Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är både svårt och riskabelt att ge generella foderråd över nätet utan att se och följa upp hästen.
Det känns otroligt bakvänt att ha hästen på bantning och sedan stödfodra den, varför inte helt enkelt släppa i en annan gräshage?
j
är det någon som mätt upp vad krafts pellets lusern väger i dl?
varför ska jag släppa i annan gräshage då blir han ju bara fetare igen?!
när jag vägde 1 liter så vägde det ca 700g
så 4dl =ca 300g
det lilla gör nog varken till eller från.
men om han är smal, så gör det väl inget om han blir fetare av att gå i en gräshage??
En avbetad hage med återväxt i är det absolut starkaste bete man kan låta hästen gå på. Det lilla som kommer upp är proppat med näring.
Jag hade hellre valt att låta hästen gå på ett rätt nedvisset bete, där det uppvuxna gräset inte har överdrivet mycket näring.
Att ge kraftfoder (och dessutom spannmål) till en bantande häst i betestider verkar uppochnervända världen.
De hästar vi har som lägger på sig lätt går på bete på dagarna, kommer in på nätterna och får en liten tuss hö. De håller sig fina i hull och muskler utan att bli tjocka, och har dessutom sin naturliga foderstat tillgodosedd (gräs).
Krångla inte till det i onödan, kraftfoder ska man undvika om det går.
Jag vet inte riktigt vilken linje du är inne på, men lite grundfakta:
* näring som inte används blir fett. Får hästen mer näring än den gör sig av med blir den fet. Överskott av protein (som lusern har högt av) blir fett om det inte används.
* en häst som bantas ska fortfarande ha den näring den behöver, hur mycket är upp till varje individ. Bästa sättet att få hästen att gå ner i vikt är att arbeta den i lagom omfattning utifrån kondition och styrka. Därefter drar man i första hand ner på kraftfodret, i absolut sista hand grovfodret.
* Vill man kontrollera näringsintaget kan man använda en betesreducerare, vilket tillåter hästen att gå ute i flock med andra betande hästar, men inte att den äter allt den kan få i sig.
Att gå efter fodertillverkarens rekommendationer på påsen är helt förkastligt, hur ska de veta vad du fodrar med för grovfoder, vad hästen behöver, hur den arbetar?
Om hästen har lätt eller svårt för att hålla hull är en uträknad foderstat och/eller ett nogrannt övervägande av hästhållning ett måste.
om du ska bygga muskler så skulle jag nog öka till 1kg lusern om jag var du.
själv har jag börjat gett mina lusern pga proteinbrist av för tunnt bete, men de kommer att få 1 resp 1½kg var
dels för hullet och för att kunna bygga upp muskler
Alla har olika åsikter, där för gäller det att läsa sig till FAKTA och utgå från dessa. Då har man dessutom ett bra diskussionsunderlag när folk säger att man gör fel.
Som jag sa innan; protein som inte går åt på annat sätt omvandlar hästen till fett som lägger sig på kroppen (mycket enkelt uttryckt). Ger du mer protein (eller energi) än hästen gör av med, kommer den att bli fet. Oavsett i vilken form (grovfoder/kraftfoder) du tillför det.
Vår syn på foder och hästhållning skiljer sig nog rätt mycket från varandra, det är nog det som ger de många frågetecknena i ditt inlägg.
Jag tycker du ska fodra som du känner är rätt och invänta resultatet av den foderstaten (tre veckor brukar det ta ungefär) och sedan korrigera.
* en häst som bantas ska fortfarande ha den näring den behöver, hur mycket är upp till varje individ.
men jag har ju nu gett han mkt mindre grovfoder än tidigare och en obetydlig del kraftfoder och han har gått ner på det, jag tyckte då att hans muskler försvann är det då fel att ge han lucern vilket ska föreställa grovfoder? för att han inte ska tappa mer muskler men endå bli smalare för att han ej får så mkt mat som innan då han var väldigt tjock.
1kg lucern är det samma som 1liter eller 1 liter var 700gram så för att det ska bli 1 kg måste det ju vara 1000gram, hur mkt dl blir det då? usch va ja e sämst på matte haha.
jo det är väldigt tunt bete han går på eftersom han ska banta men ja vill ju inte att han tappar muskler för det bara fett.
jag började igår med att ge 4dl för att komma igång så det inte blir en chock hur snabbt kan man öka?
Jag är lite nyfiken på hur detta ska fungera.
Om den får den näring den behöver kommer den väl inte att minska i vikt? Om man sedan motionerar den ökar väl näringsbehovet? Men du menar kanske att den ska ha den näring den behöver i vila och sedan motioneras? I så fall går det bara att banta den om man samtidigt motionerar - eller tänker jag fel?
Jag håller egentligen med dig i det du skriver. Jag är medveten om att man ska banta hästar långsamt och naturligtvis ska de motioneras. Men samtidigt måste det väl ändå vara så att de ska ha lite mindre näring än de behöver, hur går det annars ihop?
Hoppas att du ursäktar om detta låter lite tramsigt och kanske väldigt ifrågasättande (det blev i alla fall massor med frågetecken) . Men jag tycker att det är en intressant diskussion.