Erfarenhet av skyddsväst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Prakas
  • Startdatum Startdatum
Sv: Erfarenhet av skyddsväst?

Såg att de hade en sådan väst som de använder inom galoppen på banan igår. Såg även en välkänd kusk som provade... om han köpte eller inte vet jag tyvärr inte.
Har själv använt den vid ridning och den är lätt och smidig, inte alls som de "ridsports" västar som är vanliga.

Jag tror det skulle kunna vara en bra idé. Det börjar bli för mycket med dom här olyckorna nu.. Slumpen kanske, men jag tror det skulle göra mycket om arrangörerna och tv slutar att försöka att "speeda upp" tävlingsdagarna så mycket också. Det gör att det blir stressigt, kuskarna som kanske kör en häst som de aldrig har kört förut kanske inte hinner värma ordentligt ? Och då händer det ju lättare olyckor.

Men OM de nu blir lag på väst, då tycker jag dom kan försöka komma på med en lättare varint. För jag kan tänka mig att de blir ganska klumpigt att köra i väst :crazy:

Det är den största j*la skit man kan ha på sig...

Livsfara! Fransmännen tyckte att vi montéryttare i sverigen var helt blåsta som red med sånna då det är en större risk att du tappar balansenän innan....

Jag vet inte om jag tycker att det ska behöva vara nödvändigt med skyddsväst... Vad hjälper en sån mot ett brutet lårben??
Att det sker så mkt olyckor i dagsläget ska ju inte behöva tvinga folk till att köra med skyddsväst i framtiden.
Man kanske ska se lite till hur olyckorna har inträffat. Höja kraven på de som ska ta körlicens och höja kraven på antalet körda lopp under ett år ist för under en femårs period som det är nu.
Många av de olyckor som skett sissta tiden har ju trots allt varit med rutinerade kuskar, och då kan ju tänkas att dessa olyckor skulle ha inträffat iaf. Men för att få välutbildade rutinerade kuskar kan kraven höjas på dem som tar licens.
Jag har själv haft kör licens, om jag kör kompliterigslopp(tror jag har två lopp kvar) , så har jag frittfram att ut och köra mina lopp. Men som läget är nu tycker jag att jag har för lite rutin för det och avstår hellre. Men det är inte alla som tänker så.
Jag känner allt för många som tror att det är hur enkelt som helst att köra lopp, och tyvärr tycker jag att det är lite för lätt att få ut sin licens och sen sitter du med en hästkraft som är för mkt för dig.
Jag kan däremot tycka att slaggjorden ska bli ett krav i utrustningen, det är en billig livförsäkring.

Kan man rida dressyr, galopp, banhoppning mm. så kan man utan minsta problem köra i väst oxå.
Att det skulle vara klumpigt är bara en urusel ursäkt för att slippa se ut som en michelin.:angel:
(utifrån egen erfarenhet:devil: )

tuddeomudde skrev:
Kan man rida dressyr, galopp, banhoppning mm. så kan man utan minsta problem köra i väst oxå.
Att det skulle vara klumpigt är bara en urusel ursäkt för att slippa se ut som en michelin.:angel:
(utifrån egen erfarenhet:devil: )

Det där finns det två sidor på... Har ridit i 16år... Utbildat hästar till LA samt 140 hoppning, ridit fältävlan, jobbat hos landslags ryttare... och rider nu monté.. Du blir en ruskigt sämre ryttare med väst då den "stryper" balansen enligt min mening...:eek:

Jag vet inte om jag tycker man ska införa ett tvång men det är bra att diskussionen kommer upp, då är det några som provar. Om jag förstått rätt finns det en fransk kusk (D.L.) som oftast kör i väst och honom går det väl hyfsat för så det kan ju inte vara omöjligt att köra i en sådan.

Det finns så fina västar nu som inte är så klumpiga, det är nog mest en vanesak. Kan vara en idé nästa gång man ska ut i ett amatörlopp...:eek:

Slaggjord...

giffan skrev:
Jag kan däremot tycka att slaggjorden ska bli ett krav i utrustningen, det är en billig livförsäkring.

Håller inte med dig om obligatorisk slaggjord.
Det skulle förmodligen få hästar som inte är benägna att slå annars att kanske göra det om de är känsliga eller kittliga över korset?
Och istället för att fokusera på vad de ska göra istället börjar krångla över detta?
Dessutom är det inte så lätt att få slaggjorden korrekt, blir den för lös eller för hårt spänd så ökar det riskerna istället för minskar.

Jag skulle faktiskt vilja gå så långt som att påstå att tävlingshästar som behöver slaggjord inte skall få starta i travlopp, då den inte är i tävlingsmässigt skick.
Unghästar skall man naturligtvis få använda det på iunder uppträningsfasen.

Sv: Slaggjord...

Prakas skrev:
Jag skulle faktiskt vilja gå så långt som att påstå att tävlingshästar som behöver slaggjord inte skall få starta i travlopp, då den inte är i tävlingsmässigt skick.

Till viss del håller jag med dig, hästar som slår har inte på en bana att göra... Samtidigt tycker jag inte alls att det ska vara förbjudet. Tycker någon att det känns säkrare så kan de väl få ha slaggjord?

Däremot tycker jag att oregeliga hästar ska avvisas från banan snabbare än vad som sker idag. Minsta tendens till oregelighet, ut med dem bara och minst två kval.

solros skrev:
Däremot tycker jag att oregeliga hästar ska avvisas från banan snabbare än vad som sker idag. Minsta tendens till oregelighet, ut med dem bara och minst två kval.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Prakas skrev:
Håller inte med dig om obligatorisk slaggjord.
Det skulle förmodligen få hästar som inte är benägna att slå annars att kanske göra det om de är känsliga eller kittliga över korset?
Och istället för att fokusera på vad de ska göra istället börjar krångla över detta?
Dessutom är det inte så lätt att få slaggjorden korrekt, blir den för lös eller för hårt spänd så ökar det riskerna istället för minskar.

Håller med dig helt häär :bow: Vi hade en shettis som verkligen inte kunde ha på sig slaggjord, då slog hon som en idiot. Så om hon skulle bli tvingad att ha på sig en så skulle hon inte trava ett steg.

Prakas skrev:
Där av bättre utbildning.... av dem som kör/ska köra lopp

Påminner mig om när Stig H skulle vara med i en kuskmatch(tror det var i Finland).Hästen han skulle köra var utrustad med slaggjord.Stig H sa iskallt att några amatörhästar med slaggjord körde inte han.
Amatörens replik blev;Inga problem,jag kan ta bort den :p .

Lines skrev:
Påminner mig om när Stig H skulle vara med i en kuskmatch(tror det var i Finland).Hästen han skulle köra var utrustad med slaggjord.Stig H sa iskallt att några amatörhästar med slaggjord körde inte han.
Amatörens replik blev;Inga problem,jag kan ta bort den :p .
Du... den har jag hört med!!! Helt cooool gubbe Tror att det var samme gubbe som blev så arg för att han inte fick sin vanliga kusk att köra sin häst. Han ville bannemej inte ha någon Stig H från sverige till att köra...

Men nu har jag funderat lite på detta med väst, och om man tänker... För många (eller inte så många) år sen körde man ju utan hjälm.... Nu är det obligatoriskt.... Så varför inte väst??? Men sen då, ska man ha hela hockey utrustningen på sig??? Och om det ska vara väst, måste det ju vara en som passar för körning.

Men jag hävdar bestämt att kraven ska höjas till licens proven och att man ska ändra på antalet körda lopp. Flera lopp om året så blir man ju säkrare.

Det där med att kuskarna inte blir lika smidiga med väst som utan är ren b******t! Kan en jockey rida löp med väst kan väl en kusk kravla sig upp i vagnen med en också!? Det är en vanesak, precis som med hjälm!! På Meadowlands får du inte köra ut på banan om du inte har väst och det funkar bra. Jag tycker dom ska fixa så det blir väst-tvång! Helt klart!

Jag har då inte sagt något om att man inte ska ha väst för att kuskarna blir o-smidiga av det?!?!?
Jag tycker bara att man ska kunna få välja själv om man vill ha väst eller inte.

Lillaloppan skrev:
Det där med att kuskarna inte blir lika smidiga med väst som utan är ren b******t! Kan en jockey rida löp med väst kan väl en kusk kravla sig upp i vagnen med en också!? Det är en vanesak, precis som med hjälm!! På Meadowlands får du inte köra ut på banan om du inte har väst och det funkar bra. Jag tycker dom ska fixa så det blir väst-tvång! Helt klart!

Jag står på fransmännens sida. Farligare med väst är utan. Du kan omöjligen ha samma balans vilket gör att du får en större risk att ramla av... MEN självklart OM du nu mot alla odds skulle ramlaavså är väst självklart säkrare...

Tänk när västen inte fanns, viklarade oss minsann lika bra då...

/har ridit i 14år utan väst och nu i 2 år med i tävlingar...och är stor motståndare :devil:

Lillaloppan skrev:
Kan en jockey rida löp med väst kan väl en kusk kravla sig upp i vagnen med en också!?!

Så kan jag då informera dig om att galoppjockeysarnas västar inte är godkända inom travet heller!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Hundhälsa Har en 11 årig snart 12 årig rottis hane som jag misstänker borrelia på. För ca en o halv månad sedan fick han konstiga symtom han blev...
Svar
18
· Visningar
2 246
Kropp & Själ Det var ett tag sedan jag var här även om jag smygläst lite grann med mycket ojämna mellanrum, jag har ju tänkt på buke en del trots min...
2
Svar
29
· Visningar
2 858
Senast: Lager
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka