malacogott
Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av att fodra med ensilage ( ej hösilage) till häst?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag var barn så fodrades hästarna med hö på sommaren, hösten och sen ensilage på vintern. Minns att det var ganska blött och tungt att hantera men hästarna älskade det. Inga var dåliga magen.Vad har ni för erfarenheter av att fodra med ensilage ( ej hösilage) till häst?
Eftersom det inte finns några superklara distinktioner mellan silage/ensilage/hösilage, vad är din definition av ensilage?Vad har ni för erfarenheter av att fodra med ensilage ( ej hösilage) till häst?
Jag fördrar c a 60 % ts, vilket verkar vara vad. hästarna gillar också.
Har en kompis som hade väldigt blöt kortklippt ensilage framtaget till får, som var stallägarens huvudsyssla, i sitt förra stall. Flera hästar som hade problem med foderstrupförstoppning och även kolik.Vad har ni för erfarenheter av att fodra med ensilage ( ej hösilage) till häst?
Frågan blir ju då om det var vattnet eller avsaknaden av fibrer som var problemet.Har en kompis som hade väldigt blöt kortklippt ensilage framtaget till får, som var stallägarens huvudsyssla, i sitt förra stall. Flera hästar som hade problem med foderstrupförstoppning och även kolik.
Ja det är ju frågan jag såg det aldrig själv. Enligt hennes medryttare (en annan kompis) var höet väldigt kompakt.Frågan blir ju då om det var vattnet eller avsaknaden av fibrer som var problemet.