erfarenhet av korn

Har god erfarenhet av att ge krossat korn när allt annat är prövat. Då har proteinet med god marginal tillfredställts med grovfoder och övrigt kraftfoder. Helt enkelt när hästen inte kunnat/hunnit äta tillräckligt med grovfoder för att få den energi den behöver, jag inte har velat/kunnat öka färdigt kraftfoder mer och olja inte har fungerat/räckt till. Har handlat om rel. högpresterande häst i hård träning som dessutom var svårfödd och lätt föll ur.
 
Jag hade ju häst även innan det fanns femhundratrettioelva olika foderslag på marknaden. Jag är uppvuxen med att hästar äter hö, havre, betfor och vetekli. Och någon enstaka häst åt korn.

En av mina första tävlingshästar var en sån som inte tålde havre, han blev helt dum i huvudet av bara några deciliter. Dessutom lite tunn och "svårfödd".
Honom började jag ge korn, då taggade han ner i huvudet, åt bra och lade på sig på hullet. På honom var det idealiskt.

När han sen såldes så berättade jag för köparen om min erfarenhet, men sa till henne att hon måste ju givetvis följa sitt huvud och prova sig fram, om hon vill det.
Ett par år senare träffade jag henne på en tävling och vi pratade lite allmänt om hur det gick. Och jag frågade om fodret. Och jodå, hon hade också insett att just krossat korn var det bästa för just honom. (och så skulle han ha sin j***a betfor med kvällsfodret, det ara skulle vara så!! :p Precis som när jag hade honom... )
 
Vad har ni för erfarenheter av korn till häst med svårt att lägga på sig?
Inga av mina hästar har tålt korn, alla har blivit väldigt galliga i benen och det försvann direkt jag tog bort kornet när jag testat. Kommer inte ge mer korn annat än till mina höns i fortsättningen.
 
Vad har ni för erfarenheter av korn till häst med svårt att lägga på sig?
inga bra erfarenheter, tyckte inte det hjalpte alls. men nagot som hjalpte var att ge min davarande hast Mamma mat!. sant foder som ston som har fol ater, det har tydligen allt en hast behover for att lagga pa sej

fick radet av en veterinar och det fungerade jatte bra.
 
Krustor, tjocka ben, jobbigt att fodra med. Krossen tappar snabbt i värde, svårkrossat (om man ska krossa själv), kan inte ges helt.
 

Liknande trådar

Hästvård Tråkiga hagar runt om i landet. Hästarna/korna/fåren har inget skygg från sol el. regn 😢😢 Många gånger inte ett träd, inte en buske...
2
Svar
31
· Visningar
2 474
Senast: Blyger
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av ormbett på häst? Min häst har varit svullen på mulen i en månad, veterinären som undersökte henne blev...
Svar
3
· Visningar
654
Senast: zarmino
·
Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 573
Senast: skogaliten
·
Hästvård Någon på forumet som har erfarenhet av polyakrylamid hydrogel till häst? Håller just nu på och läser det jag kan om det på amerikanska...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp