Erfarenhet av Switch?

W

Waccardi

Det står ju att känsliga hästar kan reagera på switch, vad händer i så fall och hur åtgärdar man eventuella problem som har uppkommit av medlet? Finns det någon här som har erfarenhet av detta? Tänkte prova på min knott- och fästingkänsliga arab, men vågar inte riktigt prova utan att veta vad som kan hända. / :confused: tack på förhand!

Sv: Erfarenhet av Switch?

Jag har använt Switch en gång när min häst hade löss, han är fuxskäck och har väldigt ljus (rosa) hy där han är vit (på merparten av kroppen). han är känslig mot solljus på mulen men i övrigt har han inte tidigare reagerat på olika medel. Däremot blev han som galen av switchen (trots att jag bara tog lite), betedde sig som om det kliade över hela kroppen och fick en mindre allergisk reaktion. Förmodligen på grund av hans ljusa hy.

Hur gick det då, tog det lång tid innan han blev som vanligt igen?
Det är just sådant som jag är rädd för, min pålle är skimmel och arab. Ibland är han jättekänslig för knott och nästan slänger sig mot första bästa att klia mot, sedan får han små bulor där det har satt sig någon fästing (verkar svullna upp direkt, så man hittar fästingarna nästan direkt som tur är). Jag vill ju gärna hitta nåt bra som håller även fästingarna på behörigt avstånd.

Köp ett täcke och ge han samtidigt vitlök. Vitlöken är det bästa medlet jag vet mot fästingar!

Han går redan med exemtäcke och får dessutom både vitlök och äppelcidervinäger i fodret. Tvättar dessutom av honom minst en gång om dagen med vinägervatten över hela kroppen. Känns som om jag har prövat "allt" snart, men han är bättre än förra sommaren då han fick stå mycket inne. Än så länge har han det mesta av manen och svansen kvar och tack och lov inga sår. Fästingantalet har däremot ökat drastiskt i år! Och som det verkar så finns det ju inte många medel just mot fästingar? :crazy:

Waccardi skrev:
Hur gick det då, tog det lång tid innan han blev som vanligt igen?
Det är just sådant som jag är rädd för, min pålle är skimmel och arab. Ibland är han jättekänslig för knott och nästan slänger sig mot första bästa att klia mot, sedan får han små bulor där det har satt sig någon fästing (verkar svullna upp direkt, så man hittar fästingarna nästan direkt som tur är). Jag vill ju gärna hitta nåt bra som håller även fästingarna på behörigt avstånd.

Det tog väl 3-4 dagar sedan var han som normalt, men det gick inte att ha täcke/sadel/träns/etc på honom på en vecka.. :( Det han gjorde var att springa runt runt i hagen och rulla sig konstant, såg verkligen läskigt ut, för att det kliade så. Och som sagt, han har aldrig tidigare visat några tecken på käsnlighet förutom det på mulen. Men är din skimmel ljushyad eller mörkhyad? De med ljus hy (rosa) brukar ju vara känsligare. Jag skulle nog inte sätta switch på en så känslig häst som din verkar vara.

Kolla in min tråd om flug/myggmedel på hästvård! Finns en hel del bra tips där! :)

Usch vad otäkt det måste varit att se! Min kan bli sådan i några timmar om jag missat att tvätta av honom eller missat hans vanliga flugmedel (om så bara ett pår timmar senare än vanligt). Men sedan är det lugnt när han blivit omskött igen. Kanske ska fortsätta att jaga fästingarna för hand i fortsättningen också då. Man känner sig så hjälplös när de tokar runt så där och man inte kan underlätta för dem fort nog.

En av mina hästar fick nässelutslag över hela kroppen men dom andra tre reagerar inte... det är bara att prova...

Provade switch på min ena häst för ett par år sedan. Hästen fick utslag och hade ont/ömmade på områdena där medlet var.
Jag vågar inte använda switch fler gånger men vet flera andra som använder switch och deras hästar reagerar inte.

Min häst fick en allergisk reaktion/nässelfeber av switch förra sommaren,fick stora varande utslag som han led rejält av. :(
Pga massor av knott testade jag med lite bara i manen i år(var på baken han fick utslag)och än så länge verkar det gå,tog inte mkt alls.Var väl en två veckor sen.Så testa du,men var försiktig!
dom flesta hästar reagerar nog kanske inte.

jag har ett känsligt fullblod som är skimmel, bor uppe i norrland där nu myggen och knotten invaderar oss.

Jag gruvade mig att testa medlet, men gjorde dte till slut och inget hände.. så använder det glatt på pollen då det håller allt obehag borta..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?