Erfarenhet av laser ?

Sv: Erfarenhet av laser ?

En ponny som jag hade på prov behandlades under prövotiden med laser.
ET behandlade ponnyn med laser pga. att ponnyn hade som föl slagit sitt kors snett, och därav fått en massa småskador och en hel mängd spänningar. Reslutatet blev mycket lite märkbart, naturligtvis förbättrades ponnyns tillstånd lite, många spänningar verkade släppa osv. Kan inte säga något om reslutatet efter ett par veckor, då ponnyn åkte tillbaka till sin ägare drygt en vecka efter behandligen. :crazy:

Observera att jag inte minns detaljerna om ponnyns skador, det är snart ett år sedan som vi hade den ponnyn på prov, och minnet är ju inte alltid det bästa ;)

Senast ändrad av en moderator:

Många kliniker använder laser i kliniskt syfte, bl a på kotledsinflammationer men även vid behandling av senor och ligament. Svårläkta sår skador är också ett område som laser med fördel kan användas, även på blödningar i muskler etc.

*KL*
Jag hade en ute hos mig i mitt stall, eller min kompis hade en till sin häst. men det ljuset hon hade var det bara hon och en till i typ hela världen som hade. Och det provade jag på mig själv, och det kändes:D

vår ET använde laser 2 ggr på min då 2-åriga häst då hon var gallig i framknäna.
galligheten försvann, men om det var pga lasern eller för att hon inte växte lika fort längre vet man ej...

Hade ut en ET i höstas på min foderponny som jag ej har kvar längre. Men han körde laser på korset då han hade vridit det, haft som ryggskott i nästan 10 år stackaren :crazy:

anv den på det mesta, spända ömma muskler/senor, gallor,inflammationer i tex muskel/senor el led,den är suverän, funkar för det mesta

Laser är ett ljus som främjar läkningsprocessen i muskler och leder. Min häst har fått laser i knät och över hela kroppen för att mjuka upp spända muskler och liknande. Jag tycker att jag kunnat se en viss skillnad.

Kanske man kan beskriva det som healing :) ljuset är lila tror jag, och det är healingljus också säger de som kan se sånt!

Finns det fall då man kan ersätta sprutning av led med laser ?

Alltså kan man med laser åstadkomma samma sak som med tex tuppkam ?

Min förra häst behandlades med laser för att han hade spänningar i lite olika muskler. Bland annat så gick han alltid med halsen åt vänster, även om jag skrittade på långa tyglar rakt fram. Efter en laserbehandling av nacken var han helt rak i sin hals. MEN eftersom grundorsaken (skevt bäcken som orsakade spänningarna) inte åtgärdades blev halsen snart sned igen. Först efter att ET behandlat bäckenet så förblev halsen rak. Men detta visade iallafall mej hur effektivt laser kan vara.

Jag behandlar hästar med laser och jag tycker att det är överlägset det mesta. Jag började med det efter att jag låtit nån annan behandla min trashank med häpnadsväckande resultat.

Jag har en laser som mest är bra för muskulatur och stora rörelseapparataren på häst men visst funkar den på leder oxå, man får hålla på lite längre bara. På sår är den outstandning, dåliga karleder tex läker på ett kick.
Använder den på min egen värkande rygg oxå och jag som brukar ha ryggskott en gång i månaden har inet haft det sen jag skaffade laserapparaten. Superskönt m,ot Isshias oxå.

Men laser är ingen engångsgrej, lite och ofta ska det vara. Jag tycker att först kör man 10 gånger med två dagars mellanrum och sen kan man minska ner intervallerna till 2 gånger i veckan, sen en gång o.s.v.

Första gången man behandlar så är områdena stora och väl spridda men för varje gång så minskar och försvinner spänningar så till slut så har man bara skadans ursprungsläge kvar och det går fortare och fortare att behandla hästen. Mina egna hästar klarar sig på en kvart 2 gånger i veckan nu jämfört med 1,5 timme varannan dag innan. (Travhästar som rehabiliteras för att fortsätta vara travare)

Jag är fortfarande chockad över hur bra lasern är.

Man kan inte säga att man ersätter tuppkam med laser . Min erfarenhet är att fast en häst har ont i en led så kommer problemet aldrig därifrån.
Jag rekomenderar och gör själv så att en ET får gå igenom hästen, sen kör man med laser på alla spända områden och seå hjälper man hästen att hitta ett hälsommare sätt att röra sig på och då brukar även ledhältan vara borta.

Men om en häst gått och felbelastat en led i åratal så får man ju givetvis köra lser där och det hjälper det med, men som sagt var inet som en engångsgrej utan förebyggande och ofta för att hålla den oöm.

Tack för svaret!

Lite och ofta blir det nog tyvärr inte för vår del. Kusen ska behandlas idag (diffusa hältsymptom - vet. tror på mjukdelsskada) och det kommer att gå på ca 600 kr. Dessutom kommer lasermannen (:idea: ) att vara bortrest i ca 2 veckor efter detta. :mad:

Laser har funkat jättebra på min häst. Men det jag tycker har visat absolut bäst resultat är akupunktur. Min pålle har också snett bäcken som rätats ut med akupunktur. Jag trodde inte mina ögon. Han hade fått två nålar i rumpan i ca 20 min och sedan var hans bäcken rakt! Och när jag släppte ut honom nästa dag hoppade han över staketet som är ca 140 cm högt. I ett glädjesprång! (Detta är en dressyrhäst på 160 cm som i princip aldrig hoppas)

Nej jag tror inte att laser funkar lika bra som tuppkam. Men man kanske ska komma ihåg att tuppkam botar bara symtomet på hältan kanske inte orsaken. Min häst tuppkamsbehandlades i bakbenen gång på gång, men inte förrän jag rätade ut bäckenet blev han bra. Jag hade spenderat säkert över 20 000 kr på hältutredningar. Och ET botade honom för 600 kr!

Vad är det för laser du själv har ? Var har du köpt den och ungefärlig prislapp ?

Ok, men vilken prislapp handlar deras lasrar om tycker att det skiljer enormt mkt när man kollar runt och blir lika irriterad var gång jag kommer in på sidor där de saknar prisuppgift.

köpte min från irradia det är en GAASdvs bra på stora muskelgrupper, senor/lig, men funkar bra på leder kostade 50 000kr

Lånar tråden lite... hoppas det är OK!:angel:
Har en häst med mugg som vägrar försvinna, minskar och ökar om vart annat. Vet. ville nu prova laser, någon som har erfarenhet av laser mot detta?

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 782
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag är intresserad av en f.d ridskolehäst som inte fungerade i verksamheten dels för att den var känslig och för svårhanterlig där...
Svar
11
· Visningar
1 057
Senast: SaraB
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
286
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama