Min hund fick också diagnosen inflammation i tjocktarm, tunntarem och magsäck och "allergi" mot protiener. Vet. (på en stor erkänd klinik) kunde inte svara på om det skulle bli kroniskt, men hon trodde det och satte in hög kortison dos. Min hund var då 1,5år och jag åkte in akut med henne då hon hade blodiga diareer...
Hon har alltid varit smalare än jag velat, men aldrig dålig i magen. Det rekommenderades hills foder och sen var det inget mer med det. Efter ett halvår insåg jag att detta inte håller och jag vände mig till en annan klinik. Det första han gjorde var att ta ett allergi prov för att se EXAKT vad det var hon inte tålde.
Visade sig att hon inte tålde något annat än gris, lam, kalkon, ris, havre och potatis. Hon har alltså inte tålt ett enda foder jag gett henne i hela hennes liv,varken torrfoder, färskfoder eller hemlagat, och INTE heller det foder veterinären tyckte att hon skulle äta.
Nu efter ca 3 månader med ett "vanligt" low allergen foder, som går att köpa i hund-butiker, så har hon gått upp till normalvikt, hon kliar sig inte längre, mjällar inte och hennes päls har börjat växa tillbaka!
Dessutom så har hon blivit IR behandlad tre ggr och det fick min stressade lilla tik att bli harmonisk. Tack och lov att jag hittade denna kvinna för hon har gjort underverk!!!!!
Vi har en lång bit kvar innan allt är läkt och hon är avslappnad och lugn, men hade jag inte bytt veterinär så hade fortfarande stått och stampat på samma ställe.
Tyvärr så får man inte alltid den hjälp ens hund förtjänar, och man får lära sig mkt på egen hand.
Jag hoppas det löser sig för dig (och alla andra), jag vet hur det är att känna sig hjälplös... Kramar