sök lite på nätet om omskolade travare, det finns seriöst folk som har mycket erfarenheter...
Jag som har aktiva travare kan ju komma med lite råd om HUR en sån hästs liv ser ut under "vår" period
en travare SKALL ha framförhållning, det är något vi lär dom(utan för dens skull att enl oss dom blir heta, men en del som vill rida tycker det)
Vi longerar sällan eller aldrig
sen ser ju travarna ut precis hur somhelst, en del är långa, andra korta, stora , små, flackt steg, runt steg, trång bak, bred bak...det gäller ju att se vad för genetiska fysiska förutsättningar just DIN häst har..
Jag kan tänka mig att en fd travare kan bli väldigt förvirrad då den skall "skolas om" om man inte har bakrunden klar för sig...dom har blivit lärda på ett sätt och ofta så tror den nya ägaren att "den är räddaren i nöden" och skall sätta igång och få hästen "lugn"...lugn är relativt i en travares liv, det en ridnisse tycker är skogstokigt, tycker förmodligen vi är normalt

att ha ett joggtempo på en travare för oss är kanske skentrav för andra

...då börjas det att hållas in och ryttaren blir osäker och håller fast hårdare o hårdare och hästen blir mer än förvirrad
sen beror det ju på vilken träningsstatus hästen haft när ni tar över, den kanske är i full kondition och
behöver ta sig en grävare då och då
Jag kommer säkert på mera såna här situationer, men jag hoppas att du förstår din häst...då finns inget bättre än en travare