Erfarenheter av ligghallar/vindskydd i byggsats

ylvalill

Trådstartare
Behöver ordna någon form av ligghall till ponnyerna vi har hemma på foder. Hade först tänkt bygga själva (har en händig make som gillar att bygga saker :-) ) men många jag pratat med menar att det blir billigare att köpa en ligghall/vindskydd i byggsats istället.

Förutsättningarna är följande, vi bygger på lånad mark så vindskyddet måste vara nedmonterbart, vi vet inte hur långvarigt det blir med hästar hemma (kan bli alltifrån bara ett år till många år framöver), vilket innebär att det skulle vara bra om det antingen är billigt att bygga eller möjligt att sälja. Vindskyddet måste fungera för två lösdriftsvana shettisar under hela året. Det ska följa alla regler som finns.

Jag vill helst ha ett vindskydd som är ca 3*6 m och med höjd godkänd även för en stor häst för det skulle innebära att jag har möjlighet att låta min stora häst gå där också under någon period i framtiden (då med endast en ponny som sällskap).

Vad skulle ni ha valt att göra? Och om ni skulle välja ett färdigt vindskydd i byggsats, är det någon tillverkare som kan rekommenderas/bör undvikas? (får man fråga det???) Letar man på nätet hittar man rätt många tillverkare som erbjuder väldigt lika vindskydd till ungefär samma pris så det är inte lätt att veta vad man ska satsa på.

Behöver ordna någon form av ligghall till ponnyerna vi har hemma på foder. Hade först tänkt bygga själva (har en händig make som gillar att bygga saker :-) ) men många jag pratat med menar att det blir billigare att köpa en ligghall/vindskydd i byggsats istället.

Förutsättningarna är följande, vi bygger på lånad mark så vindskyddet måste vara nedmonterbart, vi vet inte hur långvarigt det blir med hästar hemma (kan bli alltifrån bara ett år till många år framöver), vilket innebär att det skulle vara bra om det antingen är billigt att bygga eller möjligt att sälja. Vindskyddet måste fungera för två lösdriftsvana shettisar under hela året. Det ska följa alla regler som finns.

Jag vill helst ha ett vindskydd som är ca 3*6 m och med höjd godkänd även för en stor häst för det skulle innebära att jag har möjlighet att låta min stora häst gå där också under någon period i framtiden (då med endast en ponny som sällskap).

Vad skulle ni ha valt att göra? Och om ni skulle välja ett färdigt vindskydd i byggsats, är det någon tillverkare som kan rekommenderas/bör undvikas? (får man fråga det???) Letar man på nätet hittar man rätt många tillverkare som erbjuder väldigt lika vindskydd till ungefär samma pris så det är inte lätt att veta vad man ska satsa på.

Vi har både byggt själva (med hantverkare till hjälp) och köpt (och monterat) byggsats från en av de stora kända svenska hästboxtillverkarna.

Våra ligghallar har varit större än det du pratar om, 45 kvm resp. 60 kvm.

Det blev riktigt dyrt att bygga helt själv! Eftersom vi inte "råkade ha" en massa grova stolpar/reglar till stommen liggande eller sågar eget virke, så fick vi köpa varenda lecasten (grunden) och veranda brädlapp på "brädgården".
Bara materialet kostade lika mycket som en byggsats av bra kvalité hos någon av de stora etablerade boxtillverkarna, och då återstod att se till att få det monterat byggnadstekniskt korrekt och göra rätt enligt jordbruksverkets regler. Vi kunde bara hantlanga åt snickaren, och se till att läsa regler...
Nu har vi stora, tunga hästar, och måste ha virke i väggarna som är 4 cm tjock för att tåla eventuella sparkar, och såpass mycket djur, så att vi måste förpröva (åtminstone första lösdriften), så vi behöver både göra rätt enligt reglerna, och använda rejäla dimensioner på konstruktionen.

Den större lösdriften i byggsats, kostade mindre än den första och mindre lösdriften! Och då har tillverkaren stämt av med Jordbruksverket (eller om det var länsstyrelsen i länet där de finns), att regler blir tillgodosedda.

Vi tog hjälp med att göra en grundsyll i betong (ett slags ram/grund att fästa väggarna på, vi ville inte ha plintar och det är för blåsigt här för att bara ha enkla jordankare) och med att gräva och grusa. Sedan monterade vi med lite extra hjälp från grannar och vänner väggar och tak. Det var ungefär som att montera en gigantisk box, alltså metallramar som skruvades fast på grunden, och så färdigkapade brädor som boxfyllning. Vi använde traktorns lastare för att lyfta upp de färdigkapade (i rätt längd) takplåtarna med kondensskydd.

Att sätta upp/ihop den monteringsfärdiga ligghallen tog två dagar för 4-5 personer. Alla delar fannsmed, inklusive skruvar och bultar, och en bra monteringsanvisning underlättade. Hade vi jobbat själva, hade det väl tagit ett par dagar till. Sedan målade vi, lät det torka, och så fick hästarna flytta in.

Skulle vi vilja flytta, ta bort eller sälja den monteringsfärdiga ligghallen, så går den att montera ner, precis som en stallbox, i delar, och lasta på en större släpkärra eller mindre lastbil, och köra iväg. Bara grunden och gruset blir kvar.

Jag har sett att det kommit en del nya försäljare av enklare vindskydd/ligghallar helt i trä, som ser ut att vara betydligt billigare än den monteringsfärdiga lösdriften vi satte upp. Dessa verkar finnas endast i ett fåtal standardstorlekar, men 3x6 är en sådan där vanlig storlek., De här billigare varianterna har ibland klenare plankor som standard i väggarna, men de dessa räcker nog till Shettisar. Grövre plank kan man få mot tillägg.

Hur lätt det kan vara att montera upp och ner dessa vet jag inte, men att de är mycket billigare att köpa, än att köpa motsvarande mängd virke i bygghandeln är jag fullständigt övertygad om.

Vi funderar på att sätta upp en mindre ligghall (kanske 4x6) i en av sommarhagarna, mer som sol- regn- och insektsskydd under betesperioden, och då ligger de där lite enklare varianterna bra till.

Jag skulle aldrig ge mig på att bygga från scratch igen, de som får till bra och billiga ligghallar på det sättet, har oftast tillgång till gratis virke (åtminstone delvis), och har en nära släkting med gedigna byggkunskaper och tillgång till grävmaskin, som hjälper till med själva bygget utan att ta betalt.

med de måtten är det godkänt för 2 shetlandsponnyer och en stor häst, så du behöver inte ta bort någon av ponnyerna för den sakens skull.

Vi håller på att pussla ihop en byggsats, det blir säkert bra när vi bara har tid att göra det klart... :p

En rundbågehall skulle kanske kunna vara något?

Jag förstår inte hur det kan bli dyrare att själv bygga än att ha en byggsats?
Jag ska ha hantverkare som ska bygga min 50 kvm stora ligghall och de tar mindre i både virke och arbete än vad det skulle kosta att sätta upp en klar hall.

Jag kan visa mina kalkyler för bägge hallarna.

Ska man betala hantverkarna med kvitto, till normala timpriser, och köpa virke i de dimensioner som krävs för både snölaster och sparkar från stora hästar från vanliga bygghandeln, så kostar det helt enkelt mera än att sätta upp en byggsats.

Dessutom kan man vara säker på att länsstyrelsen godkänner ligghallen eftersom boxföretaget har koll på alla regler.
Därmed inte sagt att man inte själv kan planera efter reglerna, men risken finns ju att man misslyckas på någon punkt.

Rundbågehall är faktiskt ett bra förslag. Går att sälja, går att flytta i hagen, och går att ta med sig när man flyttar.
Och är inte särskilt dyra.

Det som talar emot är nog det estetiska i så fall.

Har själv funderat på en sådan för min "lite mindre ligghall i sommarhagen", men marken lutar så pass mycket på bästa platsen för ligghall, så den behöver ha ingång från långsidan istället för kortsidan (som rundbågehallen har), för att det ska bli bra just där.

Rundbågehall är faktiskt ett bra förslag. Går att sälja, går att flytta i hagen, och går att ta med sig när man flyttar.

Har själv funderat på en sådan för min "lite mindre ligghall i sommarhagen", men marken lutar så pass mycket på bästa platsen för ligghall, så den behöver ha ingång från långsidan istället för kortsidan (som rundbågehallen har), för att det ska bli bra just där.
Men det är bara den del av båghallen som är över 2,20 i takhöjd som räknas som liggarea. Det kan vara bra att tänka på. Inte de minsta modellerna av båghallar med andra ord.

Jag kan visa mina kalkyler för bägge hallarna.

Ska man betala hantverkarna med kvitto, till normala timpriser, och köpa virke i de dimensioner som krävs för både snölaster och sparkar från stora hästar från vanliga bygghandeln, så kostar det helt enkelt mera än att sätta upp en byggsats.

Dessutom kan man vara säker på att länsstyrelsen godkänner ligghallen eftersom boxföretaget har koll på alla regler.
Därmed inte sagt att man inte själv kan planera efter reglerna, men risken finns ju att man misslyckas på någon punkt.
Vi har koll på allt sånt men det blir ändå billigare. Givetvis med rotavdraget.

Vi har två olika sorters ligghallar i våra hagar. Denna sort borde väl inte vara så dyr att göra och borde väl passa till shettisar?
11793390_10204286873835224_2125434990_n_zpsbssaglcm.jpg

Sen har vi två såna här i varsina lösdrift;
11816028_10204286873755222_2013028942_n_zpsqgu4phu8.jpg

Skumt. Byggarna sa att rotavdraget inte var några problem. Ska dock kolla igen innan vi bygger. Tack för informationen.
Ja, kolla det, men jag är rätt tvärsäker på att det inte gäller ekonomibyggnader. Det kan väl hända att en del hantverkare hjälper till att dra av för sånt som inte är avdragsgillt, men det är inte något jag tycker att man ska ställa upp på. ROT ligger ju i blåsväder för att tas bort och då behöver man ju inte bidra till att det försvinner ännu fortare pga att hantverkarna fuskar ;)

Ja, kolla det, men jag är rätt tvärsäker på att det inte gäller ekonomibyggnader. Det kan väl hända att en del hantverkare hjälper till att dra av för sånt som inte är avdragsgillt, men det är inte något jag tycker att man ska ställa upp på. ROT ligger ju i blåsväder för att tas bort och då behöver man ju inte bidra till att det försvinner ännu fortare pga att hantverkarna fuskar ;)

På en gård, så kan man dra av momsen för ekonomibyggnader, men då kan man inte samtidigt göra ROT-avdrag.
När jag säger att det är dyrare att bygga ligghall "själv" från lösvirke med hantverkarhjälp än att sätta upp en byggsats, så är det "ekonomibyggnad på lantbruksfastighet" jag tänker på.

Om man bor på fastighet som inte är en gård och inte drar av moms, så kan man antagligen bygga en sidobyggnad som man får göra ROT-avdrag för, men jag skulle nog kolla med skattemyndigheten först. Man kan inte får ROT-avdrag för vilka byggnader som helst.

Det har förekommit att en del mindre nogräknade byggare, sätter en del av materialet (som man inte får ROT-avdrag för, utan bara för arbetskostnad) som "arbetstid" på fakturan. Det gör det svårt för ärliga byggare att konkurrera och är ett fusk med våra gemensamma pengar.

Bygger man en ekonomibyggnad på sin gård, där man bedriver lantbruksverksamhet och är momsregistrerad, så är normalt byggnaden bygglovsbefriad.

Bygger man en byggnad på en annan typ av fastighet, så behövs oftast bygglov. Det är kommunens som handlägger bygglov. Att bygga utan bygglov när sådant krävs, kan bli väldigt dyrbart, och man kan bli ålagd att riva byggnaden.

Ja
På en gård, så kan man dra av momsen för ekonomibyggnader, men då kan man inte samtidigt göra ROT-avdrag.
När jag säger att det är dyrare att bygga ligghall "själv" från lösvirke med hantverkarhjälp än att sätta upp en byggsats, så är det "ekonomibyggnad på lantbruksfastighet" jag tänker på.

Om man bor på fastighet som inte är en gård och inte drar av moms, så kan man antagligen bygga en sidobyggnad som man får göra ROT-avdrag för, men jag skulle nog kolla med skattemyndigheten först. Man kan inte får ROT-avdrag för vilka byggnader som helst.

Det har förekommit att en del mindre nogräknade byggare, sätter en del av materialet (som man inte får ROT-avdrag för, utan bara för arbetskostnad) som "arbetstid" på fakturan. Det gör det svårt för ärliga byggare att konkurrera och är ett fusk med våra gemensamma pengar.

Bygger man en ekonomibyggnad på sin gård, där man bedriver lantbruksverksamhet och är momsregistrerad, så är normalt byggnaden bygglovsbefriad.

Bygger man en byggnad på en annan typ av fastighet, så behövs oftast bygglov. Det är kommunens som handlägger bygglov. Att bygga utan bygglov när sådant krävs, kan bli väldigt dyrbart, och man kan bli ålagd att riva byggnaden.
Ja, det där med bygglov och det känner jag till. Men ligghallar är som sagt väldigt tveksamt när det gäller ROT

Tack för alla svar! Kul att höra hur ni löst det. :)

med de måtten är det godkänt för 2 shetlandsponnyer och en stor häst, så du behöver inte ta bort någon av ponnyerna för den sakens skull.

Jo, jag vet :). Shettisarna är bara på foder och tyvärr snart urvuxna så om barnens intresse håller i sig lär det få bli en större ponny inom en inte allt för avlägsen framtid. (Fast nu börjar de fastna för körning så vem vet...:D )

Är en sådan hall godkänd för hästar då? Känner mig osäker på vilka krav som finns på materialet i ligghallen. Måtten har jag koll på och sen har jag hittat nåt om att väggar ska kunna "stå emot en spark", men vad krävs för att de ska göra det då? Om vi bygger själva har jag funderat på att klä insidan med osb-skivor, är det starkt nog? Behövs det dubbla lager?

Utseendet på hallen har ingen större betydelse. Där den ska placeras syns den bara när man är inne i hagen. Det är ett större problem att öppningen är på kortsidan, det passar egentligen inte, men det kanske skulle kunna gå att lösa på nåt sätt.

Vi har två olika sorters ligghallar i våra hagar. Denna sort borde väl inte vara så dyr att göra och borde väl passa till shettisar?
11793390_10204286873835224_2125434990_n_zpsbssaglcm.jpg

Typ nåt sånt hade vi tänkt om vi ska bygga själva, fast ev klätt på insidan då, men det kanske man inte måste göra? Har så svårt att tro att något sånt skulle kosta 25.000:- att bygga (vilket byggsatserna verkar kosta). Några hantverkare är inte aktuellt, vi klarar att bygga själva. :)

Vi har både byggt själva (med hantverkare till hjälp) och köpt (och monterat) byggsats från en av de stora kända svenska hästboxtillverkarna.

Du har möjligtvis inte bilder på era ligghallar? Låter som ni byggt rejäla hallar och det vore kul med lite mer inspiration! :)

Ja

Ja, det där med bygglov och det känner jag till. Men ligghallar är som sagt väldigt tveksamt när det gäller ROT
Kollade lite mer om det där med ROT. Det är bara nya tillbyggnader som "sitter ihop med bostadshuset", som man kan få rotavdrag för. Inte för att bygga Garage, Attefallshus, förrådsbodar m.m.

Så ROT-avdrag för ligghall är jag närmast bergsäker på att det inte är inom reglerna.

Du har möjligtvis inte bilder på era ligghallar? Låter som ni byggt rejäla hallar och det vore kul med lite mer inspiration! :)

Vår ligghall på 60 kvm, som är monteringsfärdig kan ses på den svenska tillverkarens hemsida och på deras internet reklam.

Jag skickar PM så att jag inte gör reklam för företaget.

Den är rödmålad utanpå, med linoljefärg som målas en gång och ser ut som falu rödfärg, men som inte färgar av sig om hästen gnider sig, vitmålad inuti med samma färgtyp och antal strykningar. Vi, och hästarna, är mycket nöjda med den hallen.

Den andra ligghallen har jag bilder på i datorn någonstans, men hinner inte ta fram nu, samt att jag ska resa bort i kväll och kommer hem på måndag. Jag återkommer med de bilderna efter helgen.

Tack för alla svar! Kul att höra hur ni löst det. :)

Jo, jag vet :). Shettisarna är bara på foder och tyvärr snart urvuxna så om barnens intresse håller i sig lär det få bli en större ponny inom en inte allt för avlägsen framtid. (Fast nu börjar de fastna för körning så vem vet...:D )

Är en sådan hall godkänd för hästar då? Känner mig osäker på vilka krav som finns på materialet i ligghallen. Måtten har jag koll på och sen har jag hittat nåt om att väggar ska kunna "stå emot en spark", men vad krävs för att de ska göra det då? Om vi bygger själva har jag funderat på att klä insidan med osb-skivor, är det starkt nog? Behövs det dubbla lager?

Utseendet på hallen har ingen större betydelse. Där den ska placeras syns den bara när man är inne i hagen. Det är ett större problem att öppningen är på kortsidan, det passar egentligen inte, men det kanske skulle kunna gå att lösa på nåt sätt.

Typ nåt sånt hade vi tänkt om vi ska bygga själva, fast ev klätt på insidan då, men det kanske man inte måste göra? Har så svårt att tro att något sånt skulle kosta 25.000:- att bygga (vilket byggsatserna verkar kosta). Några hantverkare är inte aktuellt, vi klarar att bygga själva. :)

Rundbågehallar är godkända för hästar. Jag känner flera stora uppfödare som har sådana, sådana som absolut måste förpröva och ha alla tillstånd i ordning.

Liknande trådar

Anläggning Det kan eventuellt bli aktuellt att försöka ordna en enklare lösdrift på befintlig anläggning. Det skulle handla om att i en redan...
Svar
11
· Visningar
1 572
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 783
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar