Erfarenhet av Lusern?

Sv: Erfarenhet av Lusern?

Under "stallperioden" ger jag mina 2 lusern hackat strå.
Tycker det är bättre än pellets.

Har även blivit tipsad om att ge ett paket jäst om dagen.
Det blir ju billigare och enligt min källa är det lika effektivt.

Hur menar du? Menar du att jästen kan ersätta lusernet eller tvärtom? Till vilket ändamål?
Jag ger mina två ponnyer jäst för att hålla deras magar i trim. Det funkar jättebra. De får nu lusern som extra proteintillskott.

Det är både svårt och riskabelt att ge generella foderråd över nätet utan att se och följa upp hästen.

Det känns otroligt bakvänt att ha hästen på bantning och sedan stödfodra den, varför inte helt enkelt släppa i en annan gräshage?

jo förstår hur du tänker men hur ska man tänka när man har hästen på bete då? då finns ju inga näringsvärden av hö m.m man kan beräkna någon foderstat med heller? hur vet man om hästen får i sig allt?

nej alltså jag har testat i princip allt för att få han att gå ner i vikt och nu har jag äntligen chansen att låta han gå på ett magert bete, vad jag förstått så är det iaf lättare att banta hästar med hö eftersom man vet hur mkt de får i sig.
därför har jag han i en extremt avbetat hage och ger 1 kilo hö på kvällen för att han ska få i sig nåt iaf eftersom det mest är plock i hagen.

och idag började jag med detta oxå.
kraftfoder:
havre 1dl
mineraler
pellets lusern uppblött 4 dl(står att man ska ge mellan 0,5-2 kg men ja ska väga o se hur mkt det är, 4 dl kan väl iaf inte vara 0,5 kg väl?)
är det någon som mätt upp vad krafts pellets lusern väger i dl?

varför ska jag släppa i annan gräshage då blir han ju bara fetare igen?!

En avbetad hage med återväxt i är det absolut starkaste bete man kan låta hästen gå på. Det lilla som kommer upp är proppat med näring.

Jag hade hellre valt att låta hästen gå på ett rätt nedvisset bete, där det uppvuxna gräset inte har överdrivet mycket näring.

Att ge kraftfoder (och dessutom spannmål) till en bantande häst i betestider verkar uppochnervända världen.

De hästar vi har som lägger på sig lätt går på bete på dagarna, kommer in på nätterna och får en liten tuss hö. De håller sig fina i hull och muskler utan att bli tjocka, och har dessutom sin naturliga foderstat tillgodosedd (gräs).

Krångla inte till det i onödan, kraftfoder ska man undvika om det går.

knapplån
Här hos oss verkar det som om näringen börjar gå ur betet redan. Det gör det visserligen vanliga somrar också men jag menar mer än vanligt.
Jag håller med om att det är bättre att släppa hästen i en annan hage med mer bete än att ge den kraftfoder.
Jag skrev i ett par trådar i går om min ponny som jag har börjat stödfodra med hö och lusern i stället för att släppa henne på vallen. Men det beror på att hon har haft fång så jag vågar inte släppa henne på vallen. Dessutom är hon inte överviktig nu längre.

j
är det någon som mätt upp vad krafts pellets lusern väger i dl?

varför ska jag släppa i annan gräshage då blir han ju bara fetare igen?!

när jag vägde 1 liter så vägde det ca 700g

så 4dl =ca 300g
det lilla gör nog varken till eller från.

men om han är smal, så gör det väl inget om han blir fetare av att gå i en gräshage??

när jag vägde 1 liter så vägde det ca 700g

så 4dl =ca 300g
det lilla gör nog varken till eller från.

men om han är smal, så gör det väl inget om han blir fetare av att gå i en gräshage??

okej tack så hemskt mycket, så hm det står på förpackningen att man ska ge mellan 0,5 till 2 kg
500g måste väl bli (är himla dålig på matte haha) 6-7dl eller tänker jag fel? gissar bara nu för ja e värdelös på att räkna:angel:

nej det är ju problemet att han INTE är smal, han har ett jämntjock fettlager på sig + att han verkar bukig i magen som aldrig vill försvinna.

och alla jag frågar säger att man ska sätta en fet häst i bantarhage dvs en avbetad hage, men så började han tappa muskler och då tänkte jag att ja kunde ge lucern för att förhindra det.

sen får han 0,5-1dl havre(hel) och mineraler men det är kanske onödigt? bäst att bara ge lucernet kanske..

sen ger jag 0,5 kg hö för att de ska bli lite o tugga på på kvällen men de e kanske med onödigt.

shit va detta är svårt.

ojdå, men hur ska man då göra, för vi har inga hagar som bara står och inte blir avbetade för det är det du menar med nedvisset bete.

problemen om man släpper en häst på ett sånt bete vilket man brukar göra på hösten/får samma effekt ju, är ju att den hungriga hästen äter massor för att få i sig näringen vilket leder till världens största mage helt i onödan:smirk:lr tänker jag fel?

så om han går i en avbetad hage med mkt näring i sig, det borde ju vara perfekt egentligen för då får han allt han behöver men magen växer inte?
om ja få ger 0,5 kg hö på kvällen så får han lite mer tuggmotstånd och fyller ut magen en aning så han känner sig mättare.

kraftfoder(0,5dl -1dl havre + mineraler) borde ju då vara onödligt, lucern kanske man borde ge endå?
men hur vet man om de får i sig tillräkligt med mineraler då?

hans saltsten innehåller mineraler.

men om ett nyss nerbetat bete är starkt, hurlänge måste man vänta på det betet, medan det växer upp, innan det gräset blivit lagom starkt så att säga. hur högt måste det vara då.

vi har en jättestor hage med ganska så nerbetad gräs dock finns det på vissa ställer nästan liknande vall rätt högt änsgräs typ.
hagen är gigantisk.
lät han gå där förra sommaren och så fet har han aldrig blvit:cry:
så det var därflr jag tänkte testa med avbetad magert bete istället...

sen har vi en stor äng där de slagit hö och det gräset måste ju vara ganska näringsrikt nu när de nyss slagit eller?

alltså hur ska man göra om man ska banta en häst på sommaren allt man gör blir ju fel...ja fattar inte hur folk kan ha smala hästar på sommaren fast de går på bete.

jag har tyvärr ingen möjlighet att ha honom inne på natten annars hade jag nog haft det. men då förhindrar man ju att de rör på sig med.

haha detta är otroligt, förra året så gav jag kraftfoder men så sa nån att ja inte skulle göra det så i vinter gav jag typ inget förutom mineraler, han blev inte smalare för det,(fick ca 5-6 kilo hö/dag) sen så va de nån som sa att jag skulle ge honom lucern för att han inte skulle tappa musklerna + att de va nån mer som sa att man ska ge kraftfoder och jag gav alldeles för lite annars så blir de inte bantade...:confused:

och nu ska ja inte ge kraftfoder igen....

ska tilläggas att han rids väldigt hårt.

En avbetad hage med återväxt i är det absolut starkaste bete man kan låta hästen gå på. Det lilla som kommer upp är proppat med näring.

Jag hade hellre valt att låta hästen gå på ett rätt nedvisset bete, där det uppvuxna gräset inte har överdrivet mycket näring.

Att ge kraftfoder (och dessutom spannmål) till en bantande häst i betestider verkar uppochnervända världen.

De hästar vi har som lägger på sig lätt går på bete på dagarna, kommer in på nätterna och får en liten tuss hö. De håller sig fina i hull och muskler utan att bli tjocka, och har dessutom sin naturliga foderstat tillgodosedd (gräs).

Krångla inte till det i onödan, kraftfoder ska man undvika om det går.

Jag vet inte riktigt vilken linje du är inne på, men lite grundfakta:

* näring som inte används blir fett. Får hästen mer näring än den gör sig av med blir den fet. Överskott av protein (som lusern har högt av) blir fett om det inte används.
* en häst som bantas ska fortfarande ha den näring den behöver, hur mycket är upp till varje individ. Bästa sättet att få hästen att gå ner i vikt är att arbeta den i lagom omfattning utifrån kondition och styrka. Därefter drar man i första hand ner på kraftfodret, i absolut sista hand grovfodret.
* Vill man kontrollera näringsintaget kan man använda en betesreducerare, vilket tillåter hästen att gå ute i flock med andra betande hästar, men inte att den äter allt den kan få i sig.

Att gå efter fodertillverkarens rekommendationer på påsen är helt förkastligt, hur ska de veta vad du fodrar med för grovfoder, vad hästen behöver, hur den arbetar?

Om hästen har lätt eller svårt för att hålla hull är en uträknad foderstat och/eller ett nogrannt övervägande av hästhållning ett måste.

jo jo det förstår jag ju och det är ju det jag försöker uppnåt men HUR när alla säger olika saker???

vintern är ju lättare då man kan analysera fodret...men sommaren???

min häst tränas väldigt hårt behöver all näring till sina muskler han kan få men han behöver inte enrgin för det är väl den de blir feta av.
han är lagom pigg med det han går på nu.

och lucern är väl INTE kraftfoder?

det enda lilla kraftfoder jag ger är 0,5-1dl havre...vet du hur lite det är:angel: för att han ska vilja äta sina mineraler.

i början av sommaren hade ja ej tillgång till avbetad hage och då gick han i en skrogshage med mycket gräs UTAN mineraler och kraftfoder....han rullade fram efteråt kan jag säga....reds stenhårt...6-7 dagar i veckan:crazy:

så jag kände att nu fick det vara nog, har aldrig lyckats på han smal som jag vill och samtidigt behållit musklerna.

till att börja med fick han gå i den hagen han går i nu ca en vecka utan kraftfoder...

sen åkte vi till min stuga där ja fick bestämma mer själv, där fick han gå i en avbetad mossig hage med några strån på backen. 2 gånger/dag släppte jag ut han i en (som du nog hade kallat) uppväxt lite mer vissen skogshage orörd av någon häst/djur på väldigt många år. han fick gå där 1 timme varje gång ja släppte ut han där.

sen fick han 0,5 kilo hö morgon och kväll, ev lite mer på kvällen i den nedbetade hagen. + 0,5 dl havre och mineraler.

det gick han ner på, magen började försvinna men jag var tvugen att åka hem därfirån så jag kan inte ha samma koll på han nu igen:cry: där bodde jag och hade han precis utanför fönster nu har ja 2 mil till stallet enkel resa.....

men om ja ger lite protein i form av lucern, så borde ju det lilla jag ger gå till musklerna när han rids så hårt??? med tanke på att under de 2 veckorna ja hade han i stugan så försvann lite av musklerna.

men du kan ju inte mena på fullaste allvar att det lilla kraftfoder jag ger har någon betydelse?

såhär såg han ut när han gick i gräshagen utan kraftfoder i våras(han reds väldigt hårt där med)
13052143.jpg

och såhär såg han ut efter 2 veckor i bantarhagen i vår stuga(reds hårt här med)
13050862.jpg

jag tycker han har tappat endel ryggmuskler här...men det kan väl oxå vara att man blir förvirrad när fettet försvinner?!

såhär såg han ut när han var som smalast en vår när men jag tyckte att musklerna var dåliga där.(hade börjat rida hårdare)
3494974.jpg

Jag vet inte riktigt vilken linje du är inne på, men lite grundfakta:

* näring som inte används blir fett. Får hästen mer näring än den gör sig av med blir den fet. Överskott av protein (som lusern har högt av) blir fett om det inte används.
* en häst som bantas ska fortfarande ha den näring den behöver, hur mycket är upp till varje individ. Bästa sättet att få hästen att gå ner i vikt är att arbeta den i lagom omfattning utifrån kondition och styrka. Därefter drar man i första hand ner på kraftfodret, i absolut sista hand grovfodret.
* Vill man kontrollera näringsintaget kan man använda en betesreducerare, vilket tillåter hästen att gå ute i flock med andra betande hästar, men inte att den äter allt den kan få i sig.

Att gå efter fodertillverkarens rekommendationer på påsen är helt förkastligt, hur ska de veta vad du fodrar med för grovfoder, vad hästen behöver, hur den arbetar?

Om hästen har lätt eller svårt för att hålla hull är en uträknad foderstat och/eller ett nogrannt övervägande av hästhållning ett måste.

Senast ändrad:

om du ska bygga muskler så skulle jag nog öka till 1kg lusern om jag var du.

själv har jag börjat gett mina lusern pga proteinbrist av för tunnt bete, men de kommer att få 1 resp 1½kg var

dels för hullet och för att kunna bygga upp muskler

Alla har olika åsikter, där för gäller det att läsa sig till FAKTA och utgå från dessa. Då har man dessutom ett bra diskussionsunderlag när folk säger att man gör fel.

Som jag sa innan; protein som inte går åt på annat sätt omvandlar hästen till fett som lägger sig på kroppen (mycket enkelt uttryckt). Ger du mer protein (eller energi) än hästen gör av med, kommer den att bli fet. Oavsett i vilken form (grovfoder/kraftfoder) du tillför det.

Vår syn på foder och hästhållning skiljer sig nog rätt mycket från varandra, det är nog det som ger de många frågetecknena i ditt inlägg.

Jag tycker du ska fodra som du känner är rätt och invänta resultatet av den foderstaten (tre veckor brukar det ta ungefär) och sedan korrigera.

om du ska bygga muskler så skulle jag nog öka till 1kg lusern om jag var du.

själv har jag börjat gett mina lusern pga proteinbrist av för tunnt bete, men de kommer att få 1 resp 1½kg var

dels för hullet och för att kunna bygga upp muskler

1kg lucern är det samma som 1liter eller 1 liter var 700gram så för att det ska bli 1 kg måste det ju vara 1000gram, hur mkt dl blir det då? usch va ja e sämst på matte haha.

jo det är väldigt tunt bete han går på eftersom han ska banta men ja vill ju inte att han tappar muskler för det bara fett.

jag började igår med att ge 4dl för att komma igång så det inte blir en chock hur snabbt kan man öka?

Lånar tråden lite... Men Krafft groov 125 innehåller väl också massor med protein? Och lite mineraler och annat smått och gott också? Hade för mig att det var bra för hästar som lätt blev smala och skulle bygga muskler. Eller är jag helt fel ute nu?

okej, ja det är svårt och jag tycker det är svårt att hitta fakta man förstår något av man måste ju ha världens utbildning i näringsfysiologi lr vad det heter för att ens förstå nånting av vad hästen får i sig.
vanligt folk vet ju knappt hur mkt de får i sig själv lixom hur ska man få veta exakt vad en häst får i sig och exakt vad just den individen ska och inte ska ha, det är inte lätt inte ens med all fakta i världen känns det som.

okej så du måste mena att eftersom han är fet, så får han för mkt av nånting det är det du menar fast enklare sagt eller?

för att banta en häst måste man ge dem näringen de måste ha men mindre energi än vad de behöver i det tillstånde de är i eller?

energi är det som blir fett va och protein ska(om hästen arbeteas) gå till musklerna. stämmer det eller kan proteinet skita i att gå till musklerna och hoppa direkt på och bli fett istället:confused:

men jag har ju nu gett han mkt mindre grovfoder än tidigare och en obetydlig del kraftfoder och han har gått ner på det, jag tyckte då att hans muskler försvann är det då fel att ge han lucern vilket ska föreställa grovfoder? för att han inte ska tappa mer muskler men endå bli smalare för att han ej får så mkt mat som innan då han var väldigt tjock.

det jag inte fattar är, min häst måste ju kunna leva på ett löv på marken i veckor eller nåt för så mycket som jag rider och tränar så är det konstigt att det inte märks ett dugg på hans hull, känns nästan som att om ja inte red så skulle han se likadan ut fast utan muskler:angel:

så han gör ju inte av med det han äter, det måste ju betyda att han får för mkt...

jag har ingen speciell syn på hästhållning och foder jag försöker bara hitta den rätta synen om den ens finns:crazy:

okej jag kör på med detta jag gör nu då? jag har iaf inte testat det innan så än sålänge vet jag ju inte om det kanske är det rätta för min häst.

Alla har olika åsikter, där för gäller det att läsa sig till FAKTA och utgå från dessa. Då har man dessutom ett bra diskussionsunderlag när folk säger att man gör fel.

Som jag sa innan; protein som inte går åt på annat sätt omvandlar hästen till fett som lägger sig på kroppen (mycket enkelt uttryckt). Ger du mer protein (eller energi) än hästen gör av med, kommer den att bli fet. Oavsett i vilken form (grovfoder/kraftfoder) du tillför det.

Vår syn på foder och hästhållning skiljer sig nog rätt mycket från varandra, det är nog det som ger de många frågetecknena i ditt inlägg.

Jag tycker du ska fodra som du känner är rätt och invänta resultatet av den foderstaten (tre veckor brukar det ta ungefär) och sedan korrigera.

* en häst som bantas ska fortfarande ha den näring den behöver, hur mycket är upp till varje individ.

Jag är lite nyfiken på hur detta ska fungera.
Om den får den näring den behöver kommer den väl inte att minska i vikt? Om man sedan motionerar den ökar väl näringsbehovet? Men du menar kanske att den ska ha den näring den behöver i vila och sedan motioneras? I så fall går det bara att banta den om man samtidigt motionerar - eller tänker jag fel?
Jag håller egentligen med dig i det du skriver. Jag är medveten om att man ska banta hästar långsamt och naturligtvis ska de motioneras. Men samtidigt måste det väl ändå vara så att de ska ha lite mindre näring än de behöver, hur går det annars ihop?

Hoppas att du ursäktar om detta låter lite tramsigt och kanske väldigt ifrågasättande (det blev i alla fall massor med frågetecken) . Men jag tycker att det är en intressant diskussion.

men jag har ju nu gett han mkt mindre grovfoder än tidigare och en obetydlig del kraftfoder och han har gått ner på det, jag tyckte då att hans muskler försvann är det då fel att ge han lucern vilket ska föreställa grovfoder? för att han inte ska tappa mer muskler men endå bli smalare för att han ej får så mkt mat som innan då han var väldigt tjock.

Ge extra E-vitamin, det hjälper musklerna lite extra.

1kg lucern är det samma som 1liter eller 1 liter var 700gram så för att det ska bli 1 kg måste det ju vara 1000gram, hur mkt dl blir det då? usch va ja e sämst på matte haha.

jo det är väldigt tunt bete han går på eftersom han ska banta men ja vill ju inte att han tappar muskler för det bara fett.

jag började igår med att ge 4dl för att komma igång så det inte blir en chock hur snabbt kan man öka?

1liter=700gram

1½liter =ca 1kg

jag brukar öka ca 3dl var 3dje dag ungefär tills jag kommer upp i den mängd jag vill ge

Jag är lite nyfiken på hur detta ska fungera.
Om den får den näring den behöver kommer den väl inte att minska i vikt? Om man sedan motionerar den ökar väl näringsbehovet? Men du menar kanske att den ska ha den näring den behöver i vila och sedan motioneras? I så fall går det bara att banta den om man samtidigt motionerar - eller tänker jag fel?
Jag håller egentligen med dig i det du skriver. Jag är medveten om att man ska banta hästar långsamt och naturligtvis ska de motioneras. Men samtidigt måste det väl ändå vara så att de ska ha lite mindre näring än de behöver, hur går det annars ihop?

Hoppas att du ursäktar om detta låter lite tramsigt och kanske väldigt ifrågasättande (det blev i alla fall massor med frågetecken) . Men jag tycker att det är en intressant diskussion.

håller med dig och undrar samma sak, visst är det konstigt?! man kan ju inte ge dem det de behöver i det tillståndet de är i(tjocka) och att de då går ner i vikt.

att ge dem det de behöver för det arbete de utöver det borde ju gälla när de är nerbantade.

det är därför jag menar att jag måste ju ge mindre kraftfoder, och grovfoder för att hästen ska gå ner i vikt + motionera men jag vill ju endå inte förlora orken i hästen och bildandet av muskler.

att banta och samtidigt "odla" muskler är väl ingen hit i längden kanske, alltså på människor som är feta och motironerar så blir fettet till muskler som väger mer.
men då brukar man ju alltid dra ner på maten med så...

sen när man väl är nere i den vikt man vill vara dvs magsäcken har krymt till rätt str då behöver man ju inte äta lika mycket heller för att bli mätt det måste ju vara samma sak med hästar.
och väger man mindre och är mindre så behöver man ju inte lika mycket mat heller även fast man motionerar.

det är då jag tycker kraftfodet kommer in, som extra när hästen motioneras mycket men en stillastånde häst eller ett väldigt bra grovfoder ska ju täcka underhållet så att man inte ska behöva ge kraftoder..

hm...undra om de vart nåt klarare.

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 645
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 435
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 726
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka