Erfarenheter av ensilage till häst

Inga problem så länge det är rätt lagrat och att balen inte står öppen s länge. Betesgräs har ju en ts-halt på ca 20% så ett ensilage på 40-60% är egentligen inget problem för en häst.

Hösilage ÄR ensilage, men ett hittepåord från hästvärlden för att beteckna ett torrare material. Hellre blötare än torrare. I ett blötare har det pågått en process som konserverar materialet. I torra balar är det enbart som att lägga torrhö i en plastpåse, d v s påtagligt högre risk för tillväxt av mögelsporer.

Jag fördrar c a 60 % ts, vilket verkar vara vad. hästarna gillar också.

Jag fördrar c a 60 % ts, vilket verkar vara vad. hästarna gillar också.

Har samma erfarenhet. Hade ca 55% ett år och det var perfekt. Man kunde ge många kilo, hästarna åt det med god aptit och balarna höll sig fina.

Lite jobbigt när vi hade en rejäl köldknäpp dock och silaget frös. Fick använda såg... (det tinade inne i stallet sen)

Vad har ni för erfarenheter av att fodra med ensilage ( ej hösilage) till häst?
Har en kompis som hade väldigt blöt kortklippt ensilage framtaget till får, som var stallägarens huvudsyssla, i sitt förra stall. Flera hästar som hade problem med foderstrupförstoppning och även kolik.

Har en kompis som hade väldigt blöt kortklippt ensilage framtaget till får, som var stallägarens huvudsyssla, i sitt förra stall. Flera hästar som hade problem med foderstrupförstoppning och även kolik.
Frågan blir ju då om det var vattnet eller avsaknaden av fibrer som var problemet.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 817
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
306
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
924
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama