Erfarenhet av häst med Magsår

NoExit

Trådstartare
Är det någon som har det? Min häst står nu på Skara för utredning efter kolikliknande symptom, de misstänker bla magsår, vet inte säkert förrens efter helgen. Inte så kul, han kanske kommer att vara jätte stresskänslig óch det passar ju inte en tävlingshäst precis. Nån som har / haft liknande problem så skriv och berätta.
Mvh Ida

Sv: Erfarenhet av häst med Magsår

En av mina fd hästar fick magsår. Det hela började med en urinvägsinfektion som han fick sulfa för, och enligt vet. tålde han antagligen inte sulfa.

När han kom hem från sjukhuset fick han Andapsin varje dag i nån månad, ingen hel havre, fri tillgång på grovfoder, fick bara gå med snälla, lugna hästar osv. Vet ej om det är så man behandlar idag, detta var -98. Men han blev iaf frisk!

krubbitare har ju till 99 % magsår har forskning kommit fram till.

tycker synd om din häst som står på skara,har bara negativa upplevelser från dom!!!

För ett halvår sedan stod en av mina hästar en vecka på Skara med bla allvarligt magsår. Hemmavet samt försäkringsvet menade att det inte skulle gå att behandla (skadad tarm pga tidigare parasitangrepp, hon är importerad från Holland).

Skara var helt inställda på att detta skulle vi fixa, och det gjorde vi! Med en kämpe till häst, dyyyra mediciner, bra foder och övriga rutiner så har det gått vägen.

Som extra svårighet utifrån behandlingssynpunkt och medicinval så är hon dräktig, och hon har till dags dato fått behålla fölet trots att hennes blodvärden mm var extremt dåliga när hon togs in.

Hon har nu varit symtomfri sedan dess, och vi håller tummarna för att hon ska klara fölningen.

Vill tillägga; jag uttalar mig bara om min erfarenhet av enskilda behandlingar/besök vid hästkliniker, i det här fallet Skara. Avstår från att generalisera då jag vet att så otroligt många faktorer spelar in i huruvida en verksamhet kan betraktas/uppfattas som bra eller mindre bra.

Jag hoppas att det går bra för er!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka