Erfarenheter av Cytek-Sko?

Netika

Trådstartare
Hovslagare är en sällsynt ras där jag bor. Här finns en.

Ett gäng i den lokala hästmiljøn är missførnøjda och hämtar hovslagare från sødra delen av landet. Nu har det varit en hovslagare här ett par gånger men nu kunde han inte. Då kom det två nya. de var helt sålda på Cytek och skodde flera av hästarna med den skon och speciella verkningen. (Det är inte säkert att det är de som kommer nästa gång)

Jag har två hästar med sko (skos av lokal hovslagare ocg jag är nøjd med den skoningen) och en unghäst på drygt 2.5 år. Hon går utan skor och jobbar väldigt lite. Jag hade tänkt att låta henne gå oskodd til det blev dags att sko pga slitage. Hon verkas regelbundet när de andra hästarna skos, ca var 7 vekca. I sommras gick de längre pga att jag låg på sjukhus och hade hästpassare,

Hon som hjälper mig med unghästen ville absolut att unghästen skulle verkas av de hovslagare som nu var här på besøk. De verkade henne på ett sätt jag aldrig sett førut. De har verkat tåen så att när hon står plant underlag tar tåen inte i backen utan ser ut som ett upp och nedvänt U. De hade sagt att hon borde skos med Cytek redan nu då hon har tendens till att få långa tår och då slita ned trakterna och bli trång.

Så fråga 1: Någon som har erfarenhet av eller vet mer om Cytek. (Har søkt och läst det som fanns sedan gammalt på Buke)

och Fråga 2: Borde man inte helt enkelt kunna verka henne oftare en var 8 de vecka (då de gästande hovslagarna kommer) och ha fokus på att hålla tån kort?

Hälsningar
Netika

Sv: Erfarenheter av Cytek-Sko?

Det största felet folk gör med sina unghästar är att verka dem för sällan.

Precis som du själv nog tänker så skulle hästen inte behöva nån "specialsko" om hästen istället verkades tex var 4e vecka.;)
8 veckor är på tok för länge för många hästar mellan verkningarna om de går barfota, speciellt en unghäst.
Det är rätt irriterande med mirakelbeslag hit och dit och nya trender hit och dit när det billigaste och enklaste i längden är att helt enkelt ha kortare verkningsintervall.
Hästar är olika individer och man får anpassa intervall därefter.

Kort verkningsintervall gör det lätt att hålla hovarna i balans!:bump:

Så enkelt är det!:banana:

Det största felet folk gör med sina unghästar är att verka dem för sällan.

Precis som du själv nog tänker så skulle hästen inte behöva nån "specialsko" om hästen istället verkades tex var 4e vecka.;)
8 veckor är på tok för länge för många hästar mellan verkningarna om de går barfota, speciellt en unghäst.
Det är rätt irriterande med mirakelbeslag hit och dit och nya trender hit och dit när det billigaste och enklaste i längden är att helt enkelt ha kortare verkningsintervall.
Hästar är olika individer och man får anpassa intervall därefter.

Kort verkningsintervall gör det lätt att hålla hovarna i balans!:bump:

Så enkelt är det!:banana:

Hei.

Takk før ditt svar :bow:. Tror det är precis så jag kommer att gøra, verka var 4de vecka.

Sedan om Cytek sko. På den sidskola som är här skoddes alla hästarna m Cytek skor när dessa hovslagare var uppe här och jobbade. Men før mig känns et väldigt konstigt då det inte alls är säkert att det är dessa Cytek-folk som kommer om 8 veckor. Jag tycker det hela ser konstigt ut bär jag ser på føtterna till hästarna. Dessutom så undrar jag hur det är før hoven detta att Cytek skon inte är formbar och inte har någon inbygd svikt.

När jag har søkt på nett har jag bara hittat några som skor sina hästar med Cytek och de är supernøjda, men det är alltså bara ett fåtal privatpersoner. Resten av info jag hittat är ren marknadsføring....

Jag skulle så gärna vilja finna mera fakta...

Ingen här som har tankar, kunnskap och/eller erfarenhet av Cytek-skor och skoing?? :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka