Erfarenheter av Eponan???

M

manina

Hej hej!!!

Är det nån som har erfarenhet av Bent sadeln Eponan? Funderar på å köpa en, men vill höra lite om vad andra tycker.

Hållbarheten på en sån sadel? Vikt?
 
Sv: Erfarenheter av Eponan???

Jag äger ingen Epona själv men jag lånade en under förra hösten och för min del var det en positiv upplevelse. Den låg mycket bra på min häst och jag satt bra i den. Det faktum att den förmedlar minsta lilla rörelse av ryttaren till hästen är naturligtvis både bra och dåligt. Jag upplevde att den hjälpte till att "lära" mig att hålla lite bättre koll på kroppen och hur lite som egentligen behövs för att hästen ska reagera.

Jag har hört att Eponan är designad av Bent för Bent och att man inte borde rida i den om man inte är en extremt duktig ryttare med bra kroppskontroll, men det där vet nog säkert någon annan bättre än jag. För min del är det fortfarande min drömsadel :) .
 
Sv: Erfarenheter av Eponan???

Äger inte heller en själv, men red med en under ett halvår. Efter det är jag Epona fantast! :love:
Har inte suttit i en sadel jag känt mig mer bekväm i ännu. Nu låg denna lite halvdant på min häst så hon tyckte bara att den var okej...men eftersom de måttbeställs så försvinnre ju det problemet.

Den väger ca 5,5kg utan tillbehör.

Kruxet med en läderbom är: du måste vara rak i din sits och ha en viss kroppskontroll. Det är också en stor fördel om hästen är rak i sin kropp.
Men en ryttare som är rak, med en rak häst (allt är relativt, ingen är helt rak), som har en grundläggande kroppskontroll kan utan problem rida i Eponan. Den är super att lära sig mer kroppskontroll i. ;)

Den eller Bents andra sadel blir det helt klart för mig till våren.
 
Sv: Erfarenheter av Eponan???

Otroligt välgjorda och hög kvalitet på materialet. Man får vad man betalar för. Själv så är jag på väg att köpa en L'art pour l'art från samma sadelmakare.

Inte ridit så mycket i själva eponan. Men ridit nån vecka i prototypen till eponan och den gillade jag skarpt!
 
Sv: Erfarenheter av Eponan???

Många hyllar eponan till skyarna! men jag håller inte med har haft en!
Hästar med markerad/medelhög manke kan inte ha den modellen! min häst gillade inte alls eponan av flera anledningar och grinade väldigt illa när jag plockade framm sadeln! Köpte en ny men då blev de en Childeric island till mitt halvblod!
 
Sv: Erfarenheter av Eponan???

Men den är ju alltid måttbeställd för hästen så varför beställde du inte den tillbakaskuren för manken?
 
Sv: Erfarenheter av Eponan???

Nja måttbestäld och måttbestäld! Eponorna finns i kammarvid (1) 2 3 och sitsstorlek (1) 2 3 så jag vet inte om man kan kalla de måtbestäld!?
 
Sv: Erfarenheter av Eponan???

Jo Eponan, tillsammans med alla Branderup sadlar, måttbeställs alltid.
Sen att de i en viss butik i Danmark har standardiserat sadlarna för att kunna hålla dem i lager är en annan femma.
Hos alla andra butiker som säljer dem så måttbeställs de.
 
Sv: Erfarenheter av Eponan???

Måste bara få fråga, är det möjligtvis Sandra på Broknäs som håller till bakom denna signatur?:)
Hälsningar Charlotte och fjordingen Bello i Luleå (Christinas fd praktikant).
 
Sv: Erfarenheter av Eponan???

Om hästen inte gillade sadeln så kan det ju oxå bero på att hästen känner ryttarens säte väldigt tydligt. Så det bror ju inte på sadeln utan snarare din häst.

Man ska ju ha ett skolat säte om man ska ha Eponan och så kanske du har en häst som är extremkänslig i ryggen?
 
Sv: Erfarenheter av Eponan???

Jo vist min häst är känslig överallt!!! Men det blev en markant skilnad med en annan sadel!
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hej! Vi funderar på att skaffa ett GPS-halsband till vår utekatt och undrar vilka erfarenheter ni har av sådana. Vilket är mest prisvärt...
2
Svar
33
· Visningar
1 526
Senast: Emmmmma
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 196
Senast: Äpplet.
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp