vi vilja flytta, ta bort eller sälja den monteringsfärdiga ligghallen, så går den att montera ner, precis som en stallbox, i delar, och lasta på en större släpkärra eller mindre lastbil, och köra iväg. Bara grunden och gruset blir kvar.
Jag har sett att det kommit en del nya försäljare av enklare vindskydd/ligghallar helt i trä, som ser ut att vara betydligt billigare än den monteringsfärdiga lösdriften vi satte upp. Dessa verkar finnas endast i ett fåtal standardstorlekar, men 3x6 är en sådan där vanlig storlek., De här billigare varianterna har ibland klenare plankor som standard i väggarna, men de dessa räcker nog till Shettisar. Grövre plank kan man få mot tillägg.
Hur lätt det kan vara att montera upp och ner dessa vet jag inte, men att de är mycket billigare att köpa, än att köpa motsvarande mängd virke i bygghandeln är jag fullständigt övertygad om.
Vi funderar på att sätta upp en mindre ligghall (kanske 4x6) i en av sommarhagarna, mer som sol- regn- och insektsskydd under betesperioden, och då ligger de där lite enklare varianterna bra till.
Jag skulle aldrig ge mig på att bygga från scratch igen, de som får till bra och billiga ligghallar på det sättet, har oftast tillgång till gratis virke (åtminstone delvis), och har en nära släkting med gedigna byggkunskaper och tillgång till grävmaskin, som hjälper till med själva bygget utan att ta betalt.