Erfarenhet av muskelskada?

bettysmatte

Trådstartare
Har en haflinger som blev halt på vänster fram för tre veckor sedan. Hon fick vila, men det hjälpte inte. Jag hade hovis ute, han hittade ingenting. Efter många om och men kom en vet ut och konstaterade en muskelskada i vänster bogmuskel. Då var hon redan på bättringsvägen, tyckte jag. Hon haltade, men definitivt mindre. Detta var för en vecka sedan ungefär. Hon har fått "butta" t.o.m. i torsdags, och verkat mått bra då. Nu när hon inte får medicin mer är hon stelare igen. Vet pratade om vila i 2-3 veckor när han var här. Vad har ni andra för erfarenheter av muskelskador? Har ringt en ET och bokat henne till den 30/12 - hoppas att hon kan hjälpa min häst ytterligare!

Sv: Erfarenhet av muskelskada?

Min erfarenhet vill du inte höra, men 3 månader från en sparkskada på låret.

Min unghäst trillade och drog till lårmuskeln bak 7 sept. Han fick fenylbutta i två omgångar först och vila i vanliga hagen (+ promenader). Efter ca fem veckor åkte vi in på klinik då jag inte tyckte att det blivit bättre. en blödning i muskeln konstaterades + att han börjat överbelasta diagonala fram och utvecklat kotledsinflamation där. Han blev sprutad i kotleden och direkt in i muskeln, ordinerades sjukhage i tre veckor + dagliga promenader på ca 30 min. Efter tre veckor var han bra i höger fram men superhalt i vänsterfram vid böjprov. Bakbenet började bli bättre, men muskeln var fortfarande hård. Efter ytterligare en och en halv vecka i sjukhage var han ohalt på alla fyra vid böjprov, dock syntes fortfarande en liten rörelsestörning bak pga muskelskadan. Han fick gå ut i hagen med sina kompisar och fick tuppkam i blodet. Nu har det gått ytterligare fem veckor och på måndag kommer veterinären igen. Hans muskelskada känns mycket bättre och jag kan inte se någon hälta bak längre. Massören tycker att det känns bra och att han nu känns likadan på båda sidor. Dock tycker jag att det inte känns helt rent höger fram (detta ben är röntgat ua. så den inflamation han har haft beror på muskelskadan bak) och han rör sig lite knaggligt. Vi får se vad veterinären säger. Visar han inget på böjprovet så ska jag kontakta en kiropraktor, för jag tycker inte han ser fräsch ut. Han känns låst i frampartiet och ryggen sviktar inte som den brukar.

Ja, det var min erfarenhet av en muskelskada... totalt har det alltså gått nästan 15 veckor sen skadetillfället...

//Julia

Låter ju inte särskilt kul alls på era beskrivningar :(!

Jag har inget emot att min häst vilar nu, och i några veckor fram över, men jag vill ju att hon ska bli bra i slutänden! Jag får hoppas på den ET som ska komma ut. Det är min första kontakt med henne och min första kontakt med en ET över huvudtaget, så det känns lite spännande :)!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 761
Senast: Sirap
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 761
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka