Erfarenhet av Lusern?

A

Anneli 07

Då min vallack tappat en del i hullet den sista tiden på sommarbetet så fick jag rådet att ge honom Lusern så han snabbt lägger på hullet igen, har aldrig gett min häst det.
Någon som fodrar med Lusern?
Hur mycket bör man ge en vallack på 19 år som rids 6 dagar i veckan, ett par rätt tuffa ridpass för instruktör?
Ingen fara för kollik om man inte fodrat med det tidigare?
Tydligen skulle det finnas i både "gräs" och pellets, vilket är bäst?

Sv: Erfarenhet av Lusern?

jag ger mitt halvblod på 16år och 168cm en ½liter lucernpellets dagligen, han får även krafft grund utöver lucernet

det sägs väl att det hackade strået är bättre för magen så om du har en häst med känslig mage så kan det väl vara bra att välja det...

när jag började ge lucern till min kille i november i fjol hade jag stora problem att få upp honom i hull, men det tog inte mer än ett par veckor för att se resultat, efter 1½månad började han bli riktigt fin...

Lusern är ett bra och proteinrikt foder som jag gärna använder. Finns både som strå och som pellets. Pellets är lättare att hantera, jag brukar lägga pelletsen i blöt!

Ger mina hästar lusern hackat strå. Dom blev väldigt fina på det. Ibörjan fick dom lusernpellets som jag blötte ner, men efter en tid ratade dom det. Så nu blev det hackat strå vilket dom uppskattar!
Det ger ju längre tuggtid. Min shettis åt lusernpellets, men han åt upp det för fort därav hackat strå istället.

Det är väldigt individuellt från häst till häst när det gäller lusernpellets o hackat strå. Endel hästar äter gärna bådadera, medan det finns andra som inte gillar lusernpellets utan föredrar hackat strå helt enkelt.
Det är ingen fara att man ger hästen det. Det räknas ju som grovfoder.

En del hästar tycker inte att det är så smakligt att äta...........så för att det inte ska bli liggnas i krubban har vi satt in en extra krubba med lusern i som den kräsna hästen kan äta ur när den vill och känner att det behövs.

Då min vallack tappat en del i hullet den sista tiden på sommarbetet så fick jag rådet att ge honom Lusern så han snabbt lägger på hullet igen, har aldrig gett min häst det.
Någon som fodrar med Lusern?
Hur mycket bör man ge en vallack på 19 år som rids 6 dagar i veckan, ett par rätt tuffa ridpass för instruktör?
Ingen fara för kollik om man inte fodrat med det tidigare?
Tydligen skulle det finnas i både "gräs" och pellets, vilket är bäst?

Vi ger luzern-strå då och då. Just nu får en fullblodsvalack och en 3-åring som varit konvalens det.

Jag föredrar strå före pelleterat. Vi lägger strå i egen krubba och de äter när det känner för det.

Jag köper foder från lite olika butiker beroende på var jag befinner mig. Det finns ju massa olika företag som säljer lucern, är det samma sak ungefär eller???
Jag menar om man ska ha lucern o kommer till en butik där dom inte har de man brukar köpa.

Det är stor skillnad i kvot mellan de olika fabrikanterna. Högst kvot får man med Kvarnbys, lägst med Kraffts (det finns färdigfoder med betyligt högre kvot än Kraffts lusern)

En viktig del av foderstatsberäkning. Smrp/mj (smältbart råprotein delat på energihalten). De flesta hästar (ej dräktig´eller unghäst) behöver oftast en kvot på mellan 6-8 (jag ligger gärna på 8) i totalfoderstaten.

Edel lucernpellets har en kvot på 17,18 (122/7,1)
Kraffts hackat strå har 12,35 (105/8,5)

Ett annat proteinfoder som heter Krafft protein har en kvot på 27,5
(330/12)

Lucernpellets ratar dock många hästar, hackat strå är godare tycker de flesta hästarna!

Senast ändrad:

betyder högre kvot att hästen lägger på sig mera (det är väl proteinet som ger den effekten)? fick köpa kraffts lucernpellets pga semesterstängt i "min" foderaffär, de kostar ca 40 kr mer per säck än edels lucernpellets som jag brukar köpa. så edel är alltså både bättre för tunna hästar och plånboken?
ett allmänt tips för att hästen ska tycka att lucernpelletsen är mums är att svälla det tillsammans med betfor, funkade på min kille:d

Protein är - enkelt uttryckt - muskelmat. Det är vad musklerna behöver för att utvecklas. Överskottet blir energi som hästen kan använda till att bralla eller att bli fet av, beroende på läggning.

vart vill man ha så hög kvot som möjligt då? för att slippa ge så mkt av det för att det ska hjälpa eller?

granngården säljer väl bara kraffts foder va? måste sticka dit och köpa lucern är det ett dåligt val i så fall?

ger man mindre av pelletsen än av strået? kan man ge för mkt?

Beror på vad man vill komplettera. Det man tittar på är kvoten för hela foderstaten, har man ett grovfoder med låg kvot, behöver man ju ett tillskottsfoder med hög kvot för att hamna någonstans mittemellan.

Som sagt; Kraffts Lusern har rätt låg kvot av de som finns på marknaden.

Krafft strå behöver man ge större volym för att komma upp i vikt (det väger lite) så det beror helt på hur man fodrar. Tar man in hästen från hagen och den har lite tid på sig att äta upp är det kanske inte så smart att ge 20 liter lusern strå....

nej exakt, så det lutar ju mot att jag ger pellets för det ger man midre av då eftersom det är komprimerat?.

jag har en fet islandhäst på bantning i en mkt mager gräshage just nu(lånar tråden).
han har börjat magra av men tappar muskler med eftersom det är så dåligt med mat...ger honom 1-2 kilo hö på kvällen han går ute dygnet runt.

han rids hårt, 5-6 dagar/vecka är i tävlingskondis.

får mineraler (miner blå)
och ca 1 dl havre.

vad tycker du om det?

Det är både svårt och riskabelt att ge generella foderråd över nätet utan att se och följa upp hästen.

Det känns otroligt bakvänt att ha hästen på bantning och sedan stödfodra den, varför inte helt enkelt släppa i en annan gräshage?

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 645
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 435
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 726
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka