Erfarenhet av (mycket)hälta på många leder samtidigt? snälla se hit..

F

Fantasi

från en dag till en annan blev min häst halt, ganska ordentligt halt vb. såg dock ut som en sträckning men då det efter tre veckor fortfarande inte helt gått över bokades en tid på atg.

Väl där så framkommer på böjprovet följande

5 (!!)grader vf kota, 1/2 grad vf knä

2 1/2 grad hf kota 1/2 grad hf knä

1 1/2 grad samt stelhet vf bakhas/glidled (det ben han uppvisat hälta från första början.

ganska mycket hälta....

det knepiga oxå är att han var så pass ordentligt halt vf men i ridning körning och longering sett helt bra ut förutom på slutet då han sett lite "knagglig" ut även fram i v varv fast detta har longerats bort på ett par varv.

jag bad om rönken på en gång på de tre värst drabbade lederna och plåtarna var helt ok.

hästen sprutades i de tre värsta lederna med hälften tuppkam och hälften kortison samt att jag fick metacam att ge i fodret en vecka efteråt.

enligt veterinär är det positivt att han inte haft nogon tydligt nickhälta på frambenen utan att värsta hältan framkommer vid böjprov, samt att plåtarna var rena men någon prognos kunde hon ej ge, vilket är ju iof förståeligt. återbesök den 7/5 och antagligen omsprutning då.

nu till min undran, finns det någon som varit ut för samma, att hästen haft hältor och flera större sådana i flera leder på en och samma gång. hur har det gått för dessa hästar och hur lång tid tog det för dem att bli friska om dom blev det, och hur många sprutningar behövs för att få bort en femgradig hälta?

jag hoppas innerligt att jag inte skall behöva ta bort ytterligare en häst *orolig*:crazy: :cry:

Sv: Erfarenhet av (mycket)hälta på många leder samtidigt? snälla se hit..

Valacken kändes lite off vid ridning, var in på klinik för koll. Ohalt vid longering, ohalt vid ridprov. Möjligen om man skulle verkligen LETA fel så kanske lite, lite kort fram. Vet tyckte att jag var nojig, men tyckte också att 'vi böjer med så VET du att det INTE är något'.

Jo men visst, halt BF och ena bak. 3 ben, fem leder (minns inte exakt vilka just nu). Alla kliade sig i huvudet. För att göra en lång historia kort så var det erlichios, och han behandlade med tetracyklin på klinik under en veckas tid, och kom hem som en helt ny häst. Mellan det där första besöket och erlichiosbehandlingen tillkom fler symptom, mer hälta (var halt runt om, både högt och lågt när erlichiosbehandlingen påbörjades) och krävdes ett klinikbyte för att få rätt diagnos.

Ungstoet var halt runt om när hon var som sämst. Var till synes ohalt i hagen, kom galopperande helt ren,s aktar av tills kritt och tvärhalt (blockhalt) på ett bakben, släppte och var ca 3 grader efter några minuter. Fyra dagar senare var hon in på klinik, då var hon nästan inte alls initialhalt på det bakbenet. Men böjprov visade annat.. Kotleder, hovleder och carapplleder BF, extremt böjöm lågt och mesböjning i 30 sek gav 3½ grads hälta. Med normalt böjprov had ehon varit blockhalt 2 grader båda framknäna. 3 grader högt och lågt ena bak, 2 grader högt och lågt andra bra. I hennes fall berodde problemen på att hon var sned i bäckenet efter att ha gått omkull i hagen och därför felbelastade. Tog ett år innan vi kom på det, ett år av återkommande ledinflammationer, när hon var rättad försvann ledinflammationerna direkt och kom inte tillbaka. Ttvärr ledde det till att hon i så ung och känslig ålder hade s mkt ledinflammationer till röntgenförändringar, och nya problem med ledinflammationer lågt fram (kotleder & hovleder). Hon fick somna i onsdags, 4 år gammal, och 2½ år efter olyckan..

Båda hästarna hade okej plåtar (från början). Valacken helt ren, stoet hade småfynd som inte påverkade alls (däremot så senare fick hon ju ordentliga rtgförändringar tyvärr..)

hej, tack för ditt svar,

jag har pratat med en euqiterapeut som har lovat att gå igenom min häst, men vi skall vänta tills efter återbesöket så hästen förhoppningsvis inte är lika halt för han menar då på att han har ett bättre utgångsläge för hans behandling..

jag vet ju även att den ena hältan kan ge den andra, men det som känns så skrämmande var att han var femgradigt halt på ena benet, har aldrigt varit med om det förr utan då har det bara varit en till ett par grader på sin höjd..

Vad exakt är erlichios? orsak, symptom, diagnos, behandling och prognos?

Erlichios är en fästingburen infektion. Akut erlichios ger hög feber (40 grader och över) samt svullna ben bland annat. Det är dock inte alls omöjligt att missa den delen, eller att inte sätta det i samband med en hästa som kommer senare.

Icke-akut erlichios är omtvistat, vissa påstår det inte finns, samtidigt som många, många hästar som behandlats för icke-akut erlichio blivit bra, när inget annat hjälpt.

Symptomen på erlichios förutom de på akut e jag nämnde är väldigt många och väldigt olika. Men vanligt förekommande är ryggont/ryggömhet, 'konstiga' hältor, oförklarliga, som kommer och går, som byter ben etc, temperamentsförändringar (hästen känns/bli seg/slö/etc), stelhet, balansproblem, viktnedgång etc.

Just MIN valacks erlichios blossade upp i feb 2001, dock stod han kraftigt medtagen med ett svårt spiktramp då, så vi trodde febern och de svullna benen hörde till det, men veterinärerna fattade verkligen inte varför han blev så dålig. I efterhand var det ju lätt att lägga ihop två och två dock..

Sen i april 2001 när han skulle sättas igång kändes han inte helt okej, fick en månads vila till, och i maj 2001 kändes han inte helt hundra. Inte halt, men kändes 'avslagen' och seg. Jag åkte in, böjprovsresultat etc står i tidigare svaret. Vet kliade sig i huvudet och fattade ingenting. Öm i ryggen med, och fick ett rehabprogram för rygghästar som inte gick att genomföra dock. Vi jojade in och ut på klinik (SLU) tills i oktober 2001 utan resultat. Hästen blev under denna tid sämre och sämre. Han kunde vara halt i hagen ena dagen och ren nästa dag, ena dagen var han initialhalt på VF, andra på VB osv. Han fick koordinationsproblem, även de kom och gick i början. Kunde inte galoppera på volt etc. Han blev deprimerad och hängig, han rasade i vikt och tappade helt enkelt gnistan.

På hösten hade han permanenta koordinationsproblem i galopp och kunde inte galoppera alls på böjt spår, han var stel och kantig och var framtung och på bogarna (ngt han inte är normalt), han hade tappat hull och muskler, var seg, sur och trött på det mesta, halt alla fyra både högt och lågt. SLU ville slå ut, jag krävde prov för B/E. E-provet kom tillbaka positivt, SLU ansåg att han INTE hade erlichios.

Jag bytte klinik, han behandlades med tetracyklin på klinik (MK) i en vecka, och jag grät när han kom hem. Första och hitills enda gången jag gråtit av lycka. För min häst var tillbaka! Gnistan i ögonen var där, han galopperade ut i hagen utan problem, la på sig hull och hältorna var borta. Vi kollade aldrig tillbaka efter det, veterinärerna trodde att han tyvärr skulle få dras med lite kroniska sviter av det då han gått obehandlad så länge, och trodde aldrig han skulle bli helt UA ledmässigt.

Augusti 2002 gick han UA genom veterinärbesiktning, och veterinärerna utbrast lyckligt att 'Han är ju HELT återställd, det trodde vi aldrig'.

Jag har oxå en erlichia häst men med väldigt små symtom....ingen feber eller jättesvullna leder.
Ingen framåtbjudning däremot och lite svullnader, främst bak.

Jag behandlade i dec på Mk och idag är han helt frisk...går jättebra faktist men är väderkänslig och min ET sa att han skall hållas varm och då speciellt över rygg.

TS- ta erlichias prover bums och kräv liknande behandling som vi fått.
Agria betalar både behandling och uppstallning de sju dygn behandlingen tar på klinik.

Lycka till !!

Däremot betalar Agria INTE för provtagningen och analysen av antikroppar, vilket kan vara bra att veta (rör sig om cirkus en 500-lapp totalt)

jag har folksam som försäkringsbolag

Mm, kolla hur de gör med ersättning för provtagningen (eller så väntar du och ser bara, det är inga jättesummor som sagt). Agria betalade även provtagning förr, men har nu slutat betala, d det togs (enligt dem, och det ligger nog en hel del i det..) en helsikes massa B/E-prov av alla möjliga och omöjliga orsaker ett tag.

Men som sagt, det är ingen stor summa själva provtagningen och analysen.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 269
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 892
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Någon som har erfarenhet av att operera en häst som har en traumatisk skada i en kota? Hästen skadade sig för ett år sedan vid...
Svar
12
· Visningar
2 638
Senast: mackan
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 446
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar