Erfarenheter av långvarig kortisonbehandling?

Etienne

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenheter av långtidsbehandling med kortison för tarmproblem?

Jag har en 17-årig valack med lång historik av buköppning, återkommande koliker mm. Han har nu diagnosen kronisk inflammation i magsäck och tarm samt sammanväxningar. Det har blivit många klinikbesök genom åren och senaste vändan diskuterade jag och vet ev kortisonbehandling ifall kortfiberdiet inte skulle vara tillräckligt. Nu fick han kolik igen under förra veckan vilken gick över men jag ska kontakta vet igen imorgon då jag inte får honom att dricka och att han är buköm. Troligtvis kommer detta att komma på tapeten och jag efterlyser därför andras erfarenheter.

Är det värt att prova trots de risker som det medför? Vad innebär det för hästen? Det har varit så många vändor nu för min häst att jag allvarligt börjar fundera på när det är nog eller om man ska ge honom denna sista chans... :confused:

Sv: Erfarenheter av långvarig kortisonbehandling?

HeJ!

Min förra häst fick kortison i ca 6 månader, skulle fått resten av livet om hon inte skadat sej på andra sätt. Hon hade en inflammation i blodkärlen i benen som återkom så fort vi slutade med kortisonet. Hon fick från början en hög dos, men den sänktes till "underhåll" ganska snabbt. Jag märkte ingen skillnad som helst på pållans välmående (utom att inflammationen dämpades såklart).

Hon fick kortison varannan dag morgon och kväll- tydligen är det mindre risk för biverkningar då. Och hon fick gå på bete som vanliga hästar- hon behandlades som en vanlig häst, men med ett extra "kosttillskott".

/ Lavinia

en av våra fick 2 kurer efter varanndra med kortison tabletter pga. en förträngning i nedre delen av luftvägen. veterinären påtalade risken för fång, vilket hon oxå fick strax efter andra kuren. lindrig roteration enligt röntgen som dock gick tillbaks efter ett halvårs box/sjukhage vila.

det innebär en stor risk för fång! så du får väga det ena mot det andra. själv skyr jag kortison som pesten, båda till mig själv och djuren. ibland finns ingen annan utväg men jag undviker det i det längsta.

Är det så farligt med kortison till häst alltså? Vi överväger att ge mitt sto det nu då hon haft problem med ödem ett bra tag nu och ingen vet vad det är för fel! Har tagit en uppsjö av prover..njurar,lever,infektion,virus,parasiter mm.. har lyssnat på hjärta och lungor..det finns inget fel.gav en kortison spruta för ett tag sedan och den fungerade väldigt bra. På vilket sätt är det farligt? jag märker ju att veterinären drar sig för att använda det.

kortison är ju kortison... spruta har jag inte hört så mkt. biverkningar om (eller upplevt) men för mkt. kortison är inte bra vare sig för människor eller djur, dock nödvändigt ibland.

äter hästen en kur tabletter så är en vanlig biverkning fång.. men man får ju sätta vinsten av att ge det i förhållande till riskerna. vår häst hade en förträngning i luftstrupen och luft måste ju alla ha :angel: fanns inte mkt. allternativ.

fång fick hon och roteration likaså även om den vart lindrig. nu blev det inte så väldigt allvarligt eftersom vi va medvetna om risken och åkte in och röntgade redan då vi märkte en liten ändring i rörelsemönstret, hon hade då varken puls eller "fångsteg/ställning" och sattes på beh och boxvila direkt.

Nej, kortison i terapeutiska doser innebär inte en JÄTTEstor risk för fång. Folk "avskyr" kortison - själv har jag svårt att begripa varför. Rätt använt är det ett fantastiskt läkemedel och i många fall, som t ex detta eller vid svår RAO, bör man definitivt överväga att sätta in det.

Visst medför det biverkningar, men i ert fall går det säkert att gå ner i dos till t ex varannan dag efter en tid och då minskar riskerna avsevärt.

Alternativet verkar inte heller helt riskfritt!

det innebär en stor risk för fång! så du får väga det ena mot det andra. själv skyr jag kortison som pesten, båda till mig själv och djuren. ibland finns ingen annan utväg men jag undviker det i det längsta.

I vårt fall är alternativen inte roligare än riskerna med kortisonet så därför vill jag samla så mycket kött på benen som möjligt utöver den information som veterinären tillhandahåller innan jag tar mitt beslut.

Det var intressant att läsa om olika erfarenheter.

Jag är hemma efter en lång dag och hästen står nu på strömsholm med en rejäl förstoppning :(. Imorse hade han inte druckit alls och lyckligtvis tar det 5 min till närmsta atg-klinik så jag ringde och frågade om jag kunde komma in så att han kunde få dropp. Med hans historik fick vi komma direkt. Min häst var lugn och verkade normal när jag kom till stallet. Jag lastade, stängde och går in i stallet för att släcka och när jag kommer ut försöker han lägga sig i transporten och slår vilt omkring sig. Jag kan säga att det var skräckfyllda 5 min innan jag var på atg. Väggarna på transporten bågnade...:eek::cry:

Hur som helst så fick han lugnande och smärtstillande i transporten, han hade puls på 80, stackaren. De behandlade honom i ett par timmar men han var så pass dehydrerad och visade klart obehag så både jag och vet tyckte att det bästa vore att fortsätta behandlingen och att han har tillgång till vård under kväll/natt. Det var bara att köra vidare till strömsholm med en drogad häst.

Nu är det bara att vänta och se om han reder ut det :( och vad som sen kan vara aktuellt när det gäller behandling av inflammationerna i tarmarna. Buköppning har jag sagt nej till. Han har haft problem till och från i 4 år och någonstans måste jag dra gränsen. Det är sjukt jobbigt att vara den som avgör liv eller död men jag försöker tänka på vad som är bäst för min fina vän.... :cry:

Det blev långt men man är något emotionell just nu...

Vi är ett par st här på buke som skrev i en "diarré-tråd" för något år sedan. En av de andra provade kortison länge till sin häst mot tarmproblem (kronisk inflammation) medan jag fick salazopurin till min. Jag tror att den andra tjejen gick över till salazo och att det funkade för dem. Salazopurin är alltså ett receptbelagt läkemedel. Har ni pratat om det? Kanske kan du fråga din veterinär om det? Det har inte alls samma bieffekter som kortison.

Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra för din häst!

Jag har också medicinerat en häst som fick kolit av långvarig diarre. Kuren av salazopurin var ca 5veckor med hög dos från början som sedan trappades ner de sista veckorna. Min häst blev frisk och fri från sina problem, men kan tyvärr inte äta Hösilage då pajar magen igen. Fungerar bra på torrt hö, men är väldigt känslig för att gå och äta gammalt gräs/fruset gräs etc, så tyvärr så går han just nu bara i en sandpaddock. Detta pga ett besök på djursjukhus i Nov pga gaskolik...Men magen mår bra nu, ingen diarre eller rinnit i rumpan och hästen är pigg och glad igen.

Jag pratade med min vet om riskerna vid kortison,och han sa att det ligger en liten risk för fång vid längre behandlingar,men vi skulle bara ge några dagar för att se om ödemen går bort.Då var det ingen fara tydligen.Det är tabletter som man krossar i kraftfodret.han kallar det för "bollar" (något ord innan som jag inte kommer ihåg.)Jag kunde få ge henne sprutor om jag ville,han rekommenderade det först,men hon e så jävlig att spruta så jag känner inte att jag vill göra det.Ska försöka igen ikväll med den jag har i kylen..men hon spänner sig så nålen pluppar ut..dår häst..suck..är ganska van vid att sätta sprutor..men denna är hopplös..

Jag har också funderat på om hagen ställer till det för honom men det verkar inte som om ngn vet som vi träffat varit inne på det spåret. Man kan ju leta sig blind på anledningar. Jag kom på mig själv med att undra om det faktum att han blivit uppstressad ett par gånger under föregående vecka kan ha påverkat (klippning, utsläppt med innetäcke i snöglopp av misstag=frös så han skakade ordentligt och när en häst slog i ett galler på gången utanför boxen och gick omkull) men då kom jag på mig själv...:angel:, det finns ju gränser för vilka företeelser man kan kontrollera och inte minst vad hästen påverkas av.

En sak har jag funderat på och det är att alla hästar som jag hittills läst om som behandlats med kortison har varit diarre-hästar. Min har inte alls de problemen, han blir förstoppad... Jag antar att det beror på att han har så pass försämrad motorik pga ärrvävnad och sammanväxningar.

Jag har också funderat på om hagen ställer till det för honom men det verkar inte som om ngn vet som vi träffat varit inne på det spåret. Man kan ju leta sig blind på anledningar. Jag kom på mig själv med att undra om det faktum att han blivit uppstressad ett par gånger under föregående vecka kan ha påverkat (klippning, utsläppt med innetäcke i snöglopp av misstag=frös så han skakade ordentligt och när en häst slog i ett galler på gången utanför boxen och gick omkull) men då kom jag på mig själv...:angel:, det finns ju gränser för vilka företeelser man kan kontrollera och inte minst vad hästen påverkas av.

En sak har jag funderat på och det är att alla hästar som jag hittills läst om som behandlats med kortison har varit diarre-hästar. Min har inte alls de problemen, han blir förstoppad... Jag antar att det beror på att han har så pass försämrad motorik pga ärrvävnad och sammanväxningar.

Diarre kan vara ett tecken på förstoppning. Så är det iaf på människor.

ang hagen så säger en av mina vet. att gaskolik ofta beror på att dom äter rester av gammalt hö od.

Denna häst upphör aldrig att förvåna mig... Pratade med vet idag och han hade fått 40 l dropp under natten + de 15 på ATG. Sen hade han själv druckit 20l självmant (han hade alltså inte ens druckit 40l på 5 dygn hemma trots äppeljuice, betfor, melass, salt etc). Han hade bajsat och vid rektalisering kändes inte längre någon förstoppning samt är vääääldigt hungrig. När jag lämnade honom stod hela hästen och skakade så det låter som en rejäl förbättring i AT. :)

Vet ringde idag för att kolla av hur det ligger till ekonomiskt och hon verkade instämma i mitt beslut att avstå buköppning om han skulle bli sämre. Däremot så får de behandla så länge han har en rimlig chans, visar att han vill äta och försäkringen täcker.
De gjorde en biopsi idag och det är beslutat att vi ska sätta in kortison. Jag börjar såklart redan oroa mig för hur det ska gå med hagen då det är fruset och barmark=fruset gammalt gräs i hagen och till våren när gräset kommer. Men men, den tiden den sorgen, med lite tur kommer han kanske hem till helgen så får vi börja där.

Ibland tror jag att han har nio liv...:crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 945
Senast: Nominous
·
Q
Hundhälsa Idag var vi på återbesök på djursjukhuset i Hbg och skulle få svar på biopsierna från mage och tarm på min 2-årige hund. Veterinären såg...
2 3
Svar
55
· Visningar
49 090
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Nu vet jag inte om denna tråd ligger rätt men isf får moderatorn flytta den. Min fråga är egentligen inte så mycket om hästvård utan en...
2
Svar
25
· Visningar
4 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat